• Anonym (Undrande)

Hur gör man när man vill prata med någon?

Hej!

Det är möjligt att det här är en dum fråga men jag undrar hur man gör för att få prata med psykolog/kurator?

Jag har sista året mått sämre och sämre. Det har varit mycket med allt, separation från sambon, tagit examen men inte fått jobb osv. Ingen stor katastrof direkt men många bäckar små gör att jag känner mig väldigt vilsen just nu och stressad över att inte har ordning/trygghet i mitt liv. Jag känner mig även väldigt ensam då de flesta av mina vänner har fasta förhållanden och många även barn (jag är 30).

Det skulle troligtvis vara bra för mig att träffa någon professionell person att prata av mig till och som kan hjälpa mig hantera stressen och osäkerheten kring min situation men hur gör man? Bokar man en tid på vårdcentralen eller hur går det till? Jag har ju inte råd att kontakta en privat psykolog, och antar att det finns psykologer kopplade till primärvården eller hur är det?

Någon som vet hur det fungerar och kanske har någon egen erfarenhet att dela med sig av? 

• Svar på tråden Hur gör man när man vill prata med någon?
  • Anonym (jora)

Gå till en vårdcentral, berätta för läkaren att du behöver få kontakt med kurator.
    Kräv att dem skickar dig dit.

• Anonym (1)

Kontakta vc, jag fick telefontid och bokning med kurator utan kontakt via läkare. Läs på hemsidan det brukar stå hur du gör för att kontakta kurator, men väntetid är det nog.

Jag hade samma bekymmer som dig ungefär och det första hjälpte inte mig (fel typ av person) utan i en akutfas kontaktade jag psykjourtelefonen i landstinget och fick träffa kurator och sedan psykiater via dem som jag sedan hade samtal med i 1,5 år.

• Anonym (VC)

Du kan ringa till vårdcentralen och få tid hos psykolog eller kurator där. Jag hade för en tid sedan utmattningssymptom och ringde då vårdcentralen. Jag presenterade mig, beskrev kort mina symptom och sa att jag tror att jag behöver hjälp med detta. Jag fick snabbt en tid hos en psykolog som också var kbt-terapeut. Jag gick 5-10 ggr någonting och kände sen att jag hade fått bra verktyg av henne. Min erfarenhet är med andra ord mycket positiv!

• Anonym (Undrande)

Tack för era svar!

VC: Det är precis något sånt jag hoppas på. Ska ringa min Vårdcentral på måndag och se om det finns möjlighet att få en tid. 

Svar på tråden Hur gör man när man vill prata med någon?