• Anonym (erika)

får man ta ut föräldrapenning ifall andra föräldern är ledig?

Jag har en fråga, har faktiskt inte ringt fk eftersom jag inte är gravid ännu och det därför inte brådskar på något sätt alls, men är ändå nyfiken på om vår tanke ens är genomförbar.

Vi har möjlig (=råd) att båda vara lediga/hemma med barnet de första 3 månaderna.

Men får ena föräldern överhuvudtaget ta ut föräldrapenning medan den andra föräldern tar obetald tjänstledighet från jobbet? Dvs får man ta ut föräldrapenning ifall den andra föräldern tar ledigt och är hemma samtidigt under samma period?

• Svar på tråden får man ta ut föräldrapenning ifall andra föräldern är ledig?
  • elmadumle

Det borde man få tycker jag. Det är ju samma sak för en del som jobbar skift och kan vara ledig flera dagar, då får ju den andra föräldern ta föräldrapenning.

• Anonym (E)

Första åtet går det bra. Alltså tills barnet är ett år.

• Anonym (ja)

Ja det är klart man får.  Finns inget som säger att den andra föräldern måste ha en sysselsättning eller inkomst. 

• KimPossible

Klart man får det. Vi har med båda barnen varit hemma tillsammans de första månaderna och varvat semestrar, "pappa"-dagar, komptid och föräldrapenning. 

Kan jag definitivt rekommendera!

Anonym (E) skrev 2013-06-22 19:41:06 följande:
    Första åtet går det bra. Alltså tills barnet är ett år.
    Det går efter ett års ålder också, men då riskerar man ju sin SGI. Men _får_ får man. Glad

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Annsiss

Ja det får man även efter ett år, jag är föräldraledig mannen har semester.

• Nordanvinden08

Ni kan båda ansöka om föräldraledigt på arbetet. MEN det är bara en som kan ta ut föräldrarpenning från fk. Förutom de 30 dubbeldagarna ni har. Då kan båda ta ut. Det första året har ni skyddat sgi:)
    Vi har gjort det med båda båra barn då vi har familj i utland och då kan ta långsemestrar där och va med familjen:)

Svar på tråden får man ta ut föräldrapenning ifall andra föräldern är ledig?