Symptom på er som är eller har varit deprimerade?
Det tog tio år för mig att inse att jag lider av depression. Det var en dag när jag mådde förhållandevis bra och efter en remiss fick tid för ett bedömningssamtal på den psykiatriska öppenvårdskliniken. Efter två timmars samtal bedömde läkaren att jag hade en medelsvår depression. Blev förvånad eftersom jag tyckte att jag mådde ok jämfört med hur jag oftast mår. Men då började jag inse att saker som jag länge tagit för givet var det som kännetecknade mitt jag, faktiskt är del av min depression.
Har känt mig lat och korkad och nu inser jag att jag inte alls är det. Vilka symptom har ni märkt, ni som är eller har varit deprimerade? För nu undrar jag om jag verkligen är ensam om allt detta jag känner:
Har inget minne från vardagen de senaste 10 åren och knappt något närminne, tankspridd, har svårt att hålla mig till det jag planerat, svårt att skilja på stora och små problem för allt är lika jobbigt, alltid trött, svårt att göra saker färdigt, lättirriterad, ingen koncentrationsförmåga... Hur är det för er?
(Detta då förutom alla "deppiga" symptom som man får höra är tecken på depression, som t ex nedstämdhet, hopplöshet, oförmåga att se fram emot något, dödstankar etc.)