• finflicka

Balsammetoden HJÄLP

Hejhej, har hållt på med balsammetoden nu i några månader och har på senaste tiden tyckt att mitt hår känns torrt och blir fett otroligt fort. Använde från början Coop extra balsam som tvättande balsam och  fructis nutri repair som vårdande balsam efteråt. 
    Nu har jag bytt ut det vårdande balsamet mot garnier respons avocado shea butter och håret känns inte längre torrt men det blir fortfarande fett otroligt fort. 

Har köpt eldorado balsam nu som tvättbalsam men är orsäker på om det funkar, vore jätte snällt om någon kunde hjälpa mig kolla igenom innehållet.
    Eldorado balsam innehåller :
    Aqua, Cetearyl, Alcohol, Glycerin, Cetrimonium Chloride, Parfum, Amodimethicone, C11-15 Pareth-7, C12-16 Pareth-9, Trideceth-12, 2-Bromo-2-Nitropropane-1, 3-Diol, Citric Acid, Panthenol. 

Tar gärna imot andra förslag på balsam man kan prova :)  

• Svar på tråden Balsammetoden HJÄLP
  • pollydolly

Hur ofta tvättar du håret? Ju oftare du tvättar desto snabbare blir det fett. Speciellt med balsammetoden.

1-2 ggr per vecka tvättar jag ( fler vid behov) har aldrig upplevt fett hår men gjorde det under ett tag då jag tvättade håret 4-5 ggr veckan under en längre period.

• finflicka

Nu tvättar jag det varannan dag ungefär, om jag ska göra något speciellt blir det varje men innan jag började med balsammetoden tvättade jag det 2 gånger i veckan och det blev knappt fett :/
    Får försöka tvätta mer sällan och stå ut med fett hår i början då :) 

• Mineralvatten

tjaa du kanske ska börja med att köpa produkter som är snälla mot ditt hår, miljön och ditt samvete? garnier testar ju sina produkter på djur så du vet. huruvida coop gör det vet jag inte, men jag vet att vill man vara säker på att inte köpa djurtestade prdukter i mataffären så ska man hålla sig till gunry (finns på öb), barnängen, grumme, weleda och nivea.

• Agent007

Amodimethicone är en silikon (slutar det på cone eller xane är det med största sannolikhet en silikon). Har du använt det måste du börja från början med ett "sista-schampo" vilket jag skulle rekommendera i vilket fall som helst om det börjat krångla för dig. Jag använder såklart-balsam och ibland fuskar jag lite med ett silikonfritt schampo (det går så mycket snabbare).

Gå till lockig.se så får du nog bättre svar:)

• finflicka

Tack! har inte använt det än som tur är :) 
    Ska prova med sista schampo eller silikonfritt då och då :)  

• Omogen citron

Själv tycker jag att det låter läskigt med alla de där kemikalierna. Jag kan rekommendera Rhassoullera, som är en lera som man blandar med vatten (eller köper färdigblandad) det innehåller inga kemikalier, är helt naturlig, innehåller inga tillsatser, är inte djurtestad och har använts i över 2000 år.

Den finns att köpa på hälsokosten eller hos ekologiska frisörer.

• tooschoolforcool

Det där med balsam metoden passar nog inte alla, det funkade inte alls för mig. En del kan få fint, lockigt hår av det, en del har som dig ( jag, bla) där det bara ser fett ut och blir inte bra alls. Jag gav upp efter nån månad, stod inte ut. Men använder numera endast produkter utan SLS, finns så många schampon som gör det numera.

Jag körde även med ÄCV, men det funkade inte för mig heller, allt kändes bara ofräscht och smutsigt. Numera har jag fräscht hår som är mjukt och lent och lätt att kamma. Varierar lite i olika balsam efter schampoo, men ett av dom är väldigt bra, som gör det som silke, använder mig av det 2 ggr i veckan.

Däremot använder jag ricinolja i håret/skalpen 3 ggr/veckan, vilket gör under för håret. Det är nåt jag kan rekommendera! Blandar med lite olivolja, värmer i mikron och masserar in, på med handduk och låter det sitta en halvtimma innan dusch. Tvättar jag två gånger med schampoo efter, finns det inget kladd kvar alls, det är inte så svårt att få ur, som många befarar.

Jag är en sån som vill tvätta håret varje dag, för att känna mig fräsch, något annat är inte tänkbart. De dagar jag inte tvättar det, känner jag mig alltid lite sunkig. Det blir ju, precis som huden och kläderna också utsatt för dagliga föroreningar, vilket jag tycker är lite otrevligt. Skulle aldrig kunna gå en hel vecka utan att tvätta det, inte ens om det nu inte blev flottigt, utan just med tanke på alla föroreningar/mikrober det drar till sig.

• SARAFAAAB

Hej! kul att du vill börja med balsammetoden. en av ingredienserna du nämnde är en mineralolja som inte är ok. kolla in noooo.se för en lista på alla ämnen som ska undvikas samt tips på balsam ????

Svar på tråden Balsammetoden HJÄLP