• Vanessa90

    Rädd att ej bli gravid

    Hej, ända sedan jag fick min första mens har jag endast haft det 2-3gånger per år. 
    Första åren kunde jag blöda som bara den och i över 1månad.
    Nu blöder jag nästan ingenting jämnfört med då, eller kanske normalt.

    Jag är väldigt rädd att jag ej kommer kunna få barn när tiden kommer, jag och min kille har oskyddat sex och han kommer i mig varje gång och jag har aldrig blivit gravid.
    Jag har testat med p-piller för att få igång äggstockarna, har testat 2st olika p-piller men mått dåligt av både så jag slutade.

    Vad är erat råd? Någon som har varit med om detta och att det har ordnat sig eller inte? 

  • Svar på tråden Rädd att ej bli gravid
  • Masken84

    Ring kvinnokliniken eller ring och boka tid hos din gyn läkare för att diskutera vad som är bäst för dig!!

  • Pandamamma79

    Ja, vi är många som har varit med om detta. Kolla upp trådar om Pco. Inte säkert att det är det du har men...det liknar det.
    Men som Masken84 skriver. Sök hjälp på Kvinnoklinik så får du reda på varför du fungerar som du gör.

  • Masken84

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Men att om andra har haft liknande problem så innebär det inte att du behöver samma behandling. Hur gammal är du?

  • Vanessa90
    Pandamamma79 skrev 2013-06-22 00:52:04 följande:
    Ja, vi är många som har varit med om detta. Kolla upp trådar om Pco. Inte säkert att det är det du har men...det liknar det.
    Men som Masken84 skriver. Sök hjälp på Kvinnoklinik så får du reda på varför du fungerar som du gör.
    Okej det ska jag göra, jo bara för en annan har haft liknande problem betyder det inte att jag har samma men intressant och veta om någon annan har samma problem
  • Vanessa90
    Masken84 skrev 2013-06-22 00:52:39 följande:
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där. Men att om andra har haft liknande problem så innebär det inte att du behöver samma behandling. Hur gammal är du?
    Jag är 20år
  • En Ängel

    Att du har mens betyder att du har ägglossning vilket oftast betyder att man kan få barn. Det kan dock bli svårare att bli gravid eftersom ägglossningen inte är lika regelbunden som när man har mens varje månad eftersom det blir svårare att pricka in och förre tillfallen. Jag tror inte du behöver oroa dig men du borde nog gå och prata med någon på ungdomsmottagningen så du kan få mer info och dom kan göra en professionell bedömning.

  • kiriaki

    I nagra ar hade jag bara mens var 4:e manad.. Hade oskyddat sex med min fd sambo i ca 7 ars tid utan att bli gravid (inte for att vi forsokte utan vi bara korde oskyddat).. Blev gravid pa forsta forsoket med min nuvarande man.. Visade sig att det var exet som hade problem med simmarna, sa problemet (om det finns nagot ens) behover ju inte ligga hos dig.

  • Yrja M
    En Ängel skrev 2013-06-22 01:43:12 följande:
    Att du har mens betyder att du har ägglossning vilket oftast betyder att man kan få barn. Det kan dock bli svårare att bli gravid eftersom ägglossningen inte är lika regelbunden som när man har mens varje månad eftersom det blir svårare att pricka in och förre tillfallen. Jag tror inte du behöver oroa dig men du borde nog gå och prata med någon på ungdomsmottagningen så du kan få mer info och dom kan göra en professionell bedömning.
    Nja, det stämmer inte. Vid tex pco kan man ha mens utan ägglossning. Mensen är då bara slemhinnan som har stötts ut utan att något ägg släppt. Pco är lätt att upptäcka vid ultraljud eftersom äggstockarna är fyllda av äggblåsor i samma storlek, inget ägg som växer och är på väg att släppa.
  • Yrja M
    kiriaki skrev 2013-06-22 04:31:57 följande:
    I nagra ar hade jag bara mens var 4:e manad.. Hade oskyddat sex med min fd sambo i ca 7 ars tid utan att bli gravid (inte for att vi forsokte utan vi bara korde oskyddat).. Blev gravid pa forsta forsoket med min nuvarande man.. Visade sig att det var exet som hade problem med simmarna, sa problemet (om det finns nagot ens) behover ju inte ligga hos dig.
    Ja, precis! Kan även vara som i vårt fall att vi har problem på både den kvinnliga och manliga sidan.
  • Solrosens
    En Ängel skrev 2013-06-22 01:43:12 följande:
    Att du har mens betyder att du har ägglossning vilket oftast betyder att man kan få barn. Det kan dock bli svårare att bli gravid eftersom ägglossningen inte är lika regelbunden som när man har mens varje månad eftersom det blir svårare att pricka in och förre tillfallen. Jag tror inte du behöver oroa dig men du borde nog gå och prata med någon på ungdomsmottagningen så du kan få mer info och dom kan göra en professionell bedömning.

    Man kan ha mens utan att ha ägglossning!
  • Pandamamma79

    En Ängel:
    Som någon skrev. Mens kan man ha utan äl.
    Jag har inte äl på egen hand. Dock mens 3-4 gånger per år. Med hjälp har jag nu två barn.

  • kexet92

    Har läst om många som tagit hjälp sv naturtillskott t.ex apiforce, rosenrot och munkpeppar för att få mer regelbunden mens och ägglossning. Och vissar har t.o.m vlivit gravid med det. Kan ju va värt ett försök kanske. :)

  • Vanessa90
    kiriaki skrev 2013-06-22 04:31:57 följande:
    I nagra ar hade jag bara mens var 4:e manad.. Hade oskyddat sex med min fd sambo i ca 7 ars tid utan att bli gravid (inte for att vi forsokte utan vi bara korde oskyddat).. Blev gravid pa forsta forsoket med min nuvarande man.. Visade sig att det var exet som hade problem med simmarna, sa problemet (om det finns nagot ens) behover ju inte ligga hos dig.
    Min kille och jag har varit ilag i över 2år och för 3-4år sedan när han var ilag med sitt ex gjorde han henne gravid ''dom behöll ej barnet''
    Så jag tror ej det är fel med hans simmare.
    Innan jag blev tillsammans med min nuvarande var det samma prusedur  med jag och mitt ex och inget hände även där. 
  • Vanessa90
    kexet92 skrev 2013-06-22 08:17:06 följande:
    Har läst om många som tagit hjälp sv naturtillskott t.ex apiforce, rosenrot och munkpeppar för att få mer regelbunden mens och ägglossning. Och vissar har t.o.m vlivit gravid med det. Kan ju va värt ett försök kanske. :)
    Har läst mycket om det med, skall åka till gyn framöver och hoppas på det bästa, har varit för rädd för att åka dit eller snarare tyckt att det skulle vara pinsamt men många kvinnor har varit där så varför skulle jag ej våga :) tack för hjälpen :) 
  • Yrja M
    Vanessa90 skrev 2013-06-22 12:45:08 följande:
    Har läst mycket om det med, skall åka till gyn framöver och hoppas på det bästa, har varit för rädd för att åka dit eller snarare tyckt att det skulle vara pinsamt men många kvinnor har varit där så varför skulle jag ej våga :) tack för hjälpen :) 
    Ca 10% av alla kvinnor har pco, så det är inget ovanligt eller konstigt ifall det skulle vara det du har. Och då kan det räcka med att äta pergotime i några dagar för att få ägglossning.
Svar på tråden Rädd att ej bli gravid