• Mln90

Får en chef verkligen bete sig hur som helst?

Hejsan, 

Min sambo jobbar på lager ett rätt stort företag har jobbat där i ca 3 månader, Den avdelningen som han är på finns det om man säger ett "Gäng" som chefen alltid umgås med, han tänkte inte så mkt på det från början tills han hörde chefen sitta och svartmåla och skatta åt någon av hans arbetskamrater, för att han hade gått tidigare från jobbet då en familjemedlem hade varit med om en olycka och va på sjukhuset va rätt allvarligt och chefen bara skrattade och började säga till alla att han va en idiot och sånt, Chefen har alltid varit uppkäftig och så men inget som min sambo har brytt sig om förens nu för innan tänkte han bara aa han är väll sån mot alla men han är bara sån mot  svenskarna kallar dom svenne idiot och sånt, och idag klämde min sambo handen rätt allvarligt och han tror att något är brutet, då går han de till chefen och frågar om han kan åka hem så han kan åka till sjukhuset  för att kolla handen för han kan inte jobba, Då skrattar chefen som ingenting och låter inte han gå.

Ska inte en avdelningschef som han är bry sig om sina arbetande ? eller är de bara jag som tycker det är förnedrande att behöva ha en sån chef som typ "mobbar" sina anställda, och vad kan man göra för att de ska bli bättre han har ju vissa av dom anställda som han umgås med  som kommer säga imot allt min sambo säger om han skulle ringa till den högsta chefen,

Någon som har något tips på vad man kan göra ? 

• Svar på tråden Får en chef verkligen bete sig hur som helst?
  • Hallonröd

Vilket stört beteende! Obestämd  Gå högre upp till den som är chef över avdelningschefen, kontakta facket...

• 223

Han får skaffa bevis genom att spela in vad dom säger till han. Så länge han själv är med vid inspelningen så är det lagligt. Men han kan inte lämna bandspelaren i rummet och gå därifrån.
    Sen anmäler han det till chefen över eller/och HR-avd.

• gästen

Självklart får inte en chef göra som den vill. det stora problemet är att göra något åt det. jag föreslår att din kille byter jobb.

Min chef är helt störd. Lönesamtalen brukar gå ut på att man har fel läppstift, fel kläder, fel attityd som det aldrig ges exempel på och så brukar man ha en massa klagomål man inte får veta vad det handlar om bara att det finns. Allt det summeras till att man ska ha sämre lön. Chefen brukar ljuga om smått och stort och den som protesterar har samarbetsproblem. Sådär fortsätter det med hur mycket som helst. Många av oss har bandat in enskilda samtal där chefen kränker.

Problemet ät att chefens chef är bästa kompis med chefen och när vi har gått vidare så blev personalen hotade från  chefens chef att om vi inte slutade klaga så kommer vi att få sparken allihop.
    Jag jobbar kommunalt och det är både en för- och nackdel.  Nackdelen är att klagomål försvinner. Fördelen är att det kommer att tas upp på en politisk nivå i valrörelsen där vi kommer att dela inspelningarna.

Vad han än gör så kan han inte vara ensam utan han måste ha de flesta med sig. Av erfarenhet så vet jag att de flesta inte vågar utan de är tysta och lider.

• sasso78

Vänta lite nu.... Din sambo skadade sin hand på jobbet rätt allvarligt och han fick inte gå från jobbet??
    Jag hoppas inneligt att han gick ändå....?
    Det är inte på nåt sätt ok så som han beteer sig. Mobbning är naturligtvis inte tillåtet. En chef ska ta hand om sina anställda.

Din sambo borde kontakta facket omgående.  Han ska betätta precis hur chefen är och vilka problem som finns.

Hoppas din sambos chef inte är chef så länge till!

• jassikan

Det är absolut inte ok.

Om det är ett hyfsat stort företag borde det väl dessutom finnas ett skyddsombud. Då ska han gå till honom/henne.

Om inte så hade jag gått till nästa chef och berättat att jag klämt handen och behövde åka till sjukhuset. För är det risk för att det är allvarligt så hade jag helt klart gått bakom ryggen på närmaste chefen.
    Men med en sådan chef kan det bli surt efter tyvärr. Men man kan inte tassa på tå runt en sådan person, det blir troligen ett jävla jobb att dansa efter hans pipa.

Din sambo borde försöka söka något annat. Han får lägga i högväxeln på att hitta ett mer normalt ställe att jobba på.

• Mln90

Tack så jätte mkt för alla svar! Jätte bra tips ! Men min sambo är fortfarande kvar på jobbet så dum som han är :( Han är väll lite rädd att bli av med jobbet innan han har fått ett nytt, för vi verkligen behöver pengarna , försöker fortfarande övertala honom att gå hem men får se hur det går han slutar inte förens om några timmar så hoppas han kommer hem, Blir allvarligt förbannad när någon blir behandlad på detta viset :(  Ska ringa till hans far som sitter i styrelsen på facket och prata med han så hoppas jag de löser sig finns nog fler på hans jobb som kan säga vad chefen håller på med.

• gästen
    Mln90 skrev 2013-06-25 20:49:36 följande:
    Tack så jätte mkt för alla svar! Jätte bra tips ! Men min sambo är fortfarande kvar på jobbet så dum som han är :( Han är väll lite rädd att bli av med jobbet innan han har fått ett nytt, för vi verkligen behöver pengarna , försöker fortfarande övertala honom att gå hem men får se hur det går han slutar inte förens om några timmar så hoppas han kommer hem, Blir allvarligt förbannad när någon blir behandlad på detta viset :(  Ska ringa till hans far som sitter i styrelsen på facket och prata med han så hoppas jag de löser sig finns nog fler på hans jobb som kan säga vad chefen håller på med.
    Det han måste göra är att kontakta skyddsombudet och göra en skadeanmälan.
    Det handlar mycket om försäkringar, om han har otur kan det bli bestående skador och då får han hjälp via försäkringen.

Det är jätte, jätte, jätte viktigt!
    Tjata öronen av honom om han inte vill!

• sasso78
    gästen skrev 2013-06-25 21:03:27 följande:
    Det han måste göra är att kontakta skyddsombudet och göra en skadeanmälan.
    Det handlar mycket om försäkringar, om han har otur kan det bli bestående skador och då får han hjälp via försäkringen.

Det är jätte, jätte, jätte viktigt!
    Tjata öronen av honom om han inte vill!

Ja detta är mkt viktigt TS!
  • cheese

skadar man sig på jobbet och har en idiot till chef. Så ser man till att ha 2 vittnen på att man varit på jobbet och det hänt en olycka och att man lämnar jobbet den och den tiden för att söka vård. Har man det så är det lgnt om det senare blir tjafs. För finns ingen som skulle säga att man gjort fel om man går och söker vård och kan visa upp ett kvitto på att man varit på sjukan så att säga. Men vittnen för när man gick från jobbet är oxo bra för då kan du få betalt upp till dit och att olyckan hände på jobbet så man kan utnyttja försäkringar.  

Svar på tråden Får en chef verkligen bete sig hur som helst?