Hur långa dagar har era barn på förskolan/ skola fritids?
7.20 - 16.50 (9,5 h)
Hur många timmar är ni med era barn, alltså barnets vakna timmar, per dag?
3 timmar på arbetsdagar.
Vill ni jobba heltid och i så fall varför?
Nej jag hade gärna jobbat 75-80% istället.
Om ni ville gå ner i tid, är det möjligt med det jobb ni har?
Jag har ju rätt enligt lag att gå ner i tid men det klarar inte vår ekonomi, pga att jag har så låg lön. Vi har inga utgifter som vi kan dra ner på heller (vi har ingen bil, inga lån, inga avbetalningar, bor så billigt som går i Norrköping på 3 RoK). Drömmen är att kunna få ett jobb som ger så pass hög lön så att jag kan jobba deltid istället.
Vad ser ni för för och nackdelar med heltid respektive deltid i just ert yrke/jobb?
Nackdelen med deltid vore att jag då tjänar väldigt nära vad som räknas som fattigdom i Sverige, och det fungerar inte. Fördelen vore att man får mer tid för annat, få spendera mer tid med intressen och familjen.
Fördelar med heltid är att jag då har full semesterrätt, vilket ger mig rätt till 5 veckors semester varje sommar. Det ger oss en möjlighet att låta dottern ha ett ordentligt sommarlov.
Nackdelen med heltid är att man är väldigt trött, inte får träffa barn och familj som man önskar. Man har inget utrymme för egna intressen eller hobbys. Det enda man hinner med är att jobba, tvätta och laga mat i veckorna.