• peak05

maraton-amning kvällstid-ge ersättning?

Min 6 veckor gamla dotter har de senaste 10 dagarna velat amma i princip hela kvällarna, från 18-midnatt cirka och skriker så fort jag inte ger henne bröstet. Det känns som om hon aldrig blir mätt! Lite frustrerande både för henne och mig. Hon växer som hon ska och går hela tiden upp i vikt, men är det någon som har erfarenhet av något liknande och då gett modersmjölksersättning eller tillägg eller vad det heter, t ex som ett mål i stället för amning? Det känns som om jag har mycket mjölk i brösten, men det är ju svårt att veta hur mycket hon egentligen får i sig...

• Svar på tråden maraton-amning kvällstid-ge ersättning?
  • Madsi

Använder hon napp? Det kan ju vara att hon bara har stort sugbehov och vill snutta... Så var det med min dotter när hon var i den åldrern och när jag provade med napp så blev det stor skillnad. Slapp sitta med henne hängande i ena tutten hela kvällen.

Lycka till!

• A73H

Jag hade också gett napp! Pröva får du se! Lycka till

• HååGe

Har ibland samma bekymmer, men sonen totalvägrar napp. Hoppas att det växer bort!

• lärkis

Vår lilltjej är likadan (snart 6 veckor) skrek och ville amma ca 18-02. Nu har hon fått en flaska ersättning varje kväll vid 22-tiden ett tag och hon är mycket nöjdare och har lättare att komma till ro. Resten av dygnet ammar jag och hon får tutte i princip så ofta hon vill. Det kändes lite läskigt att ge henne ersättning men åt andra sidan är det ju skönt för henne och oss att hon blir mätt. Hon snuttar dock efteråt ändå för att det är mysigt och så vill jag ju hålla igång mjölken. För oss funkar detta bra.

• lärkis

...hon tar inte napp. Jag skulle testa med det först.

• Lilla O

Vi har gjort som lärkis och det har funkat bra för oss!

• Miss Daisy

Hon är förmodlingen i en tillväxtperiod och då behöver hon amma mkt för att öka produktionen. Låt henne amma så mkt hon vill och ge inte napp. Så småningom så kommer mjölken regleras och det blir lite lugnare. Det är inget ovanligt med att man ammar non stop i början, det är så det ska vara och är för de flesta.

• Nebulosa

TS: Jag skulle nog ge det lite tid till innan jag gav ersättning. Det kanske är så att hon vill öka mjölkproduktionen och då är det inte så bra att ge ersättning istället för bröstet.
    Och om det är så att du ändå väljer att ge ersättning så amma åtminstone innan du ger ersättningen så att bröstet ändå blir stimulerat att tillverka mer mjölk. Och att ge ersättningen i kopp eller med sked istället för flaska.

• Miss Daisy

Om man börjar ge ersättning så signalerar man till kroppen att den inte behöver producera mer mjölk åt ditt barn och då ökar inte produktionen. Ditt barn växer och behöver mer mat nu än för tre veckor sedan, och då behöver man intensiv amma.

• Oggy

Har precis testat att ge ersättning ikväll! Men mest för jag ammat i stort sett dygnet runt för han alfrig känner sig nöjd. vilken skillnad första ggn sen han föddes.
    Tänker fortsätta amma ändå men hoppas på liite mindre, känner mig ganka mörbultad...
    Ska passa på att säga att Mam har en flaska som det är en ventil i botten på plus en sugnapp som är som en tutte, den kunde han dricja ur på en gång.

Svar på tråden maraton-amning kvällstid-ge ersättning?