• Anonym (novis)

Bra uteleksaker att ha på tomten

Till hösten flyttar vi till hus och 1-2 mån senare kommer 2an. Eftersom man inte har så lätt att tillbringa de timmar i lekparken som 1an skulle föredra med en bebis som ska ammas, bytas blöja på etc tänkte vi köpa lite lek-grejer att ha på tomten. Då kan man lägga en skötbädd på golvet precis innanför balkongdörren och fortfarande ha någorlunda bra uppsikt över 1an under blöjbytet istället för att behöva välja mellan blöjbyte i +5 och regn eller att släpa med bägge barnen in.

Vi har börjat titta lite på vad vi ska köpa men eftersom vi bor i lägenhet idag har vi inte riktigt koll på vad som är bra/dåligt.

1an kommer vara ganska exakt 2,5 år när bebisen kommer och det vore bra om det är saker som barnen såsmåningom kan dela. Sandlåda är en tanke men det kanske är bättre att vänta med den till våren? Gunga kanske?

Det finns en lekpark ca 3-400 m från huset samt ytterligare en som ligger lite längre bort. Till pulkabacken är det drygt 50m. Självklart kommer vi göra utflykter dit men snarare på 1h är 2-3h

Tips på vad vi ska köpa och om det är nått särskillt vi ska tänka på när vi gör det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-23 16:46
    Det är alltså leksaker som funkar under höst-vinter-vår som är intressantast. Till våren kommer vi bl a köpa en studsmatta men den är ju inte direkt aktuell i december

• Svar på tråden Bra uteleksaker att ha på tomten
  • Anonym (??)

Varför kan man inte gå på lekplats när man har bebis?

Jag går inte till lekplats i regn även om bara äldsta barnet är med..

• caaroline

Kanske en gungställning, ruschkana, lekstuga? Jag har inga tips på vad ni ska tänka på men när jag var liten var lekstugan en stor favorit för mig och mina syskon!

• Anonym (novis)

Är vi hemma går vi i dagsläget till lekparken oavsett väder. 1an klättrar på väggarna om vi är inne hela dagarna och även jag gillar att vara ute. 1-2h utelek måste vi på nått sätt försöka få till även efter att bebisen kommit.

Lekstuga väntar vi nog med till våren när 1an är lite större. Ännu så länge vill jag nog ha lite bättre uppsikt Då ska vi dessutom riva en gammal vedbod och kan placera lekstugan där.

Rutchkana står nu med på listan, tack för tipset!

• Sisisisi

Vad tycker ungen mest om att göra då? Min satt i sandlådan hela dagarna i den åldern, så det var det enda som behövdes :)

• viseversa

Oj vilka problem du målar upp ts. Jag har 4 barn varav ett spädbarn och kan gå ENSAM till parken med alla 4 utan större problem. Behöver bebisen amma ja då ammar man. Behöver hon en ny blöja ja då är vagnen ett bra ställe att byta den på.

• Anonym (Kent)

rutshkana klätterställning sandlåda gungor.

• Anonym (novis)
    viseversa skrev 2013-06-23 10:45:31 följande:
    Oj vilka problem du målar upp ts. Jag har 4 barn varav ett spädbarn och kan gå ENSAM till parken med alla 4 utan större problem. Behöver bebisen amma ja då ammar man. Behöver hon en ny blöja ja då är vagnen ett bra ställe att byta den på.
    Ingen vagn om den går att undvika. Sjalen är lite svårare att byta blöja i

Jag vet inte hur det kommer vara men däremot vet jag hur det var med 1an som bajsade vad som kändes som 10ggr/h och som dessutom ville bygga bo vid bröstet. Amma tänkte jag försöka få till i sjal men blöjbyten är värre. Har man dessutom en jättehärlig tomt vill man ju utnyttja den!

Favoriterna just nu är linbanan och bilen på lekparken. Sandlåda ibland men inte alltid, samma med gungor (roliga en stund men inte så länge). Leker mest med saker som inte är tänkta att vara leksaker, typ stenar.
  • Lady Namárië

Det beror ju lite på hur mycket plats man har och hur långt det är till närmsta lekplats.

Några förslag av varierande storlek och kostnad:

Bobbycar
    Tramptraktor/bil
    Målburar och boll
    Sandlåda
    Gungställning
    Lekstuga
    Däckgunga
    Romerska ringar
    Klättervägg (grepp fastskruvade i t. ex lekstugans vägg)
    Rutschkana
    Picknickbord i barnstorlek
    En låda "jättelego"
    "Äventyrsbana" (stubbar att kliva mellan, stock att gå balansgång på etc.)
    Studsmatta
    Basketkorg
    Repstege

So say we all
  • viseversa
    Anonym (novis) skrev 2013-06-23 10:55:18 följande:
    Ingen vagn om den går att undvika. Sjalen är lite svårare att byta blöja i

Jag vet inte hur det kommer vara men däremot vet jag hur det var med 1an som bajsade vad som kändes som 10ggr/h och som dessutom ville bygga bo vid bröstet. Amma tänkte jag försöka få till i sjal men blöjbyten är värre. Har man dessutom en jättehärlig tomt vill man ju utnyttja den!

Favoriterna just nu är linbanan och bilen på lekparken. Sandlåda ibland men inte alltid, samma med gungor (roliga en stund men inte så länge). Leker mest med saker som inte är tänkta att vara leksaker, typ stenar.
    Byt på en bänk då=)
  • FrökenKanSjälv

Om barnet gillar att klättra på stenar så försök köra på den naturliga varianten istället för en färdig gungställning. Jag tänker mig tex ett nedsågat träd där man tagit bort grenar och kvistar. en hemmabyggd bil/båt som triggar fantasin. Små stubbar att balansera på. Stenar att klänga på. Rep med knutar som hänger från ett träd.

• FrökenKanSjälv

Ni som snackar om att gå till lekparken, halva vinsten med en egen trädgård är ju att man inte är tvungen att gå hemifrån för att komma utomhus. Minns själv vilken skillnad det blev när vi flyttade från lägenhet till hus, barnen kunde vara ute samtidigt som man fick saker gjorda (både inne och i trädgården).

• Anonym (??)

Min dotter tycker det är tråkigt att vara i trädgården hela dagarna. Hon vill träffa andra barn!

Jag får ändå inget gjort.i trädgården när äldsta dottern springer runt.

FrökenKanSjälv skrev 2013-06-23 11:08:53 följande:
    Ni som snackar om att gå till lekparken, halva vinsten med en egen trädgård är ju att man inte är tvungen att gå hemifrån för att komma utomhus. Minns själv vilken skillnad det blev när vi flyttade från lägenhet till hus, barnen kunde vara ute samtidigt som man fick saker gjorda (både inne och i trädgården).

• Anonym (novis)
    viseversa skrev 2013-06-23 10:58:06 följande:
    Byt på en bänk då=)
    När de första månaderna gått och värsta tvåbarnschocken lagt sig kommer det säkert bli så. Samtidigt är det faktiskt skönt att slippa dra iväg till en lekpark varenda gång vi ska ut när vi nu köpt en trädgård bl a för att barnen ska kunna leka i den!

Kl 9 på en vardagsförmiddag är det ändå inga andra barn på lekparkerna så den sociala biten är ingen skillnad om man är hemma eller borta. Det kan ju vara annorlunda där men här har det varit totalt folktomt på alla lekplatser när vi varit hemma för den där feberfria dagen innan barnet är välkommet tillbaka till dagis.
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-23 11:05:52 följande:
    Om barnet gillar att klättra på stenar så försök köra på den naturliga varianten istället för en färdig gungställning. Jag tänker mig tex ett nedsågat träd där man tagit bort grenar och kvistar. en hemmabyggd bil/båt som triggar fantasin. Små stubbar att balansera på. Stenar att klänga på. Rep med knutar som hänger från ett träd.
    Är inte en 2åring lite väl liten för mycket av det där? Vi har dessutom skogen precis utanför knuten så vi kan lätt vandra upp dit en stund för att sen återkomma till trädgården. Från inflyttningsdatum till BF är det dessutom bara 1,5 mån så alltför avancerade projekt får snällt vänta lite
  • Anonym (??)

Inte säkert du får någon tvåbarnschock.. Min yngsta är 3 månader och hon har fått hänga med över allt sen dag 1.

Anonym (novis) skrev 2013-06-23 13:28:30 följande:
    När de första månaderna gått och värsta tvåbarnschocken lagt sig kommer det säkert bli så. Samtidigt är det faktiskt skönt att slippa dra iväg till en lekpark varenda gång vi ska ut när vi nu köpt en trädgård bl a för att barnen ska kunna leka i den!

Kl 9 på en vardagsförmiddag är det ändå inga andra barn på lekparkerna så den sociala biten är ingen skillnad om man är hemma eller borta. Det kan ju vara annorlunda där men här har det varit totalt folktomt på alla lekplatser när vi varit hemma för den där feberfria dagen innan barnet är välkommet tillbaka till dagis.Är inte en 2åring lite väl liten för mycket av det där? Vi har dessutom skogen precis utanför knuten så vi kan lätt vandra upp dit en stund för att sen återkomma till trädgården. Från inflyttningsdatum till BF är det dessutom bara 1,5 mån så alltför avancerade projekt får snällt vänta lite

• Anonym (novis)
    Anonym (??) skrev 2013-06-23 13:31:51 följande:
    Inte säkert du får någon tvåbarnschock.. Min yngsta är 3 månader och hon har fått hänga med över allt sen dag 1.
    Inte säkert men hellre förberedd på en tvåbarnschock som inte kommer än att vara oförberedd om den skulle dyka upp

Tack för en bra lista Lady Namárië!

Är det nått särskillt man ska tänka på med t ex gungor?
  • Mabaja

På framsidan leker mina barn med Bobby car, cyklar, går med dockvagnarna och liknande.

På baksidan har vi gungställning, klätterställning, sandlåda. Sen sparkar vi boll och liknande. Nästa sommar ska vi sätta upp en studsmatta.

• daax

en av dem bästa leksakerna som dottern uppskattade förra sommaren var en målarpensel och en hink med vatten , då var hon 2,5 år, och den är fortfarande rolig. Så ibland behöver man inte alltid köpa dyra leksaker. 

Svar på tråden Bra uteleksaker att ha på tomten