Röka böckling
Hur fan ska man göra för att lyckas röka böckling i röklåda? Varenda gång jag försöker luktar och smakar fisken som garagebrand i Husby.
Hur fan ska man göra för att lyckas röka böckling i röklåda? Varenda gång jag försöker luktar och smakar fisken som garagebrand i Husby.
Man röker inte böckling. Böckling är redan rökt.
Sillen/strömmingen ska vara saltad innan den röks.
Hur gör du då?
Jag saltar typ enligt det här receptet: www.alltommat.se/recept/Sa-roker-du-fisk-7616 Och så kör jag en deciliter rökspån i röklådan. Efter 25 minuter är fisken fortfarande nästan rå, men det luktar som mordbrand. Och så ska det ju helst inte lukta på midsommarafton.
Det är ju så man blir deprimerad. Tur att min stekta och inlagda strömming blev god iallafall.
Röken ska vara varm när du börjar och spånen svarta.
Så jag gör ett generalfel när jag lägger fiskarna i röklådan direkt efter att jag tänt brännarna?
Blir lite rörd av att Puss engagerar sig i mina bekymmer.
Du måste elda röken först. Den ska vara varm.
Det står att det är al på påsen.
Jag har uppenbarligen gjort helt fel. Fast Puss har så fin avatar att det är en ren njutning att bli tillrättavisad.
Lycka till.
Så här sent får man väl egentligen inte vara vaken.
Men om mat återgår till trådämnet så ska jag nog fan aldrig mer försöka röka fisk. Jag nöjer mig med olika inläggningar som jag behärskar. Fiska strömming behärskar jag i och för sig också.
Örontrumpet; jag har ju en påse alspån för abu-rökar. Vad trodde du jag menade? Att jag hade en stekpåse?
yggt skjäå'aaaaaaaaaaaa'bb¨åååååååååååååååååååååååååååååaa87¨´
Nej nej, röklåda är det.