• MysMamman87

Riktigt flygrädd mamma flyger med dotter 4 år.

Vi ska flyga till Kroatien, direktflyg på 2,5 timme.
    Jag är riktigt flygrädd och jag vet inte alls hur jag ska klara det. Har ni några tips till mig?

Min dotter har aldrig flugit. Hur ska man hantera ifall hon skulle bli rädd?

Vad är bra att tänka på? 

• Svar på tråden Riktigt flygrädd mamma flyger med dotter 4 år.
  • Ante94

Jag e också flygrädd och när jag flyger med barnen brukar jag ha fullt upp med dem som tur är :) Jag tycker att det är värst när planet ska lyfta, då håller jag ngn hårt i handen och bara väntar på att ngt ska hända :( Mitt enda tips är att fokusera på barnet så "glömmer" du bort dig själv lite, lycka till!

• asatantrosa

Är också flygrädd :/ det som hjälpt mig är att inte sitta vid fönster, tänka på att det statistiskt är osannolikt att det skulle hända något! Det är tacksamt att flyga med barn för man blir så upptagen av dem att man inte tänker lika mycket på att man flyger. Tänk på alla flygvärdinnor och piloter som jobbar många år på flygplan, de vet att det är väldigt ovanligt att det händer olyckor, annars hade de bytt jobb. Lycka till

• strojes

Ta kontakt med flygbolaget och prata med dem om din rädsla. Kanske ni kan få komma dit och titta er omkring och prata med personalen som ska flyga när ni åker innan ni ska iväg så du kan förbereda dig.

Ta med en bärbar dvd och ett par bra filmer som du och din dotter kan titta på för att tänka på annat än flygningen. 

Googla på flygrädsla så kanske du kan hitta diverse tips på saker som kan hjälpa dig. 

• MysMamman87

Det är nog därför jag gått med på att flyga, eftersom dottern ska med och jag brukar glömma bort resten då. Men det va 22 år sen jag flög och då va jag 4,5, lika gammal som min dotter är nu. Kommer inte ihåg nåt förutom att jag kräktes vid start och landning :(

Bra tips om att tänka att flygvärdinnor och piloter jobbar med det. Hade det hänt nåt ofta så hade vi inte haft många flygvärdinnor och piloter.. riktigt bra grej att tänka på. 

• londonkarin

Försök att slappna av så din dotter inte märker din rädsla. Jag brukar "put on a brave face" trots att jag sjalv ocksa är livrädd :) Lycka till, det kommer gå jätte bra!

• MysMamman87
    londonkarin skrev 2013-06-27 12:29:53 följande:
    Försök att slappna av så din dotter inte märker din rädsla. Jag brukar "put on a brave face" trots att jag sjalv ocksa är livrädd :) Lycka till, det kommer gå jätte bra!
    Jag måste göra så jag också, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till.
  • strojes

Jag ser alla åtta inlägg som skrivits. Vad ser du då MysMamman87? Ser du något alls?

• MysMamman87
    strojes skrev 2013-06-27 12:42:37 följande:
    Jag ser alla åtta inlägg som skrivits. Vad ser du då MysMamman87? Ser du något alls?
    Jag ser också 8. 9 med ditt senaste. Men det är många som har försvunnit. Hur kan det bara försvinna? Aldrig hänt förut :s De hade jag verkligen behövt.
  • strojes
    MysMamman87 skrev 2013-06-27 12:46:01 följande:
    Jag ser också 8. 9 med ditt senaste. Men det är många som har försvunnit. Hur kan det bara försvinna? Aldrig hänt förut :s De hade jag verkligen behövt.
    Det har väl inte varit fler. Känns inte som att något fattas. Vad är det för kommentar du saknar då?
  • MysMamman87
    strojes skrev 2013-06-27 12:48:35 följande:
    Det har väl inte varit fler. Känns inte som att något fattas. Vad är det för kommentar du saknar då?
    Oj.. nu är det jag som skrivit många trådar om flyg så jag har blandat ihop de.. mitt fel.
    Allt är som det ska.. hehe. 
  • strojes

Vad bra att inget var borta iaf.

• Catti41

Glöm inte säga till personalen när du kliver på att du är flygrädd. Vettig personal på vettiga flygbolag (alltså inte Ryan Air och liknande) kommer då att kolla till dig lite då och då och prata med dig och så. Jag är flygrädd men flyger en del, jag tar alltid en plats i gången, nära där personalen sitter för då kan jag ha ögonkontakt med någon flygvärdinna som ler och vinkar lugnande lite då och då. Ibland kommer dessutom kaptenen ut och hälsar när personalen har sagt till, det känns också tryggt. Väldigt avslappnande. Min sambo som inte är ett dugg flygrädd tar hand om barnet om de är med. Och b arnet sitter så långt från mig som är möjligt. Jag hatar ffa starten. Flyger jag ensam så tar jag betablockerare också. Eller lugnande. Eller massa alkohol... :)
    Jag betalar också gärna extra för att boka en plats, långt fram i planet är bra, då märker man av krängningar mindre. Första raden är allra bäst, mer benutrymme, nära personalen.
    På flera flygbolags hemsidor finns info om flygplansmodell och vad som egentligen händer när man flyger, hur det hela funkar.

• Catti41

Och eftersom jag är flygrädd så flyger jag bara med riktiga bolag. Inte lågprisbolagen som bara är intresserade av att skyffla passagerare från A till B utan de som liksom ägnar sig åt service. SAS, British Airways, KLM eller så.

• MysMamman87
    Catti41 skrev 2013-06-27 12:53:51 följande:
    Glöm inte säga till personalen när du kliver på att du är flygrädd. Vettig personal på vettiga flygbolag (alltså inte Ryan Air och liknande) kommer då att kolla till dig lite då och då och prata med dig och så. Jag är flygrädd men flyger en del, jag tar alltid en plats i gången, nära där personalen sitter för då kan jag ha ögonkontakt med någon flygvärdinna som ler och vinkar lugnande lite då och då. Ibland kommer dessutom kaptenen ut och hälsar när personalen har sagt till, det känns också tryggt. Väldigt avslappnande. Min sambo som inte är ett dugg flygrädd tar hand om barnet om de är med. Och b arnet sitter så långt från mig som är möjligt. Jag hatar ffa starten. Flyger jag ensam så tar jag betablockerare också. Eller lugnande. Eller massa alkohol... :)
    Jag betalar också gärna extra för att boka en plats, långt fram i planet är bra, då märker man av krängningar mindre. Första raden är allra bäst, mer benutrymme, nära personalen.
    På flera flygbolags hemsidor finns info om flygplansmodell och vad som egentligen händer när man flyger, hur det hela funkar.
    Vi har bokade platser, vi kommer sitta på vänster sida i mitten. Jag kommer sitta längst ut, alltså vid gången. Det är planerat att min dotter ska sitta vid fönstret så att min pojkvän kan sitta i mitten. Och jag hoppas att hon vill sitta där.
    Vad är betablockerare? Vad tar du för lugnande? Det har jag tänkt på, men vågar inte eftersom jag har min dotter med mig. 
  • MysMamman87
    Catti41 skrev 2013-06-27 12:55:04 följande:
    Och eftersom jag är flygrädd så flyger jag bara med riktiga bolag. Inte lågprisbolagen som bara är intresserade av att skyffla passagerare från A till B utan de som liksom ägnar sig åt service. SAS, British Airways, KLM eller så.
    Det hade vi också gjort om vi kunnat.
Svar på tråden Riktigt flygrädd mamma flyger med dotter 4 år.