• modsey

Ni som jobbar heltid och har barn

Hur långa dagar har era barn på förskolan/ skola fritids?
    Hur många timmar är ni med era barn, alltså barnets vakna timmar, per dag?
    Vill ni jobba heltid och i så fall varför?
    Om ni ville gå ner i tid, är det möjligt med det jobb ni har?
    Vad ser ni för för och nackdelar med heltid respektive deltid i just ert yrke/jobb?

• Svar på tråden Ni som jobbar heltid och har barn
  • Frontline

Ca 3 timmar om dagen 4 dagar i veckan.
    Resten av tiden är det alltid nån av oss föräldrar med.
    Ja vi vill jobba heltid.
    Nej det är inte möjligt att gå ner i tid, eller visst det går säkert men skulle vara så krångligt.
    Fördelen med heltid är ju att det blir mer i plånboken.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Butterscotch

Barnen är på dagis mellan ca 8-15.30. Jag umgås med dem från hämtning till läggdags vid ca 20-20.30. Ibland ses vi en liten stund på morgonen också, om jag inte hunnit iväg till jobbet. Jag skulle gärna jobba lite mindre, men då måste jag nog byta jobb och det vill jag inte. Har provat att gå ner lite i tid men det slutade bara med mer stress och mindre i plånboken, arbetsbördan var i princip densamma. Tycker att det upplägg vi har nu funkar bra för alla.

• Ellie

Jag blir alltid så förvånad av att läsa sånt här.
    Frontline, hur är dessa tider möjliga om ni båda jobbar heltid? Jobbar ni skift då?
    Buttescotch, hur kan de vara på dagis endast 8-15.30 vid heltidstjänst? Även om ni knappt har restid så blir det ju inte 40 timmars arbetsvecka. Eller jobbar ni också skift?

• Delia

Ellie: Den ena kanske börjar jobba klockan 07 och jobbar till 15? Ser inte riktigt problemet.

• modsey

mina egna svar, vi jobbar heltid och lite till pappan och jag.
    Barnen går mellan 25-30 timmar i veckan, i snitt.
    Oftast 4 dagars vecka
    Vi hinner vara tillsammans lite olika beroende på schemat, men någon förälder är alltid med barnen från de vaknar kl 6 till kl 8 eller 9 då de lämnas.
    Sen hämtas de mellan 15 -16, med undantag enstaka dagar i månaden kl 17-17.30. Men det är undantagen.
    Hinner i snitt vara då tillsammans med dem från ca 16 fram till de somnar runt 21.
    Vill jobba heltid för att mitt jobb är svårt att ha på deltid.
    Möjligt vore det kanske men jag skulle ha lika mycket att göra på mindre tid och för mindre lön.

• Frontline
    Ellie skrev 2013-06-23 14:18:31 följande:
    Jag blir alltid så förvånad av att läsa sånt här.
    Frontline, hur är dessa tider möjliga om ni båda jobbar heltid? Jobbar ni skift då?
    Buttescotch, hur kan de vara på dagis endast 8-15.30 vid heltidstjänst? Även om ni knappt har restid så blir det ju inte 40 timmars arbetsvecka. Eller jobbar ni också skift?
    Jag slutar ena veckan 14.30 och frugan börjar 14 så då har vi på förskolan mellan 12-15 ca kan bli nån halvtimma mer eller mindre ibland då förskolan vill att barnen är med på antingen lunch eller mellanmål.
    Andra veckan börjar jag 14.30 och frugan slutar 14 så då behöver vi egentligen inte ha barnen på förskolan men det är likadant där att dom tycker barnen kan komma samma tider som föregående vecka...
    Vi har ca 5 minuters väg till jobbet båda 2 så nån restid finns ju inte att tala om...
  • Frontline

Varje fredag är den av oss ledig som jobbar kvällsvecka så därför blir det bara 4 dagar i veckan...

• Queenie70

Lämnar 7.30, hämtar 17.30. Vardagen är ett litet helvete, ingen kvalitetstid. Bara hämta lämna, handla, laga mat, äta, bada och lägga. Ständigt dåligt samvete för att man inte räcker till. Självklart skulle jag vija jobba mindre, har rätt att gå ned till 75% men det tillåter inte ekonimin.

• Curlie
    Hur långa dagar har era barn på förskolan/ skola fritids?
    7.20 - 16.50 (9,5 h)

Hur många timmar är ni med era barn, alltså barnets vakna timmar, per dag?
    3 timmar på arbetsdagar.

Vill ni jobba heltid och i så fall varför? 
    Nej jag hade gärna jobbat 75-80% istället. 

Om ni ville gå ner i tid, är det möjligt med det jobb ni har? 
    Jag har ju rätt enligt lag att gå ner i tid men det klarar inte vår ekonomi, pga att jag har så låg lön. Vi har inga utgifter som vi kan dra ner på heller (vi har ingen bil, inga lån, inga avbetalningar, bor så billigt som går i Norrköping på 3 RoK). Drömmen är att kunna få ett jobb som ger så pass hög lön så att jag kan jobba deltid istället.  

Vad ser ni för för och nackdelar med heltid respektive deltid i just ert yrke/jobb? 
    Nackdelen med deltid vore att jag då tjänar väldigt nära vad som räknas som fattigdom i Sverige, och det fungerar inte. Fördelen vore att man får mer tid för annat, få spendera mer tid med intressen och familjen.

Fördelar med heltid är att jag då har full semesterrätt, vilket ger mig rätt till 5 veckors semester varje sommar. Det ger oss en möjlighet att låta dottern ha ett ordentligt sommarlov.
    Nackdelen med heltid är att man är väldigt trött, inte får träffa barn och familj som man önskar. Man har inget utrymme för egna intressen eller hobbys. Det enda man hinner med är att jobba, tvätta och laga mat i veckorna.     
  • Sisisisi

Jag pluggar och sambon jobbar heltid. Barnen går 7-17 de flesta dagar, hämtar en timme tidigare när jag kan och alltid på fredagar. Vi har 4-5 timmars vakentid tillsammans på vardagarna.

För oss är det inte möjligt att gå ner i tid. Kanske att den här terminen blir lugnare, skulle gärna kunna sluta kl 15.

Svar på tråden Ni som jobbar heltid och har barn