• XcsM

    Förstoppad kanin.

    Min ena kanin har inte druckit och ätit så bra i det sista och känts väldigt lätt. Jag började misstänka att han inte åt tillräckligt och när vi vägde honom hade han gått ner 3hg. Var hos vetrinären och de trodde att han var förstoppad så han fick parafinolja som han skall få 2ml morgon och 2ml kväll i 4 dagar samt att jag skall ge honom annanasjuice från burkannanas för det kunde tydligen också hjälpa.

    Anledningen till att han blivit förstoppad tror de är att han aldrig gillat hö, vilket det ju egentligen är ganska viktigt att de får i sig. 

    Fick rådet att absolut inte ge någon annan mat än hö, på sin höjd några pellets, för att liksom tvinga honom att äta hö. Får heller inte ge honom grönsaker.

    Nu till frågan: finns det någon annan som haft en förstoppad kanin som har några råd? Och kanske kan säga ungefär hur lång tid det kommer ta innan det blir bättre? 

    Nu är det två dagar sedan vi kom hem från vetrinären och han har börjat äta lite på höet men knappt druckit någonting alls. Så det kryper lite i fingrarna och jag vill gärna ge honom blöt sallad eller nått för att han skall få i sig vätska... 

  • Svar på tråden Förstoppad kanin.
  • XcsM

    och precis när jag startar tråden så hoppar han fram och dricker lite (bara lite, men ändå)..
    Så det kanske vänder nu? Hoppas jag iaf  

  • Pallas
    XcsM skrev 2013-06-22 23:55:03 följande:
    och precis när jag startar tråden så hoppar han fram och dricker lite (bara lite, men ändå)..
    Så det kanske vänder nu? Hoppas jag iaf  
    Min kanin har blivit lite lätt förstoppad (väldigt små, hårda bajskulor) när han fått äta mycket trädgrenar. Jag upplver ett det rättat till sig när han fått färskt gräs (vilket jag läst kan ge kaniner diarré om omställningen kommer för hastigt). 
  • Dr Mupp

    Vi har gett förstoppade kaniner Critcal care, då har det sen oftast släppt på nån dag. 

    Är tänderna kollade på kaninen? Dåliga tänder kan göra att de äter dåligt med hö. Är tänderna ok så är det bara envishet som hjälper. Dra ner/ta bort pelletsen och servera bara hö. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • XcsM

    Yes, tänderna är kollade så det beror snarare på att han blivit bortskämd med annan mat och valt bort hö.. Blev lite av en ond cirkel när jag märkte att han åt dåligt och i större utsträckning baa gav honom det han tycker bäst om för att han skulle få insug nått.

    Nu dricker han i alla fall lite mer, typ 0,5dl/dag, så det ser ut att gå framåt i alla fall

    Vad är critcal care? Och kan man få tag på det utan att ha recept?

  • Dr Mupp
    XcsM skrev 2013-06-25 07:16:23 följande:
    Yes, tänderna är kollade så det beror snarare på att han blivit bortskämd med annan mat och valt bort hö.. Blev lite av en ond cirkel när jag märkte att han åt dåligt och i större utsträckning baa gav honom det han tycker bäst om för att han skulle få insug nått.

    Nu dricker han i alla fall lite mer, typ 0,5dl/dag, så det ser ut att gå framåt i alla fall

    Vad är critcal care? Och kan man få tag på det utan att ha recept?
    critical care är ett pulver som är gjort för att serveras till bla kaniner som inte äter. Man blöter upp det med vatten och tvångsmatar med dosspruta. Innehåller massor med fibrer och andra nyttigheter. Finns bla hos veterinären och vissa djuraffärer. Ma köper det utan recept. Personligen tycker jag att alla som har kaniner eller marsvin bör ha en påsea critical care hemma för det är en livräddare. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pallas
    Dr Mupp skrev 2013-06-25 08:06:01 följande:
    critical care är ett pulver som är gjort för att serveras till bla kaniner som inte äter. Man blöter upp det med vatten och tvångsmatar med dosspruta. Innehåller massor med fibrer och andra nyttigheter. Finns bla hos veterinären och vissa djuraffärer. Ma köper det utan recept. Personligen tycker jag att alla som har kaniner eller marsvin bör ha en påsea critical care hemma för det är en livräddare. 
    Tack för tipset, ska införskaffas!
Svar på tråden Förstoppad kanin.