• LillaAJ

Föräldrapenning efter studier?

Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp. Vet att det är många som undrar samma som jag. Jag går en lång utbildning på 6år, min sambo jobbar heltid och får ut bra lön. Jag har inte jobbat heltid på 3 år pga mina studier. Nu är det så att jag och min sambo vill skaffa barn när jag är klar med skolan, gärna så fort det går efter examen :) om man får välja ;) haha. Nej men skämt o sido... Vet ni hur det blir med föräldrapenning för mig som studerar så länge? Hur mkt kommer jag få ut/månad? Klarar man sig ok på det med ett barn? Hur har ni gjort/tänkt osv ni som varit i samma sitts? Skulle ni gjort något annorlunda? Tacksam för svar :) Berätta gärna om erat liv som ny exad som fått barn.

• Svar på tråden Föräldrapenning efter studier?
  • Kerubmamman

Om du har skyddat din sgi från före studietiden får du föräldrapenning baserat på den. Annars får du grundbeloppet.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • eec82

Beror lite på om du inte hade glapp mellan studier och arbete så kan du ha högre sgi att det beräknas på sin tidigare inkomst. Annars är det väl 220:- om dagen minus skatt. Ring fk och hör med dem hur det är i ditt fall. De hjälper dig.

• RöttÄrSött

Förutom det Kerubmamman säger så finns ju också alternativet att skaffa barn under studierna om utbildningen tillåter, då får du också högre SGI om du skyddat den då studier är överhoppningsbara.

Jag valde att göra så för kunna söka jobb direkt då examen var färsk.

• LillaAJ

RöttÄrSött: va det inte svårt att studera samtidigt som du va gravid/fick barn? Min utbildning är tuff. Jag va gravid i höstas men gjorde en abort pga skolan.... Därför skulle jag vilja bli gravid så jag kan få barn efter examen. Ska även tillägga att jag började plugga några veckor efter jag sagt upp mig från min heltidstjänst

• RöttÄrSött

Jo det var tufft men det gick det också

Har du ett glapp mellan jobb och studier är det stor risk för nollad SGI tyvärr.

• Kerubmamman

Yes, så kan man absolut göra. Jag skaffade också barn under studietiden, så barnen var rätt gamla när när jag började jobba efter examen. (= värsta vab-perioden var över)

Jag tog aldrig något regelrätt studieuppehåll. Jag har studerat med csn under spädbarnstiden och  tagit föräldrapenning på sommarloven.  Så barnen har fått långledigt från förskolan och jag har inte behövt jaga sommarjobb. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LillaAJ

Kerubmamman: så skulle jag också vilja göra. Det jobbiga i höstas när jag va gravid så mådde jag så fruktansvärt dåligt, spydde dag ut och dag in. Lycklig lottad va jag då som hade lov ;) hade inte kommit till skolan annars. Det kanske är olika från graviditet-graviditet? Jag kanske mår jättebra nästa!? :) men min skola kräver en massa närvaro och stort engagemang, svårt att vabba då. Fungerar det att ta FP när man vill? Så som du gjorde på sommarloven

• Ellie

Jag har svårt att förstå regler för SGI, men är det inte så att man skall ha jobbat 6 månader innan förlossningen för att ha rätt att grunda föräldrapenningen på den lönen? Eller är det 8 månader?

Hur som helst så kanske det är vettigt att bli gravid precis när du skaffar ditt första jobb? Då kommer du under graviditeten förhoppningsvis hinna jobba tillräckligt för bra föräldrapenning. Tror du att du kommer ha lätt eller svårt att få jobb direkt efter din utbildning?

Såvida du inte har skyddat din SGI sedan tidigare (ring och prata med FK).

• eec82

Då har du nog skyddat din sgi du får ha ett glapp på tre månader. Står om man läser på. Längre glapp än så går man inte ha. Men ring dem.

Svar på tråden Föräldrapenning efter studier?