• Anonym (Livrädd)

Såret läker aldrig?!

För ungefär 3 år sedan fick jag ett sår på underläppen, precis i mitten och det läker ALDRIG!! Har provat allt men inget funkar. På morgonen när jag vaknar så har det hunnit blivit en liten skorpa men så fort jag gäspar, borstar tänderna, dricker något eller ens öppnar munnen så börjar jag blöda och hela proceduren börjar om igen Gråter

Skäms när jag är ute och jag börjar undra vad mina vänner tror, dom kanske att jag är ett nervvrak som pillar på läppen så det aldrig läker men så är det inte. Vill bara att det ska läka!

Läste lite nu på nätet och såg att man ska söka läkare om ett munsår inte läker på två veckor och jag har fan haft mitt i 3 år! Det är inget munsår dock och inte herpes heller, jag börjar tro att det är läppcancer :( Kan tillägga att jag är 21 år.

Kan man gå till vårdcentralen och be dom sy ihop såret? Känns som den ända lösningen just nu! 

Försökte rita i paint så ni får se på ett ungefär hur min läpp ser ut. 

• Svar på tråden Såret läker aldrig?!
  • viseversa

Smörja in läpparna ofta med fet kräm så dom inte torkar. Hade ett liknande sår i mungipan ett bra tag(dock inte så länge) men flera veckor. Använde lypsyl flitigt bara där. Det försvann efter ett tag.

• Anonym (smörj)

Det är inte cancer! Du lider av torra läppar och det är inte konstigt att det inte läker när det spricker upp hela tiden.
    Hitta en riktigt fet kräm eller salva för läpparna (vanligt Lypsyl eller Cerat brukar inte vara tillräckligt). Personalen på apoteket kan säkert hjälpa dig. Använd flitigt!

• HannaN01

Är såret verkligen tvärs över hela läppen, från överkant till nederkant, eller är det en liten "prick" som blöder och att blodet sedan rinner ner över läppen?

Jag har haft båda, om det är tvärs över (liksom hål i skinnet) är det bara att smörja med fet munsalva (jag använder försvarets från apoteket). Mina läppar spricker alltid och blöder på vintern, då får jag smörja ca 1 gång i timmen. Håll inte på med Lypsyl eller läppglas från sminkbutiker.

Om det är istället en liten röd "prick" som blöder: jag hade det när jag var yngre - det gick ju inte att plåstra om läppen så istället "brände" de på sjukhuset den, på samma sätt som de kan göra i näsan om man blöder mycket näsblod. En liten bedövningsspruta först och vips så var problemet löst.

• jumos

Jag säger bara locobase repair; läker i princip alla sår och eksem på läpparna!

• Anonym (smörj)
    Polly74 skrev 2013-06-22 00:00:41 följande:
    Mja, kan ju röra sig om nån allergisk reaktion eller virus också... läste på www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdo...  och tycker du ska följa rekommendationen att söka läkare. Sår som inte läker på 3 år behöver nog kollas, och går du och lider med det i 3 år till så är det nog inte särskilt hälsosamt.
    Fast allergi och virus är mer inne i själva munnen än på läpparna (förutom Herpesmunsår då).

Sök läkare om du vill och oroar dig, så slipper du lita på främlingar här att det inte är farligt :)
  • joseeffin

Testa avéne cold cream lip balm. Finns på Apoteket (det "riktiga"). Jag hade ngt liknande och mitt sår läktes på ett par dagar! Tjejen på Apoteket sa att detta lip balm var till för just sår som detta. Kostar ca 90.- men så värt!

• Ollibolli

Men varför har du inte gått till VC om du haft problem med detta i tre år och det inte läker??
    Låter som någon form av torrspricka som bara blivit värre och värre då det inte får någon chans att läka innan det spricker igen. Men varken jag eller någon annan här är någon expert, däremot kan du få bra hjälp på Vårdcentralen. Gå dit! 

• Anonym (Livrädd)

Såret är hela vägen så som jag ritade. Jag får be om råd på apoteket och testa en månad, annars går jag ner till vårdcentralen

Svar på tråden Såret läker aldrig?!