• Anonym (Okunnig)

Är vab-dagar föräldradagar?

Har aldrig vabbat med min dotter som nu är 21 mån. Har ej haft jobb. Men nu börjar jag fundera, om jag skulle ta nån vab-dag framöver dras dem dagarna då från föräldradagarna eller är detta en pott för sig? Vad är ersättningen på? Och hur många vab-dagar får man ta ut då, obegränsat??

• Svar på tråden Är vab-dagar föräldradagar?
  • nozpa

Vab är vård av barn. Det är inte samma som föräldradagarna. Ersättningen är väl samma som föräldradagarna tror jag. Ca 80% av din lön.
    Tror det finns ett visst antal dagar/tillfällen per barn som är okej utan intyg. Har inte full koll. Men det dras inte av dina föräldradagar iaf. 

• LinneaJosie

Om barnet är sjukt och man missar inkomst får man vabba. Nej, det är inte föräldradagar. Jag tror det finns en övre gräns för hur många dagar du kan vabba, kolla på FK. Vab heter egentligen tillfällig föräldrapenning (tfp).

• RöttÄrSött

Om länken inte funkar är det fördjupad information hos fk, på deras hemsida finns all info

• Anonym (...)

Fast man måste väl ha en lön för att få vab? Dvs om man inte jobbar så kan man inte vabba?

• Lian Kesko
    Anonym (...) skrev 2013-06-25 13:48:25 följande:
    Fast man måste väl ha en lön för att få vab? Dvs om man inte jobbar så kan man inte vabba?
    Du måste väl ha en inkomst som är SGI (sjukpenninggrundande inkomst) för att kunna få ut genom VAB.
  • Tirem

Vab tar du ut om du måste stanna hemma från ditt jobb för att barnet är sjukt! Du kan inte bara ta ut lite vabdagar för att du känner för det...
    Ersättningen är 80 % av din förlorade inkomst.

• Anonym (Okunnig)
    Tirem skrev 2013-06-25 14:00:35 följande:
    Vab tar du ut om du måste stanna hemma från ditt jobb för att barnet är sjukt! Du kan inte bara ta ut lite vabdagar för att du känner för det...
    Ersättningen är 80 % av din förlorade inkomst.
    Men herregud, jag är inte korkad =)
    kanske inte framgick att jag fått jobb nu - och därför alltså börjat fundera på hur det funkar med VAB.....
  • Anonym (...)
    Anonym (Okunnig) skrev 2013-06-26 20:03:19 följande:
    Men herregud, jag är inte korkad =)
    kanske inte framgick att jag fått jobb nu - och därför alltså börjat fundera på hur det funkar med VAB.....
    Eftersom du frågar om de dras från föräldrardagarna så framstår det som att du fortfarande är f-ledig. 
  • Anonym (Okunnig)
    Anonym (...) skrev 2013-06-26 20:12:59 följande:
    Eftersom du frågar om de dras från föräldrardagarna så framstår det som att du fortfarande är f-ledig. 
    ....kanske.

fast vadå, föräldradagar kan du ju ha kvar av i flera år utan att det för den delen räknas som att din sysselsättning är "föräldraledig" ?
  • Anonym (...)
    Anonym (Okunnig) skrev 2013-06-26 20:25:32 följande:
    ....kanske.

fast vadå, föräldradagar kan du ju ha kvar av i flera år utan att det för den delen räknas som att din sysselsättning är "föräldraledig" ?
    Ja, det kan man. Men om man ska ta vab-dagar från den potten, som du tror, hur gör då de som inte har f-dagar kvar?

Det spelar ju ingen roll nu, du vet ju nu att du har ett antal vab-dagar att använda dig av när ert barn blir sjukt.  Och du kan ha kvar dina f-dagar till andra tillfällen.  
Svar på tråden Är vab-dagar föräldradagar?