• A L V

Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??

Vår son blir 3 år om några månader och har sedan födslen sovit med oss (läs: mig). Det har funkat bra, framför allt under amningsperioden (ca. 2 år).

Men nu när han sover hela nätter och börjar bli "stor", skulle det vara skönt att kunna lägga honom på kvällen vid 19.30-20 i eget rum och då slippa sova som "en sill".

Nu somnar han inte förrän jag går och lägger mig. Kl 22.30 typ. :/

Hur ska vi bäst sköta detta? Hur vänja honom vid sin egen säng? Hur skulle ni gått tillväga?

• Svar på tråden Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??
  • SötFlöt

Har ingen erfarenhet av samsovning tyvärr men hade kanske frågat BVC om ingen svarar här?

Känns ju lättare att få en bebis att sova i eget rum än en 3-åring  som alltid haft mamma bredvid sig.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Mabaja

Min dotter blir tre i okt och vi har gjort som så att hon fått somna i famnen i soffan när hon inte velat somna i sin säng. Nu för nån månad sen fick hon upp ögonen för god natt-saga så nu blir det allt oftare att hon väljer sin säng framför famnen. Sen efter sagan så sitter jag på en stol nere vid fotändan och tittar på något annat. Då finns jag där men ändå inte.

Ang att ditt barn somnar så sent, sover han på dagarna? Om han gör det, minska ner eller ta bort så han inte orkar vara vaken. Vi har vila på dagen med tv eller iPad. Somnar min dotter är hon vaken till 23 oavsett om det handlar om 5 min eller en timme.

• A L V

Ja, kan ju vara så. Har ju självklart varit tryggt för honom men han är ju just nu den store erotikdödaren.
    Plus att vi inte får vuxentid på kvällarna, så att säga.

• A L V

Mabaja:

Ja, jag tror faktiskt att dagsömnen ska bort helt! (nu 45 minuter)

Jag satt igår vid hans säng, utan prat osv. Men 3 timmar senare gav jag upp erkänner jag. Han somnade dock efter 50 minuter men vaknade 35 minuter senare gapandes. Och då var det liksom kört.

• MalinEddie

Vad har ni försökt hittills? Sover han dagtid?
    Givetvis ska ni inte behöva lägga er samtidigt som ett så gammalt barn, är ni inte föräldralediga längre och tvingas gå upp på morgonen måste ju också barnet påverkas av den lilla sömnen? Det positiva med att han är så stor är att han har större förståelse för ändrade rutiner och att det ofta handlar om vanor och inte behov. Sedan kanske ni kan ta ett steg i taget. Först se till att han somnar tidigare än ni lägger er och ha en madrass bredvid er säng som han kan ligga på eller liknande nattetid.
    Berätta mer!

Avskyr CIO-metoder.
  • A L V

Känns ju som att ungen kommer att sova med mig tills han är 15 år eller nåt!!

(jaa, överdriver en smula nu i min frustration..) Våra två äldre döttrar var mkt lättare att bryta vanan på.

• Gurkan

Snen fyllde tre i april och vi samsover till viss del fortfarande. Vi lägger sonen i säng och så läser vi en saga eller två och sen inger vi kvar jämte tills han somnat och då smyger vi upp. Runt midnatt brukar han dock vakna till och då får han komma in till oss.

Svar på tråden Hur få vår 2,5-åring att somna OCH sova vidare i egen säng??