• Anonym (Torris)

Varför svettas jag inte när jag tränar?

Det här är ju egentligen inte ett problem, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på det. Jag svettas väldigt lite när jag tränar. Vare sig jag springer eller styrketränar, så svettas jag knappt alls. Springer jag tuffa intervaller, där jag ligger på hög puls mest hela tiden kan jag bli lite fuktig mellan brösten. Tröjan är dock alltid torr. Detsamma sker när jag springer ute. Jag möter andra kvinnliga löpare i dyngsura linnen och svettränder på kepsen. Själv är jag lite rosig om kinderna.

Det spelar ingen roll hur mycket jag tar i, jag svettas ändå inte nämnvärt. När jag för en tid sedan gick på ett indoor walkin-pass svettades brudarna runt om mig så att de var blöta ut i hästsvansarna. Själv blev jag lite fuktig på kroppen.

Det är som sagt inget problem så, men det ser för tusan ut som om jag inte tagit i. Jag läser en del träningsbloggar där folk skriver att de undrar vad osvettiga människor egentligen gör på ett gym. Det ska synas att man tränat, är inte tröjan blöt har man inte tagit i.

Jag vet att det låter fjompigt, men jag vill också svettas! Jag vill också att det ska synas att jag tagit ut mig rejält. Hur gör jag för att svettas mer?

• Svar på tråden Varför svettas jag inte när jag tränar?
  • Anonym (fghjkl)

du tar väl inte i så bra som du antar?

• Bitchos

Hade samma som du. Det verkar ändras nu när jag blivit lite äldre, fast absolut inte till den grad som alla andra har.
    Och ja, det är fortfarande samma fastän jag tar i ordentligt, så det har inget med det att göra.
    Undrar om det har att göra med att vi kan kanske har färre svettkörtlar än andra eller att vi kanske dricker för lite vatten? Jag önskar också få svar på denna.

• Michael 310

Tycker du ska vara glad. Är raka motsatsen själv 5 min på löpbandet så sprutar svetten.

• Emy85

Du kör inte tillräckligt hårt,det är ett faktum,har tränat allt man kan sen 1999 så jag kan både gym och kampsport,du kan ge 50-75 procent mer än det du gör testa och löp 30 min full fart sen 2 muskelgrupper direkt efter,svettas du inte då så är du i sp god form så du borde satsa på os i friidrott

• peperutka
    Emy85 skrev 2013-06-23 19:39:47 följande:
    Du kör inte tillräckligt hårt,det är ett faktum,har tränat allt man kan sen 1999 så jag kan både gym och kampsport,du kan ge 50-75 procent mer än det du gör testa och löp 30 min full fart sen 2 muskelgrupper direkt efter,svettas du inte då så är du i sp god form så du borde satsa på os i friidrott
    Fast alla producerar ju olika mycket svett. Jag är en soffpotatis och inte i närheten av att vara klar för OS, men jag svettar ändå inte när jag väl tränar. Samma sak under sommaren när alla andra sitter och svettas ihjäl - då sitter jag helt utan svett.

De få gånger jag faktiskt svettar så luktar det dessutom ingenting. Alla är olika! 
  • Grappa

Jag var likadan. Är du mager och frusen av dig också? Det var ett skämt mellan mig och min pojkvän förr, han sprang och hämtade kameran när jag fick svettpärlor på överläppen en gång, det var liksom så osannolikt att det behövde dokumenteras.
    Jag har dock börjat svettas lite mer nu, om det är ålder eller att jag tränar så mycket mer nu som fått fart på svetten vet jag inte.

Vad du snackar goja. Vad du tränat eller hur länge är inte relevant för hur andras kroppar fungerar.
  • Anonym (enkelt)

Du kör inte tillräckligt hårt. Om du hade så pass lite vätska i kroppen så att du inte skulle svettas skulle du inte orka träna. Anledningen till att du inte svettas är en av två anledningar: 1 du kan inte och har en otroligt ovanlig sjukdom, uppsök läkare. 2 kroppen finner inget behov av att svalka sig eftersom den inte blir tillräckligt ansträngd.

• Anonym (Torris)
    Bitchos skrev 2013-06-23 16:05:09 följande:
    Hade samma som du. Det verkar ändras nu när jag blivit lite äldre, fast absolut inte till den grad som alla andra har.
    Och ja, det är fortfarande samma fastän jag tar i ordentligt, så det har inget med det att göra.
    Undrar om det har att göra med att vi kan kanske har färre svettkörtlar än andra eller att vi kanske dricker för lite vatten? Jag önskar också få svar på denna.
    Jag dricker förvisso inga överdrivna mängder, men jag törstar inte heller Också här har det blivit lite mer med åren även om det så klart är långt ifrån andra.
    Michael 310 skrev 2013-06-23 16:07:45 följande:
    Tycker du ska vara glad. Är raka motsatsen själv 5 min på löpbandet så sprutar svetten.
    Man kanske ska le och se glad ut alltså Det är ju egentligen inte något större problem, förutom att jag inte blir särskilt avkyld. Jag blir ju varm, men min kropp får ju inte den där naturliga nedkylningen.
    Jo, jag tränar hårt. Jag har också tävlat i kampsport, utan att svettas särskilt mycket då heller. Jag bara är sådan!

• Anonym (Torris)
    Grappa skrev 2013-06-23 19:45:53 följande:
    Jag var likadan. Är du mager och frusen av dig också?
    Numera klassas jag bara som smal, men förr om åren var jag rent av mager. Frusen är jag dock fortfarande!
  • GrönaDruvan

Samma här...svettas väldigt lite.
    Inte ens när jag springer gbg varvet i värme svettas jag mycket. Blir däremot illröd i ansiktet!
    Jag är liten och tunn och fryser typ jämt...

Svar på tråden Varför svettas jag inte när jag tränar?