• Anonym (Karin)

Sluta med Sertralin... :-)

Hur funkar det när man slutar... Jag vet att jag inte ska sluta tvärt. Min läkare sa att jag skulle äta minst 6 månader d v s 3 månader till men jag mår så bra att jag vill sluta... Har bara ätit 50 mg. Halverar man till 25 först eller hur gör man... Sådana där symptom man kan få. Vad innebär det? Känner mig glad och stark! Det är dags att sluta! ... Eller kanske skall man sluta efter semestern? Jag längtar efter att få tillbaka sexlusten... Karin

• Svar på tråden Sluta med Sertralin... :-)
  • Anonym (kontakta läkare)

Att man skall fortsätta i minst 6 månader beror på att man kraftigt minskar risken för återfall då. Slutar du nu är det betydligt mer sannolikt att du kommer må dåligt snart igen.

Jag råder dig starkt att stå ut i ytterligare 3 månader. För din hälsas skull.

Härligt att höra att du mår så mycket bättre!

Om du ändå väljer att sluta, tag kontakt med din läkare som skrev ut medicinen och diskutera hur du skall gå tillväga.

• Anonym (kontakta läkare)
    Anonym (Karin) skrev 2013-06-25 20:31:23 följande:
    Hur funkar det när man slutar... Jag vet att jag inte ska sluta tvärt. Min läkare sa att jag skulle äta minst 6 månader d v s 3 månader till men jag mår så bra att jag vill sluta... Har bara ätit 50 mg. Halverar man till 25 först eller hur gör man... Sådana där symptom man kan få. Vad innebär det? Känner mig glad och stark! Det är dags att sluta! ... Eller kanske skall man sluta efter semestern? Jag längtar efter att få tillbaka sexlusten... Karin

Utsättningssymtom vid avbrytande av sertralinbehandling

Hastigt avbrytande av behandlingen bör undvikas. Då behandling med sertralin ska upphöra bör dosen minskas gradvis över en period på minst en till två veckor, för att minska risken för utsättningsreaktioner (se avsnitten Varningar och Försiktighet och Biverkningar). Om oacceptabla symtom uppstår efter en dosminskning eller i samband med behandlingens avslutande kan en återgång till den tidigare använda dosen övervägas. Därefter kan läkaren åter minska dosen, i en mer gradvis takt.

Utsättningssymtom som har setts vid avbrytande av sertralinbehandling

Avbrytande av sertralinbehandling (särskilt när det sker abrupt) medför ofta utsättningssymtom. Yrsel, känselstörningar (inklusive parestesier), sömnstörningar (inklusive insomni och intensiva drömmar), agitation eller ångest, illamående och/eller kräkningar, tremor och huvudvärk är de vanligast rapporterade reaktionerna. I allmänhet är dessa symtom lätta till måttliga och upphör spontant, men hos vissa patienter kan de vara svåra och/eller ha förlängd duration. Därför rekommenderas ett stegvis utsättande genom dosnedtrappning när behandling med sertralin ska avslutas.

• Anonym (')

När jag var tonåring tog jag Sertralin, första gången jag tog antidepressiva. Jag hade ingen aning om att man skulle trappa ner, och jag hade ingen läkarkontakt. Jag slutade tvärt av, och fy vad jag mådde dåligt i en vecka. Jag blev otroligt rastlös och mådde hur dåligt som helst. Prata med en läkare istället.

Svar på tråden Sluta med Sertralin... :-)