• Anonym (vatten)

Hur många kubik vatten gör ni av med?

Hur många kubik vatten gör ni av med, ni som bor i hus, i snitt per dag?

Jag har fått för mig att vi gör av med ganska lite vatten.. Vi är 2 vuxna och 2 stora hundar (mycket byta vatten i skålar), har ingen diskmaskin men tvättmaskin, tvättar bilen hemma, har dusch och inget badkar. Jag tror vi gör av med ca 0,5 kubik om dagen i snitt om vi jobbat som vanligt och bara varit hemma i övrigt. (3 kubik på 6 dagar.)

• Svar på tråden Hur många kubik vatten gör ni av med?
  • frappa

För mig man beräknar runt 160m3 per år.
    Jag tror säkert man kan spara ner de en hel del om man bara lägger manken till.

• Bedelia

Har en beräknad förbrukning på 190 kbm per år.
    Då är vi två personer som inte direkt sparar vatten - duschar dagligen, tvättmaskin och diskmaskin går ofta och inte alltid fyllda till max, har spabad och pool.

• frappa
    Bedelia skrev 2013-06-25 15:51:28 följande:

Har en beräknad förbrukning på 190 kbm per år.
    Då är vi två personer som inte direkt sparar vatten - duschar dagligen, tvättmaskin och diskmaskin går ofta och inte alltid fyllda till max, har spabad och pool.

Kanske är som med el att, man gör beräkningar på tidigare konsumtion.
  • Bedelia
    frappa skrev 2013-06-25 15:53:03 följande:
    Kanske är som med el att, man gör beräkningar på tidigare konsumtion.

Det är så, man beräknar på förra årets konsumtion. Men man kan också ringa in och höja den siffran om man förväntar sig förbruka mer för att inte bli efterdebiterad. Vet i och för sig inte om det går överallt men i vår kommun iaf.
  • Anonym (vatten)

Jag vet inte riktigt vad vi har för beräknad årsförbrukning, min sambo har koll på den biten. Men vi har börjat hålla koll på mätaren själva och skriva upp för att se hur mycket vi gör av med. Om vi gör av med ca 0,5 kubik om dagen borde det bli ungefär 180 kubik om året? Det låter mycket när vi inte ens har ett badkar isåfall om andra gör av med 190 med pool och diverse  :P Och duscha gör vi ofta på jobbet så blir bara någon gång i veckan hemma. 

• Anonym (H2O)

Vi gör av med runt 60 kubikmeter per år, alltså ca 0,17 per dygn. Är 3 i familjen. Duschar nästan dagligen, har disk- o tvättmaskin men vattnar sällan trädgården.

• KaSaM

Vi ligger nog på 150 kbm per år eller så, två vuxna. Vatten är billigt så varför snåla? Har pool och de maskiner vi använder går inte alltid fyllda till bredden.

• Bedelia
    Anonym (vatten) skrev 2013-06-25 15:56:59 följande:
    Jag vet inte riktigt vad vi har för beräknad årsförbrukning, min sambo har koll på den biten. Men vi har börjat hålla koll på mätaren själva och skriva upp för att se hur mycket vi gör av med. Om vi gör av med ca 0,5 kubik om dagen borde det bli ungefär 180 kubik om året? Det låter mycket när vi inte ens har ett badkar isåfall om andra gör av med 190 med pool och diverse  :P Och duscha gör vi ofta på jobbet så blir bara någon gång i veckan hemma. 

Har ni någon läcka kanske? Stäng av allt och kolla om mätaren rör sig.
  • Frontline

Ligger på ca 135-150 kubik om året här och då går diskmaskin/tvättmaskin nästan dagligen
    nån dusch blir det med varje dag i snitt samt att vi har ett bubbelbad som vi byter vatten på då och då.
    Är 2 vuxna och 3 små barn

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (vatten)

Jag måste ha räknat himla fel, kan inte stämma att vi gör av med så mycket som jag säger :) Återkommer med rätta siffror när jag fått fatt i min sambo ;P haha

• Mangz

130-140 m3 per år. 2 vuxna 2 barn 6-9 år. Diskmaskin och tvättmaskin går varje dag. I snitt 1 dusch per dag och ett par-tre bastubad i veckan.

• Kastrullresan

Jag tror att man räknat ut vi i Sverige gör av med 150-170 liter vatten/dygn i något slags genomsnitt. Vi kollade det då vi var oroliga för vår brunn i somras. Då låter faktiskt 500 liter/dygn mycket för två personer som inte ens duschar hemma särskilt ofta.

• kalmar

Jag gjorde av med 100kbm per år tidigare

2 vuxna och en 17åring. Duschade dagligen. Körde tvättmaskin och diskmaskin vid behov.

Har pool.

2017 har jag inte sammanställt än

Men med bara jag och nu 18 åringen i huset borde den sjunka med minst 30%

Svar på tråden Hur många kubik vatten gör ni av med?