• tjockobbe

Inbrott och stöld i vårt delade garage! Grannen ersättningsskyldig?

Vi delar ett garage med vår granne. Det finns alltså inget nät eller annan skiljevägg mellan garagen.
    I helgen har vi inte haft vår bil i vårt garage då vi varit iväg samt kört runt en del på ärenden, så den har fått stå ute på en boendeparkering för lathetens skull. Garaget har såklart varit låst hela helgen, som alltid, då vi hade lite saker i garaget av värde som vi inte ville få stulet.

Nu på morgonen efter jobbet skulle jag köra in bilen i garaget då den inte ska gå förrän inatt igen, och upptäcker att någon har varit inne i vårt garage och snott en maskin till bilpolering samt sambons downhillcykel värd X antal tusenlappar! Flyger ju såklart i luften - jävla pack till folk!!

Till saken hör att grannen som vi har det delade garaget med ibland låter bli att låsa sin port, både när han åker iväg eller när han ställer in bilen när han kommer hem. Har sett detta flera gånger. Nu misstänker vi att det är precis vad som skett under helgen när vi inte varit i närheten av vårt garage och är såklart inte alls glada på den där gubben!
    Till de andra garaget sitter det nät så det är alltså bara öppet till den här grannens del, och nätet till de andra garagen var inte sönderklippta.

Vi har gjort polisanmälan på stölden och kommer prata med grannen under dagen. Men frågan är, kan vi kräva ersättning utav grannen om det visar sig att han haft garaget upplåst nån tid under helgen? Genom vår port har de ju inte kommit in!

BF 30 september
  • Svar på tråden Inbrott och stöld i vårt delade garage! Grannen ersättningsskyldig?
  • Som snö

Fast...att ha en sån cykel i ett sånt garage...det är väl lite som att säga "Heeej. Kom och ta mig. Jag är gratis!"?
    En sån cykel, om man bor i lägenhet, för det bara finns flerbilsgarage, gemensamma cykelförråd,och källarförråd med gallergrindar, den har man i hall eller på balkong. Ju.

• Ramborg

Om försäkringsbolaget bråkar med er får ni väl gå på grannen. Det är inte omöjligt att försäkringsbolaget vägrar ersättning. Saker med värde ska man förvara aktsamt, och det har ni inte gjort.

42.
  • Jimman

Börja med att ta reda på om grannen verkligen inte haft låst ! Att ha såna saker i ett garage som delas är ju korkat , tror inte försäkringsbolag ersätter såna saker i ett sånt garage faktiskt

• Lilje

Varför har ni värdesaker i garaget om ni vet han lämnar dörren öppen?

• viseversa
    Jimman skrev 2013-06-24 07:55:45 följande:
    Börja med att ta reda på om grannen verkligen inte haft låst ! Att ha såna saker i ett garage som delas är ju korkat , tror inte försäkringsbolag ersätter såna saker i ett sånt garage faktiskt
    Lilje skrev 2013-06-24 07:58:34 följande:
    Varför har ni värdesaker i garaget om ni vet han lämnar dörren öppen?

• AnnaSthlm

Det blir svårt. Om grannen erkänner är det ju en sak, men jag har väldigt svårt att tro att grannen gör det, även om han lämnat dörren vidöppen på natten.

Om det inte går att bevisa att grannen varit oaktsam får du tyvärr endast hoppas på ditt försäkringsbolag.

• faithfully

Om ni vet att grannen inte brukar låsa sitt garage alla gånger så tar ni ju en medveten risk när ni förvarar värdesäker där. Då tycker jag man får bita i det sura äpplet. Visst kan man bli sur på grannen men risken har ni ju känt till. Tycker inte att man kan begära ersättning ur grannens plånbok då.

• jannej

Grannen är väl inte  tvungen att låsa garaget. finns väl ingen lag att man måste låsa dörrar.
    Däremot får man inget från försäkringen om man ej låst.

• Griseknoen35

Värdefulla saker i ett garage? Garage och förråd vet väl ändå alla att det är bland det vanligaste stället för inbrott. Tycker ni ska skylla er själva och bara säga till grannen att det vart inbrott så han kan titta om det saknas nått för sig själv också. Begära ersättning när ni själva har vart lika oansvariga över era saker som grannen vart när han inte låst är ju bara idioti.

• Lilje

För att svara på frågan, om ni visste eller borde veta att garaget inte alltid är låst, är ni skälv ersättningsansvariga. Dessutom gäller inte försäkringen om värdesaker ställs på vind/källareförråd eller i garaget, vad jag vet. Även vid inbrott.

• Wilma45
    Som snö skrev 2013-06-24 07:13:26 följande:
    Fast...att ha en sån cykel i ett sånt garage...det är väl lite som att säga "Heeej. Kom och ta mig. Jag är gratis!"?
    En sån cykel, om man bor i lägenhet, för det bara finns flerbilsgarage, gemensamma cykelförråd,och källarförråd med gallergrindar, den har man i hall eller på balkong. Ju.

Så cykeln skulle vara mera värdefull än en bil då? Eller ska bilen också stå inne i lägenheten eller på balkongen??? Klart att man ska kunna ha vilken cykel som helst i ett låst garage!
  • viseversa

Wilma45 är du seriös?? En cykel är såå mycket lättare att plocka med sig än en bil. Men det kanske du inte tänkte på??

• Tonårsmamman1
    Wilma45 skrev 2013-06-24 20:21:06 följande:

Så cykeln skulle vara mera värdefull än en bil då? Eller ska bilen också stå inne i lägenheten eller på balkongen??? Klart att man ska kunna ha vilken cykel som helst i ett låst garage!
    Fast nu är ju inte garaget låst alltid, det vet ju TS om.
  • Som snö

Wilma: Hur tänkte du nu? Att en bil är lika lättstulen som en cykel?
    Bara att ta under armen och gå liksom?
    Njä. Vet inte. Men jag har bil och cykel i samma prisklass, och känner mig tillfreds med att ha bilen på parkeringen och cykel i hallen...

• guest13
    Wilma45 skrev 2013-06-24 20:21:06 följande:

Det finns cyklar som kostar långt mer än 100k fast 30k är mer normalt att de kostar.

Mitt försäkringsbolag säger att det inte räcker med ett garage eller cykelförråd och jag litar mer på dem än på nån som bara sitter o tycker.

Cykeln kan vara i ett låst garage om den samtidigt är låst på ett för cyklar så säkert sätt som möjligt vilket betyder med godkända cykellås placerade så att hjulen låses fast i ramen och ramen i något som man inte kan bära med sej eller såga isär utan stora besvär.
Svar på tråden Inbrott och stöld i vårt delade garage! Grannen ersättningsskyldig?