Förskollärare planering?
Ni förskollärare hur mycket planering lägger ni per vecka/månad och gör man det enskilt eller tillsammans med andra pedagoger? Undrar å jag funderar på att läsa till fsk lärare.
Ni förskollärare hur mycket planering lägger ni per vecka/månad och gör man det enskilt eller tillsammans med andra pedagoger? Undrar å jag funderar på att läsa till fsk lärare.
Intressant fråga,vill gärna ha tips eftersom det är kaos på jobbet ang.planering.
garib: hur gör ni hos er? planerar ni enskilt eller i grupp?
Vill också veta..
Det är kaos somsagt. Det är bara förskolläraren somplanerar. Vi har försökt att ha arbetslagsplanering på morgonen mellan kl 8 och 9 men det är inte bra pga att det blir färre personal pga frukost kl 8.. När jag hade annat jobb,planerade vi varsin förmiddag och deandra tog hand om barnen.. Mycket beror nog på personalen,hur flexibla de är och om de ställer upp för varandra.
På vårat jobb har vi enskild planering två timmar i veckan, en timme som är när vår arbetstid i barngruppen är slut och en mitt i dagen. Den tiden mellan 10-11 funkar sådär, vi får ut den i mån av tid, på vintern är vi sällan (läs: aldrig) ute till 10 utan då får vi räkna med bara en halvtimme då. Det tar tid att klä 15 1-2åringar på vintern.
Sen har vi två timmars planering en morgon hela arbetslaget, då tar grannavdelningen våra frukostbarn fram till klockan nio.
Därtill har vi varannan vecka två timmars kvällsplanering och 2.5 timmars apt var fjärde vecka.
Hos oss så har förskollärarna och barnskötarna lika mycket planering btw.
Den enskilda planeringen vad är den avsedd för? Är det för pedagogiska aktiviteter för hela veckan , för hela avdelningen? Eller vad är det man planerar för?
Pedagogiska aktiviteter och dokumentering.
Plus att det är då man har tid att ringa vaktmästare/lf/barnplaceringsansvarig eller vilka samtal man borde hunnit med innan.
Och lägga ut saker på nätet till föräldrar. Osv osv i all oändlighet
I min kommun har man på heltid 34 h i barngrupp. Man har 2 h enskild planering, 2 h gemensam planering och 2 h till kvällsmålen etc...
Vi har 3 timmar enskild planering som ligger utanför schemat så vi kan göra den hemma eller på plats. Sen har vi 1 h i veckan tillsammans i arbetslaget.
Hammarhajen: nja. På pappret kanske men annars gör vi alla samma saker, håller i och planerar verksamheten och planerar och genomför utvecklingssamtal tex.
Hammarhajen; Tycker också de ska vara skillnad på barnskötare och förskollärare för vi förskollärare har ett större ansvar enligt läroplanen. Däremot tycker jag det kan var skönt att torka bord eller duka istället för att hålla i en samling. Tycker inte det känns ok heller om det bara är barnskötarna som ska byta blöjor o duka tex.
Ang planeringstid. Vi har 1,5 timme med arbetslaget o 1, 5 timme enskilt, men det ligger ju inom schemat så mina kollegor blir ju själva med barnen när jag planerar . Ni som har planeringstiden utanför schemat hur får ni till schemat då så det räcker till. Vi är 6 förskollärare o 6 barnskötare på den förskolan jag arbetar o om alla förskollärare skulle ha 2 timmars planeringstid utanför schemat skulle vi få 12 timmar mindre tid att lägga på schemat o då skulle ju inte vi få ihop schemat. Är ju tajt redan nu.
Jag har 10 timmars palneringstid i veckan som är förtroendetid (jag kan alltså välja att göra den hemma om jag vill).
Har världens bästa jobb, har ferietjänst också så jag är ledig med full betalning på sommarlov, höstlov, påsklov, sportlov och jullov. Jobbar 33 timmar i barngrupp/vecka som förskollärare på en småbarnsavdelning.