• Gossemamman

Hjälp, min släkting röker och jag vill inte att hon ska hålla min bebis pga det!!

Har en nära släkting där både hon och hennes man röker och när jag var där på kalas med min son så rökte han i köket med fönstret öppet och jag tycker inte om att de gör det när jag är där med min son som vid tillfället var 6 veckor och 4 dagar (det var födelsedagskalas). Nåväl de gör ju vad de vill i deras hem och jag tänker inte åka att hälsa på hos dem fler gånger då det är rätt inpyrt i deras pyttelilla lägenhet.

Självklart eftersom det är en nära släkting så är de välkomna till mig istället så det funkar ju. Nu till mitt "problem". När hon är här så röker hon i vår trädgård och sen går hon in o vill hålla mitt barn. Sist hon va här så bad jag henne iaf tvätta sig om händerna då hon hållt honom tidigare så har både snuttefilt och hans pyamas stankt rök o det var inga problem, hon tvättade händerna. Jag kan känna att hon kunde avstått från att röka helt när hon är här då jag visar mitt missnöje tydligt. Sist hon var här så rökte hon på parkeringen innan hon gick in till oss och tvättade händerna o sen gick hon in och lyfte upp sonen o pussade på honom o han skrek oavbrutet troligen pga att hon stank så mkt rök så jag fick ta honom. Även nu att hon tvättar sig så luktar hon jättemkt rök så även han luktar rök, det luktar även rök i hela rummet där hon är pga att hennes kläder är så inpyrda.

Detta är en kär släkting till mig och jag vill verkligen att hon ska komma hit och ta del av hans utveckling. Men hur kan jag på ett fint sätt säga att jag inte vill att hon ska ha honom när hon luktar så mkt rök? Han gillar inte att vara hos henne när hon luktar som mest för då skriker han. En gång kom hon nyduschad och rena kläder och hade glömt köpa cigg o då ville han vara hos henne.

Hur framför jag min åsikt? Hon vill jättegärna komma hit och träffa mitt barn och hon är välkommen - om hon inte rökt på en stund samt har rena kläder. Är det ett rimligt "krav"?

• Svar på tråden Hjälp, min släkting röker och jag vill inte att hon ska hålla min bebis pga det!!
  • elinmaria87

Min kille röker, men har varit väldigt bestämd med att han inte får hålla i vår son efter han rökt. Han får inte ens va i närheten. Han får lov att vänta minst 45 minuter. Har varit stenhård med det, och nu har han gått över mer till snus när han är hemma. Tycker du ska säga bara rakt ut att du helst vill att hon inte ska röka alls när hon är hos er, alternativt inte hålla i din son efter hon har rökt. Hon kommer förmodligen inte ta illa upp eftersom det är allmänt vetande att man utsätter barnen (och alla andra) för passiv rökning.

• Anonym (förstår)

Jag tycker du reagerar helt rätt, jag ska snart föda mitt förta barn och jag är jätte anti cigarettrök och min mamma röker.. hela hennes lägenhet luktar rök tycker jag när jag kommer dit trots att hon röker under fläkten. Det är som du säger att även om man tvättar händerna så luktar det om kläder, ur munnen, håret osv.. Man känner ju lukten betydligt mer om man själv inte är rökare! Förstår dilemmat med hur man ska framföra det på rätt sätt utan att någon ska ta illa upp.

• Anonym (Rätt)

Min fru har krav på alla som kommer hit. Rökare skall vara nyduschade och så fort man vill ta en cigarett så har man deklarerat att det är dags att åka hem, då man inte kommer innanför våra dörrar igen utan en dusch och ett klädbyte. Finns några i släkten som inte alls gillar dem reglerna, men som tur är drabbar det bara dem då frånvaron från den nya familjemedlemmen endast drabbar dem som inte kan duscha, klä sig och låta bli att röka. Kan meddela att jag som mannen i familjen har varit rörande överens med min fru om dessa regler. Behöver bara luta mig mot statistik om plötslig spädbarns död för att garva bort dessa släktingars konstiga referat till 60-70 talet och "allt är så farligt nuförtiden...er generation är så pjoskig" osv osv.

• Gossemamman

Oj tack för era svar :) Även om jag själv bestämmer över vem som ska hålla mitt barn så känns det lättare att stå på sig när fler tycker som jag.

Jo det är ju just det där med plötslig spädbarnsdöd jag är rädd för o sen vill jag inte utsätta honom för rök/ röklukt. 

Får nog vara väldigt tydlig o säga rakt ut. Synd att hon bara gör precis det jag ber henne om istället för att ta ett eget beslut att inte röka alls här.

Hon har passat min hund ett par gånger men det funkar inte heller då hunden fick badas när hon kom hem + att hon hostade upp slem hela natten så jag fick ringa veterinären. Behövde aldrig åka dit då det upphörde och berodde troligen på röken (hon var verkligen helt inpyrd när hon kom hem och vill inte utsätta hunden för det heller). Dock snällt av dem att passa hunden så det är synd att hon måste röka så mkt... :( Vet att hon älskar både min hund och min unge och slutar hon och hennes man att röka kommer hon vara barnvakt nr 3 (näst efter min syster och mamma) Allt är bara så synd pga ciggen :(

• Anonym (men)
    Anonym (Rätt) skrev 2013-06-22 23:26:26 följande:
    Min fru har krav på alla som kommer hit. Rökare skall vara nyduschade och så fort man vill ta en cigarett så har man deklarerat att det är dags att åka hem, då man inte kommer innanför våra dörrar igen utan en dusch och ett klädbyte. Finns några i släkten som inte alls gillar dem reglerna, men som tur är drabbar det bara dem då frånvaron från den nya familjemedlemmen endast drabbar dem som inte kan duscha, klä sig och låta bli att röka. Kan meddela att jag som mannen i familjen har varit rörande överens med min fru om dessa regler. Behöver bara luta mig mot statistik om plötslig spädbarns död för att garva bort dessa släktingars konstiga referat till 60-70 talet och "allt är så farligt nuförtiden...er generation är så pjoskig" osv osv.
    Men hur gör ni för att veta att de inte bara hittar på? Jag tycker era regler låter rätt sjuka och om jag var släkt mer er hade jag nog bara sagt att jag inte hade rökt sen jag hade duschat.
  • Kimona

Be henne ta på sig en kofta eller jacka när hon ska röka som hon tar av sig sen så röken inte sätter sig i kläderna och att hon även tvättar händerna innan hon håller i ditt barn

• Gossemamman
    Kimona skrev 2013-06-22 23:54:14 följande:
    Be henne ta på sig en kofta eller jacka när hon ska röka som hon tar av sig sen så röken inte sätter sig i kläderna och att hon även tvättar händerna innan hon håller i ditt barn
    Hon har jacka/ kofta på sig när hon röker eftersom hon gör det utomhus. tyvärr luktar hon väldigt mkt ändå (hår, andedräkt, huden överhuvudtaget luktar rök) eftersom det luktar i hela rummet där hon är.. när min sambo kom hem från jobbet en gång så frågade han om hon varit här (hon hade åkt hem en timme innan han kom hem) för han kände det på lukten...  
  • Anonym (Fd rökare)

Ja, jag tycker att du överdriver. Nu är jag i och för sig en fd rökare och säkert partisk men men. Det enda jag själv skulle kräva var att ingen röker inomhus hemma hos oss och att händerna måste tvättas efter rökpaus om det ska gosas med bebis.

• SVBk4rr1ng

Jag menar, allt beror ju på hur viktig den här släktingen är för er. Risken för psd ökar inte i på nåt märkbart sätt. Så det skulle bli mer att ni väljer bort henne för att ni finner henne äcklig (ni inte tycker om röklukten) eller av en ren princip.

• Gossemamman
    Anonym (Fd rökare) skrev 2013-06-23 00:07:23 följande:
    Ja, jag tycker att du överdriver. Nu är jag i och för sig en fd rökare och säkert partisk men men. Det enda jag själv skulle kräva var att ingen röker inomhus hemma hos oss och att händerna måste tvättas efter rökpaus om det ska gosas med bebis.
    Problemet är att hon luktar så jäkla mkt.. :( Trodde de skulle räcka med att tvätta händerna men han luktar rök ändå hon har tvättat sig.
    Hade det hjälpt att tvätta händerna så hon inte luktat så mkt så hade det varit ok. Tycker hon luktar ovanligt mkt rök.

Jag är också fd rökare och har andra vänner som röker men de sätter sig lixom inte så på dem som hos min släkting. Dock röker mina vänner ute även hemma så deras lägenheter är inte inpyrda, kanske är därför?
Svar på tråden Hjälp, min släkting röker och jag vill inte att hon ska hålla min bebis pga det!!