• Anonym (Orolig)

Stelkramp efter kattklös?

Jag fick en kattklo genom huden för en vecka sen nu.
    Tänkte först inte så mycket på det, det va ju ett så litet sår! Och det händer ju att dom rivs av misstag ibland.
    Men efter nån dag så blev det alldeles rött runt om kring, som en enkrona i diameter. Med en blå ring runt om.

Ringde vårdcentralen där sköterskan sa att jag nog var tvungen att få både stelkrampsspruta och pencillin.  Så jag fick en tid dagen efter hos en distriktssköterska.
    Då hade det röda övergått till att bli mer gult och sköterskan kände på såret och ansåg att det inte var varigt och svullet, utan att det gul-röd-blåa var ett blåmärke.
    Själva såret mitt i var ett par milimeter i diameter, som hon bara tvättade och plåstrade om.

Tydligen så räcker stelkrampssprutan i 20 år så hon tyckte jag skulle avvakta nåt år innan jag behövde ta den igen. Så hon skickade hem mig med rekommendationen att om armen börjar dunka eller om jag fick feber så skulle jag höra av mig igen..

Men nu börjar jag bli orolig. Trodde först att om det varit nån fara så borde jag märkt av något nu, men tydligen kan det ta tre veckor innan man blir sjuk?!

Har aldrig förstått vad stelkramp är...Men har läst nu att risken är stor att man kvävs!?
    Så nu har jag panik...tänk om vaccinet inte alls funkar på mig längre?

Är borta på semester nu och har långt hem...
    Kan nån ge mig råd hur jag ska gå tillväga? Eller kan nån lugna mig?        

Svar på tråden Stelkramp efter kattklös?