Anonym (Karin) skrev 2013-06-25 20:31:23 följande:
Hur funkar det när man slutar... Jag vet att jag inte ska sluta tvärt. Min läkare sa att jag skulle äta minst 6 månader d v s 3 månader till men jag mår så bra att jag vill sluta... Har bara ätit 50 mg. Halverar man till 25 först eller hur gör man... Sådana där symptom man kan få.
Vad innebär det? Känner mig glad och stark! Det är dags att sluta!

... Eller kanske skall man sluta efter semestern? Jag längtar efter att få tillbaka sexlusten... Karin
Utsättningssymtom vid avbrytande av sertralinbehandling
Hastigt avbrytande av behandlingen bör undvikas. Då behandling med sertralin ska upphöra bör dosen minskas gradvis över en period på minst en till två veckor, för att minska risken för utsättningsreaktioner (se avsnitten Varningar och Försiktighet och Biverkningar). Om oacceptabla symtom uppstår efter en dosminskning eller i samband med behandlingens avslutande kan en återgång till den tidigare använda dosen övervägas. Därefter kan läkaren åter minska dosen, i en mer gradvis takt.
Utsättningssymtom som har setts vid avbrytande av sertralinbehandling
Avbrytande av sertralinbehandling (särskilt när det sker abrupt) medför ofta utsättningssymtom. Yrsel, känselstörningar (inklusive parestesier), sömnstörningar (inklusive insomni och intensiva drömmar), agitation eller ångest, illamående och/eller kräkningar, tremor och huvudvärk är de vanligast rapporterade reaktionerna. I allmänhet är dessa symtom lätta till måttliga och upphör spontant, men hos vissa patienter kan de vara svåra och/eller ha förlängd duration. Därför rekommenderas ett stegvis utsättande genom dosnedtrappning när behandling med sertralin ska avslutas.