• msmadness

Folk som sitter med näsan i mobilen fast de är på middag eller fika med vänner.

Efter den andra stora tråden om facebook så fick det mig att börja tänka på ett fenomen som har blivit allt vanligare nu.

Folk som sitter och har näsan i sin mobil och svarar på saker som står på facebook, eller svarar på sms eller något annan social media.

Jag stör mig faktiskt på att mitt i ett samtal så tar personen upp sin mobil och börjar svara på något som de skulle kunna vänta med att svara på.

Till exempel man sitter och diskuterar något och plötsligt så åker mobilen upp och man märker att man helt plötsligt har börjat prata med sig själv eftersom personen i fråga tycker det är viktigare att kolla in facebook.
    Det är så otroligt respektlöst i mina ögon, man träffar väl sina vänner för att man vill umgås varför ska man då ha mobilen framme för att hänga med vad folk skriver på just facebook.

Det är såna stunder jag har sådan stor lust att antingen bara gå där ifrån eller ta telefonen och slänga den åt helvete.
    Jag har sagt flera gånger att jag tycker mobilen får för mycket uppmärksamhet och att det är tråkigt att det är så. Personen lyssnar väl för en stund men efter ett tag så är det samma sak igen.

Är det någon här inne som har råkat ut för samma sak och hur gör ni när det blir så?
    Ska man skriva ett litet meddelande till människan på facebook eller på whatapp eller vad de nu använder för det verkar vara det enda sättet de kan kommunicera på nu för tiden.

Jag förstår om man svarar om det verkligen är viktigt men för det mesta är det ju inte det.

• Svar på tråden Folk som sitter med näsan i mobilen fast de är på middag eller fika med vänner.
  • Musik

Jag är också trött på detta tittande i sin mobiltelefon. Har suttit ett flertal gånger på restaurang där paret intill har upplevt detta. Ofta är det hon som kollar i sin telefon. Kanske partnern är tråkig eller vad vet jag?

Ibland har jag skickat ett sms till den jag sitter bredvid för att få lite kontakt. För mig som 54-åring är det inget jag skulle göra mot den eller de jag är ute med. Men jag tror att dagens ungdomar har ett annat liv, ett annat socialt nätverk än vad jag är uppväxt med. I dag gäller det att snappa upp fragment från så många som möjligt istället för att ha en djupare kontakt med den man umgås med just för stunden. 

• guinevere

Tycker det är väldigt otrevligt att bete sig så! Att gå därifrån vore inte mer än rätt.

Enligt min erfarenhet är det dock inte bara ungdomar som gör så, tex min syster och svåger klarar sig inte många minuter utan att pilla med sina mobiler och de är runt 40.

• guinevere
    Fantasilös skrev 2013-06-23 15:18:55 följande:
    Man kan göra två saker samtidigt.
    Men det är otrevligt för det signalerar att man skiter i personen man umgås med. Dessutom har jag faktiskt svårt att tro att så många kan läsa en text om en sak och lyssna på någon som pratar om något annat samtidigt.

Ska dock komma ihåg att ta med mig en bok att ta upp och läsa när jag träffar dessa personer i fortsättningen. 
  • msmadness
    Fantasilös skrev 2013-06-23 15:18:55 följande:
    Man kan göra två saker samtidigt.
    Om det ändå hade varit så i de fallen jag har varit med om det hade jag nog inte klagat men när man märker att personen slutar lyssna för att lägga ner all fokus på mobilen så blir jag trött :)
    Musik skrev 2013-06-23 15:17:42 följande:
    Jag är också trött på detta tittande i sin mobiltelefon. Har suttit ett flertal gånger på restaurang där paret intill har upplevt detta. Ofta är det hon som kollar i sin telefon. Kanske partnern är tråkig eller vad vet jag?

Ibland har jag skickat ett sms till den jag sitter bredvid för att få lite kontakt. För mig som 54-åring är det inget jag skulle göra mot den eller de jag är ute med. Men jag tror att dagens ungdomar har ett annat liv, ett annat socialt nätverk än vad jag är uppväxt med. I dag gäller det att snappa upp fragment från så många som möjligt istället för att ha en djupare kontakt med den man umgås med just för stunden. 
    De jag pratar om är 30 och uppåt så det är inte bara ungdomar det gäller tyvärr :)
    Ja jag har funderat på om jag ska skriva ett meddelande på facebook på vännens wall för att få den att reagera :D
    guinevere skrev 2013-06-23 15:23:50 följande:
    Tycker det är väldigt otrevligt att bete sig så! Att gå därifrån vore inte mer än rätt.

Enligt min erfarenhet är det dock inte bara ungdomar som gör så, tex min syster och svåger klarar sig inte många minuter utan att pilla med sina mobiler och de är runt 40.
    Nej det är inte bara ungdomar som du säger.

• Mellamella

Ha med dig en bok som du med jämna mellanrum tar upp och börjar läsa i, trots att personen du pratar med är mitt i en mening. Det är nämligen precis samma sak, bara lite ovanligare. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • msmadness
    Mellamella skrev 2013-06-23 15:30:30 följande:
    Ha med dig en bok som du med jämna mellanrum tar upp och börjar läsa i, trots att personen du pratar med är mitt i en mening. Det är nämligen precis samma sak, bara lite ovanligare. 
    Jävligt bra idé, jag har oftast alltid med mig en bok så att jag har något att göra på vägen hem :D
  • Fantasilös

Nä det kanske va en dum kommentar;) men jag är bara 19 och växte upp i mobilens värld så jag ursäktar mig med det!

• Musik
    Mellamella skrev 2013-06-23 15:30:30 följande:
    Eller gör som jag har gjort några gånger, säg att det känns jävligt tråkigt att sitta med personen när hen ska kolla av telefonen hela tiden.
  • Nyfiken gul
    Fantasilös skrev 2013-06-23 15:39:55 följande:
    Nä det kanske va en dum kommentar;) men jag är bara 19 och växte upp i mobilens värld så jag ursäktar mig med det!
    fast det är ingen ursäkt att vara respektlös/nonchalant  , jag utgår ifrån att även en 19-åring vet hur man beter sig i sociala sammanhang .

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Folk som sitter med näsan i mobilen fast de är på middag eller fika med vänner.