• youngsummer

Utbildning för att bli mentalskötare/behandlingspedagog? Socionom eller Undersköterska?

Hej!
    Jag har sökt till socionomprogrammet till hösten, men jag börjar bli väldigt osäker. Jag vill (som jag känner nu) arbeta som behandlingspedagog, men ändå ha en bred utbildning så jag kan byta spår om jag känner för det senare i livet. Jag brinner för att arbeta med människor, som på ett eller annat sätt hamnat snett i livet och behöver hjälp.  MEN, det jag funderar över nu är om det kommer bli så att som socionom tappar den praktiska delen av arbetet och mer eller mindre bara kommer få arbeta med utredningar och uppföljningssamtal, och stöd på det viset?

Frågan är nu, om det bästa alternativet är att läsa till socionom ändå, eller att läsa undersköterska med psykiatri-inriktning, hjälp?

• Svar på tråden Utbildning för att bli mentalskötare/behandlingspedagog? Socionom eller Undersköterska?
  • Smilla0608

Jag hade samma dilemma som dej... Funderade o grunnade. Till slut bestämde jag mig för beroende terapeut. Man kan arbeta som behandlings pedagog oxå. Bla. Är rätt brett utbud inom det område. Sjukt bra utbildning. Får man ingång till hur missbruks personligheten skapas/är, anknytning, återfallspreventionen, MI, KBT, ADDIS, kriminalitet som livsstil, utv psykoligi... mycket mycket MYCKET mer...!! Lycka till! Är himla intressant det där!

• Lindsey Egot NO1

Mentalskötare är ju usk utbildning med psykiatrin som tillval.

• Kimona
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-25 00:01:35 följande:
    Mentalskötare är ju usk utbildning med psykiatrin som tillval.

Jepp!

Och den utbildningen är tre terminer på Komvux medan Socionom tre år på högskolan
  • youngsummer
    Leyhla skrev 2013-06-24 22:26:25 följande:
    Jag hade samma dilemma som dej... Funderade o grunnade. Till slut bestämde jag mig för beroende terapeut. Man kan arbeta som behandlings pedagog oxå. Bla. Är rätt brett utbud inom det område. Sjukt bra utbildning. Får man ingång till hur missbruks personligheten skapas/är, anknytning, återfallspreventionen, MI, KBT, ADDIS, kriminalitet som livsstil, utv psykoligi... mycket mycket MYCKET mer...!! Lycka till! Är himla intressant det där!
    Vart läste du denna utb? :)
  • Lindsey Egot NO1

Socionom är ju bättre så det hade jag valt

• nyponbuskar

Jag läste behandlingspedagogik med inriktning mot ungdoms- och missbruksvård, mycket bra utbildning, finns dock bara i Växjö. Du kan även komplettera juridiken, så du får den biten också. Har klasskompisar som arbetar som socionom!

• Smilla0608

Forsa folkhögskola, Hudiksvall! Ett års utb distans, man jobbar under tiden. Många från socionom programmet läser denna å tycker den e bättre, det är med psykologi, fördjupning i missbruks psykologi o beroende lära. I höst kommer Craig nakken å föreläser:).

• youngsummer
    Leyhla skrev 2013-06-25 22:49:44 följande:
    Forsa folkhögskola, Hudiksvall! Ett års utb distans, man jobbar under tiden. Många från socionom programmet läser denna å tycker den e bättre, det är med psykologi, fördjupning i missbruks psykologi o beroende lära. I höst kommer Craig nakken å föreläser:).
    Måste man ha någon speciell behörighet för att söka? :)

• youngsummer
    nyponbuskar skrev 2013-06-25 21:16:30 följande:
    Jag läste behandlingspedagogik med inriktning mot ungdoms- och missbruksvård, mycket bra utbildning, finns dock bara i Växjö. Du kan även komplettera juridiken, så du får den biten också. Har klasskompisar som arbetar som socionom!
    Ja, så himla trist att det är i växjö, för jag har kollat på den utbildningen. Den täcker typ in det jag vill arbeta med :)
  • Smilla0608

Man ska ha jobbat/jobbar inom detta område, eller/och vart dokumenterat drogfri själv i 3 år. Så jäkla bra utb. Gå in och läs om den. Ja bor i Gbg och man är där 4 gr per termin, då bor man i skolan mån-torsdag. Skitkul, kvällarna är kul tillsammans med alla.

• Smilla0608

Just d... Synd. Men du hittar säkert nåt annat bra! All utbildning är ju bra:) lycka till!

• MissQ

Det finns en Behandlingspedagogsutbildning i Timrå på distans, 2 lärorika år. Toppenutbildning som jag själv har läst. Det går att anmäla sig i 3 dagar till ser jag, om man vill börja i januari. Man är i skolan ca var femte vecka (förutom när det är praktik då det går 10-12 veckor mellan träffarna) och så stannar man en natt. De allra flesta har familj och många kombinerar detta med arbete. Det är alltså inte samma brutala tempo som på universitet.

Min uppfattning är att socionomer har svårt att få jobb, även om utbildningen i sig kan stå högre. Beh.pedagoger behövs, överallt och inom en MASSA områden, och tack vare den praktiska inriktningen på en YH-utb så är man färdig för jobb på en gång. Och framför allt lär man sig det som är väsentligt, inte en massa kandidatuppsatser och tjafs som bara används för att det ser bra ut i teorin.

Som undersköterska (både inom psykiatrin och ej) får man ju också garanterat jobb, men lönen är sämre och det fysiska slitet tusen gånger värre.

Satsa absolut på en så hög utbildning som möjligt! Dvs:
    1. Akademisk (universitet)
    2. YH-utb, (Den ovan, samt sådan ni beskriver finns i Växjö. Finns fler också! Kolla www.yrkeshogskolan.se)
    3. Gymnasieutb (alltså uska)

För inom psykiatrin kan du jobba oavsett vilken av dessa utbildningar du läser, det är bara att lönen och konkurrenskraften blir högre.

• MissQ

OBS! För ovanstående utb. krävs 2 års yrkeserfarenhet, men fäst inte så stor vikt vid det för man får göra en intervju också. De vill ha folk med rätt intentioner. Alla har inte jobbat inom vården heller.

Svar på tråden Utbildning för att bli mentalskötare/behandlingspedagog? Socionom eller Undersköterska?