• Zayco

Vilken bärsele är bäst, Babybjörn One eller Ergobaby?

Babybjörn har ju en ny bärsele som heter ONE, är den bättre eller Ergobaby?

Vill ha en bärsele som ska vara så skön som möjligt och inte belasta stackars ryggen. 

• Svar på tråden Vilken bärsele är bäst, Babybjörn One eller Ergobaby?
  • Sweet life

ERGO är alltid bättre än Babybjörn. I one sitter barnet visserligen i bred ställning, men det är långt ifrån groda.

• Squeezetoy

Jag bara älskar Ergon!

Däremot har jag inget inlägg för bebis till min. Men jag har en Manduca också och den har ju inbyggd babyinsats så jag använder den till början. Sen tycker jag att Ergon funkar bäst på min kropp så fort bebisen kan sitta groda i den.

• Zayco
    Squeezetoy skrev 2013-06-25 18:28:27 följande:
    Jag bara älskar Ergon!

Däremot har jag inget inlägg för bebis till min. Men jag har en Manduca också och den har ju inbyggd babyinsats så jag använder den till början. Sen tycker jag att Ergon funkar bäst på min kropp så fort bebisen kan sitta groda i den.
    Tycker du jag ska slå till på en Manduca eller Ergobaby? Vill använda från spädbarn
  • Squeezetoy

Manducan är en bra sele helt klart. Vill du bära från start tycker jag att Manducans lösning är smidigare än den Ergo har. Och du kan använda den länge. Ergon har ju ett separat inlägg att köpa till när man ska bära från nyfödd, jag har faktiskt inte testat men har inbillat mig att det är lite mer omständigt

Jag kan tycka att Ergon känns lite stabilare än Manducan när barnet blir större men det är också en smak och vanesak.

Rent kostnadsmässigt har jag lite dålig koll just nu på vilken som blir billigast att köpa. Båda kan du säkerligen köpa begagnat.

Det är svårt att säga rent ut vilken som är bäst. Men rent spontant kan jag tycka att manducan känns som det bättre valet för dig.

• Flickan och kråkan
    Zayco skrev 2013-06-25 18:32:03 följande:
    Tycker du jag ska slå till på en Manduca eller Ergobaby? Vill använda från spädbarn
    Det beror helt på vad du har för kroppsform. Är du inte så stor så passar ju ergon bättre och passar ergon skulle jag ta en titt på Pognae också.....och så finns ju beco .

Är du relativt stor så skulle jag säga manduca. Smidigare spädbarnsinlägg. Är du inte så stor så skulle jag nog rekommendera en beco så du slipper stort/bylsigt spädbarnsinlägg.

Det går inte att säga vilken som är den bästa ergonomiska bärselen eftersom det beror på hur man är byggd. För sambon är det manducan. För mig är det beco (fast jag sjalar nyfödd) och boba. Vi har helt olika kroppsform.
  • leaxiaoyou
    Jag har haft både Babybjörn One och Ergobaby Sport och 360
    Först fick vi en Babybjörn One 2014 från svärmor (kostade henne 1599kr på en babybutik i Vasastan) och den var helt ok när vår dotter vägde 5kg. Och den var ok för att vi inte hade provat något bättre! Sen hon blev >5kg så räckte det med 5minuter för att ryggen och axlarna skrek av smärta. Det var samma sak för min sambo. Jag är 159 och han 178. Det som jag tycker är mest störande med One är dess huvudstöd som alltid gärna reser upp sig själv! Om du inte köper en haklapp som "låser" den där förfärliga biten, så antingen måste du vika sönder den eller hålla en hand på den så får ungen en stor platsbit framför sig när man vill bära den utåt så att den kan se världen. Totalt meningslöst med framåt/utåt bärande! Ett annat problem är att dotterns ben verkar hänga rakt ned och hennes fötter slår mina lår när jag går. Oavsett om hon sitter utåt eller mot mig. Det har blivit så att jag håller hennes ben när jag går, och vad praktiskt med "händerna fria"!! 
    Jag gick till två olika babyaffärer för att få råd om huruvida vi/jag har gjort fel. De var så snälla och förklarade alla detaljer och vi provade deras rekommendationer. Alla problem var precis samma för både mig och min sambo.
    Jag blev så trött på den och köpte därför en begagnad Ergobaby Sport, en äldre model för att testa. Gud vilken skillnad!!! Plötsligt kunde jag bära barnet mycket längre, och hon var nöjdare med att sitta i selen. Vi kunde vara ute och gå länge, upp till 1,5tim utan problem med ryggen eller axlarna. Nu äntligen har vi en Ergobaby 360 och njuter av den var enda dag! 
    Jag tycker att Babybjörn One är betydligt krångligare att ta på och av, först är den som en tröja som man tar på, och sedan är det fyra punkter som man måste knäppa fast framtill, ett band bakom ryggen, och till sist axelbanden. Ergobaby är mycket enklare, först runt midjan, på med axelbanden, knäppa upp bakom ryggen (jag vet att det är många som klagar att det är svårt, tricket är att axelbanden ska vara ganska lösa innan man försöker knäppa bakom ryggen), och sedan tajtar man upp axelbanden bara. Ungen sitter bekvämt i den och fötterna slår aldrig mina ben! 
    Jag är helt nöjd med Ergobaby 360 på alla sätt och vis förutom en enda sak: kardborrebandet runt midjan. Det ena är att den låter fruktansvärt mycket när man ska ta av selen! Har du en unge som är känslig för ljud/oljud, ta av den i nåt annat rum! Om man nattar barnet i selen som vi gör och inte har ett extra rum så vill man ha hörselskydd på barnet! Det andra är att den fastnar och förstör gärna dina fina stickade plagg!
    Helt klart föredrar jag Ergobaby! Om du är osäker, köp en begagnad och testa innan du satsar fullt på en ny. 
  • Dimisi

Jag har en gammal modell av Ergobaby. Köpte den för åtta år sedan, så det är nog den modellen som de idag kallar original.

Både jag och min man älskar den. Vi bar våra första barn upp till de var fyra-fem år.

Nu ska jag ha en ny bebis, och min gamla ergo håller än, så jag har beställt ett "infant insert" så jag ska kunna bära redan från start.

Jag har inte provat de senaste modellerna av Babybjörn, men de jag provade för några år sedan var hemska.

• elyse

Ergobaby! Vi pratade om detta på Öppna Förskolan igår och alla hade köpt en Babybjörn och sedan köpt en Ergobaby och önskat att de satsat på Ergo:n från början. Tyvärr är vi alla förstagångsföräldrar och "de första" i vänskapskretsarna så ingen har kunnat rekommendera något, men vi rekommenderar alla Ergo:n till vänner och familj som väntar smått. 

• Zayco

Ergobaby blev det. Bär barnet ännu i den så den passar både toddlers och nyfödda :)

Svar på tråden Vilken bärsele är bäst, Babybjörn One eller Ergobaby?