• Anonym (usch)

Kan man spy av stress?

Ja det undrar jag? I natt låg jag och vände och vred på mig och hade svårt att sova, hade jobbat till kvällen igår och skulle upp tidigt och fick panik över attjag aldrig somnade. Hur som började jag helt plötsligt må väldigt illa, var tvungen att gå upp och spy.
    Hade inte ont i magen eller nått, det bara kom. Sedan har jag inte spytt mer.

Kan man spy av stress? Nu menar jag inte just att jag var stressad över att jag inte kunde somna utan mer...allt i livet just nu?

• Svar på tråden Kan man spy av stress?
  • caaroline

Jag har lyckats spy pga stress.. Hade ett väldigt stressat arbete förut och så fort jag kom hem och slappnade av började jag må illa och spydde någon gång!

• Lilje

Min dotter gjorde det under ett års tid, blev det för mycket stress gick det i magen direkt.  Kan hända fortfarande, men mer sällan nu, hoppas det är för att hon känner sig lugnare.

• sisley

Ja, du kan mkt väl spy av stress. Jag har en känslig mage och har spytt mkt i mina dar.

• hejblåbär

Ja det kan man. När man blir väldigt stressad usöndras en massa hormoner och andra kemikalier i kroppen, bland annat adrenalin. Kroppens respons till detta är att fly, och alla andra funktioner, t.ex. matsmältningssystemet går ner i minimum aktivitet. Detta leder till en kräkreflex, då kroppen försöker bli kvitt med det som finns i magen, för att inte slösa energi på matsmältningssystemet. Så ja, det är en helt naturlig respons, om än otrevlig.

• Anonym (usch)
    hejblåbär skrev 2013-06-22 13:10:40 följande:
    Ja det kan man. När man blir väldigt stressad usöndras en massa hormoner och andra kemikalier i kroppen, bland annat adrenalin. Kroppens respons till detta är att fly, och alla andra funktioner, t.ex. matsmältningssystemet går ner i minimum aktivitet. Detta leder till en kräkreflex, då kroppen försöker bli kvitt med det som finns i magen, för att inte slösa energi på matsmältningssystemet. Så ja, det är en helt naturlig respons, om än otrevlig.
    Vilken bra förklaring. Tack!

Tack alla för era svar. Då antar jag att jag inte är helkonstig nej jag tror inte jag är gravid, men har bim idag, fast känner mensen är på g .
Svar på tråden Kan man spy av stress?