Anonym (Hmm) skrev 2013-06-25 20:03:30 följande:
Sant. Men, mlivsked kär menar jag inte här lite smått förälskad utan om vi förutsätter att du känner att du träffat mannen/kvinnan i ditt liv skulle du då kunna avstå att bli tillsammans med den personen pga att vissa faktorer?
Fast i "mannen i mitt liv" ingår ju bland annat att det inte bör krocka på områden som är riktigt viktiga för mig. Vill jag inte ha polisen i hallen så är inte en kriminell mannen för mig oavsett om han är attraktiv på andra plan, är barn extremt viktigt för mig tänker jag mig nog för både en och två gånger innan jag gifter mig med någon som på andra dejten förklarar att han absolut inte vill ha några, vill man absolut ha sin egen släkt nära bildar man nog inte i första taget familj med någon som tänkt sig att bo långt bort etc. Detta till och med om det skulle framstå som "mitt livs kärlek", och det behöver verkligen inte en vanlig förälskelse göra.
Här är givetvis olika saker olika viktiga för olika personer. Vad som är helt no-no för den en* är förhandlingsbart för den andr* och inga konstigheter alls för den tredje.
Jag håller med om att man att man vanligtvis kan hålla avstånd och låta bli att låta en första attraktion utvecklas om man inser att detta inte är något man vill inleda, oavsett anledning.
Iofs innebär väl normalt en förälskelse en längtan efter något som man mer eller mindre medvetet förknippar med en viss person (fysisk attraktion, gemenskap på olika plan, en livsstil - eller avståndstagande från nvarande situation). I så måtto kan jag väl svara att man inte kan välja vem man förälskar sig i. Men även om man blivit förälskad är det fullt möjligt att inte agera på förälskelsen, om man värderar krockande saker högre. (Ett befintligt förhållande som också är i grunden gott är väl en klassiker.)