Normalt barn eller inte?
Jag känner så stor förvirring gällande min son som fyller 6 år till hösten. Han ska börja förskoleklass med resurs eftersom det är en hel del bekymmer kring honom som gör att det inte fungerar annars. Han är en så go kille, men vissa dagar sliter jag mitt hår och tänker att det måste helt enkelt vara något som inte stämmer. Vi har varit till BVC-psykologen som dock mest sa att man inte ska hålla på och utreda i onödan eftersom barnet lätt känner sig utpekat. Jag köper detta men när vet man om ett barn bör utredas eller inte? Kommer skolan troligen att flagga för att detta bör göras om det finns behov eller måste man som förälder strida?
Ett av bekymren är att han är väldigt disträ. Speciellt med moment han tycker är tråkiga. Påklädning och avklädning, ett problem, kan ta flera timmar om man inte aktivt stöttar och ger honom plagg för plagg. Detta måste resursen hjälpa honom med på förskolan. Han börjar leka med något annat eller fantisera så att han glömmer bort vad han ska göra om ingen är med. Hemma gör jag ofta så att jag klär på honom, speciellt om det är bråttom. Detta är säkert "fel" med ett så stort barn men annars måste vi gå upp klockan 5 på morgonen eller tidigare om vi ska hinna. Han blir väldigt arg också om man tjatar att han ska klä på sig. Man måste lirka eller helst klä honom. Tid har han ingen uppfattning om, att man kan komma för sent eller så.
Han är väldigt känslig för "fel" kläder eller sånt som känns fel mot kroppen. Nu på sommaren får han vredesutbrott då vi ska smörja med solskyddskräm. Det kan leda till att han sitter kvar i bilen vid badplatsen hellre än att gå ur bara för att han måste ha solskyddskräm. Galonisar och överdragsbyxor är ett annat problem. Han hatar detta så mycket att han inte går ut alls frivilligt vis "fel" väder. På dagis är ju barnen tvungna att ha dessa överdragsbyxor vid utevistelse vilket gör att han hatar att gå ut. Hemma går han ut om det är fint väder men inte annars. Likaså att klippa håret är väldigt jobbigt.
Jag funderar ibland om det kan vara något inom autismspektrum. Men samtidigt är han väldigt empatisk och förstår hur andra känner sig. Han kan se på mig och fråga om jag är trött, och sen föreslå att jag ska gå och vila en stund. Och han är väldigt känslig inför relationer med kompisar och tar väldigt illa upp om någon säger något dumt eller så. Han väljer kompisar noga. De han gillar leker han jättebra med, men han är hellre ensam än leker med barn som han inte tycker om.
Hjälp mig, vad är normalt för en snart 6-åring och vad är inte normalt? Hur är en normal 6-åring?