• jonasjon

iPad, perfekt för barn?

Ser mer och mer att föräldrar köper iPad, iPhone och iPod´s till sina barn. Vad tror ni? Är det bra att alla barn fäster sig vid en skärm? Självklart så beror det väl på vad för spel och sånt de spelar, då det inte borde vara någon skillnad från när man själv var liten och spelade på tv-spel. Men det kunde man ju inte ha med sig på samma sätt som idag, nu är det alltid tillgängligt på ett helt annat sätt och man kan liksom inte komma ifrån det. 

Förr i tiden så lekte man ute, även om det regnade eller var snöigt. Numera kan jag tänka mig att fler barn hellre stannar inne med sin iPad där de kan prata med alla sina vänner och spela sina spel utan att bli blöta =)

Men frågan är ju egentligen om det är bra, för det måste ju finnas något gott i allt ont! 

Välkommen till diskussion! Har du en iPad? 

• Svar på tråden iPad, perfekt för barn?
  • Jacqueline

Nix ingen ipad här ,dock har vi en (billighets variant) surfplatta som får användas vid riktigt uselt väder.
    Vi bor granne med skogen och när barnen inte är på skola/dagis så är vi ute i skogen eller så leker dem hos kompisar ,barnen är 5 och 7år.

• Sölve

Mina barn har en iPad, ett varsitt Nintendo 3DS och ett Wii. Gemensamt för familjen är två xbox, ett gameboy, ett snes och en ps2:a. 
    Japp, vi älskar spel i den här familjen.
    Vi älskar friluftsliv också, har hund och tillbringar mycket tid utomhus. Skulle du se mina barn i dag så skulle du inte tvivla ett dugg på att de är mycket utomhus för de är bruna som pepparkakor med vitt, solblekt hår.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Men visst kan jag hålla med ändå om att det i många fall blir för mycket.
    Det är många föräldrar som inte kan sätta den där gränsen för hur mycket det är okej att sitta vid en skärm, och sedan finns det de som nästan ser skärmen som djävulen själv och begränsar det väldigt mycket.
    Jag tycker att vardagen har utrymme för både utomhusaktiviteter och spel.  

• eber4

Det är väl lite två olika frågor huruvida iPad är bra verktyg för att stimulera barns utveckling eller inte resp om man vill/hur mycket man vill använda det.

På första frågan finns ju knappast någon rimlig tvivel. iPad, och många andra tekniska prylar, kan användas på ett väldigt stimulerande sätt. Barnen kan konsumera mtrl som utvecklar och stimulerar på ett sätt som vi bara ku de drömma om när vi var små.

Den andra frågan handlar nog främst och vana, tycke och smak. Självklart finns det fördelar och nackdelar med allt. Självklart är överkonsumtion av vad som helt inte är.

Jag tycker inte man kan se på detta helt svart eller vitt. Verkligheten är så mycket mer nyanserad.

• TinaLinnea

Vi köpte en billig surfplatta till våran son som är extremt aktiv och specialpedagogen tipsade oss om att han borde ha något liknade för då får han en chans att varva ner och bara sitta och fundera och låta hjärnan jobba. Och när han sitter vid den så är han väldigt lugn och nöjd, men han får bara spela ca 30 min per dag men inte varje dag han spelar heller.

• Cecci

Vi har en iPad som barnen använder ganska ofta.
    Men jag är väldigt noga med att de får inte sitta med den för länge.
    Så har jag försökt att mest ha "barnvänliga" appar i den, alltså appar där barnen lär sig saker och sånt.
    Inte bara sitter och spelar nåt,  utan som de faktist har nytta av. 

iPaden är ju enkel på det sättet också att om man tycker att det blir för mycket sittande vid skärmen så tar man bara bort den en stund :) Så får barnen hitta på annat.  

• daniellalundh

Jag tror dock att alla dessa spel och så kan vara stressande för barnen i slutändan. Det är konstant tävling mellan barnen om det senaste hela tiden. Och sen själva spelandet kan bli en stor stressfaktor för barnen. Tycker att man först ska ha en när man kommit upp i tonåren iallafall!

Svar på tråden iPad, perfekt för barn?