Skydda SGI vid halvtidsstudier
Hej!
Jag jobbar heltid och har gjort det i snart ett år. Från och med september kommer jag gå ner på 50 % eftersom min tjänst är upplagd så, och jag söker andra halvtidsjobb men har även sökt ett par högskolekurser. Om det blir så att jag pluggar har jag tänkt ta studiemedel (enbart bidragsdelen) för att skydda min SGI (jag tror inte att kurserna räknas som att de hör till mitt yrkesområde). När jag räknar ihop lön (heltidslön juli-augusti + halvtidslön september-december), semesterersättning och andra ersättningar inser jag dock att jag hamnar väldigt nära gränsen för vad man får tjäna under ett halvår för att få studiemedel för halvtidsstudier. Jag tror att jag kommer klara mig under gränsen även med förväntad löneförhöjning och alla ersättningar men är inte helt säker och kommer nog inte veta det förrän när terminen är slut. OM det då skulle visa sig att jag har tjänat för mycket och måste betala tillbaka studiemedlet, innebär det då att skyddet för min SGI också försvinner?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-25 13:05
Jag kanske ska tillägga att jag inte har några barn än och inte är gravid, men min man och jag hoppas på att kunna få barn relativt snart (kanske till nästa sommar om det fungerar) så därför är jag särskilt angelägen om att skydda min SGI.