Gäster som bjuder in sig själva
Jag är en tjej som har haft dåligt socialt självförtroende ett par år, eftersom gamla vänner och bekanta allt mer sällan hör av sig eller inte alls. Vi umgicks ett stort gäng under studietiden men många har glidit bort.
Men vi har några som hör av sig och bjuder igen och som vi brukar bjuda på midsommar, och en som bor utomlands som vi antingen åker till eller att han hälsar på. Men vi kan bara ses vartannat år eller så.
I alla fall, vår utlandsvän H skulle hem nu några veckor, och frågade på en mailinglista som gänget haft i många herrans år om någon ville ses. Min man skickade då svar som gick till listan att "DU är välkommen till oss på midsommar om du inte har andra planer, osv."
Sen var det så att vi var på semester och kom hem mitt på midsommarafton, och våra vänner skulle fixa maten och festen hos oss och hade fått nyckel och vilka som var bjudna var klart redan bestämt utifrån hur många som kan sitta bekvämt.
24 timmar innan festen fick jag då på fejan ett meddelande från ett par (som inte tagit initiativ till att träffa oss på säkert 4 år), om de kunde få komma på midsommarfest och träffa vännen H , för de tolkade min mans svar till mailinglistan som en öppen inbjudan fast det stod "du" i svaret...
Det hela komplicerades av att vi inte själva skulle vara hemma heller när festen började och att våra andra vänner ju redan hade handlat och lagat portionsdessert mm till de som var planerade.
Hur hade ni gjort, hade ni klämt in två pers till med en dags varsel fast de inte visat vilja att träffa er utan mest troligt ville komma för någon annans skull? Vi träffar också bara H denna enda kväll och då kanske vi själva vill umgås med honom?
Jag sa att det tyvärr inte gick men det kändes jobbigt.