• Anonym (Neeej!!!)

Jag fick framfall av att hoppa på brorsbarnets studsmatta!

Är såååå ledsen just nu! Gråter Förra helgen lekte jag med min brorsas pojke och vi hoppade studsmatta (en sån där jättestor som alla har i sina trädgårdar). Jag skulle göra mig till och hoppade så högt jag bara kunde, jag tog alltså i rejält, och det gjorde att jag fick framfall! Jag märkte det inte när det hände, men kände dagen efter att det inte var "som vanligt" i slidan. FAAAAN!!! Hur skulle jag kunna veta att man får framfall av att hoppa högt på studsmatta??? Är det liksom "allmänt känt"..? Eller hur har jag kunnat missa den informationen? Har det stått någonstans eller hur skall man kunna veta det? Jag har inte ens några egna barn än, och så händer det här... Det känns som att hela mitt liv är förstört! Snälla, hjälp, vad skall jag göra??

• Svar på tråden Jag fick framfall av att hoppa på brorsbarnets studsmatta!
  • Pissenisse

På vilket sätt känner du att du fått framfall? Hänger livmodern ut eller är det ett ökat tryck? Jag tror inte att man kan få framfall av att hoppa, verkligen inte om man inte nyligen(eller aldrig) fött barn, men du borde gå till gyn så de kan undersöka dig och fastställa vad det är som känns konstigt.
    Var inte orolig, det mesta går att åtgärda.

• Anonym (Neeej!!!)

Jag känner min kropp väldigt väl och märker jättetydligt att något VERKLIGEN ändrats. Den knöggliga ytan där de säger att g-punkten skall sitta har alltid suttit ca 5 cm in i slidan på mig, men nu är det knöggliga området precis i slidöppningen och "hålet" är liksom dolt. Jag får lirka in fingret, som jag inte behövt göra innan. Hålet är liksom täckt av g-punktsområdet... Inget ökat tryck eller så, "bara" detta... Sen känner jag att livmodertappen kommit betydligt närmare slidöppningen, innan så satt den ju väldigt långt in... :( Jag vet att jag måste ringa gyn, men vad kan de göra liksom? Jag kommer att få gå med det här, det är ju inget akut och en massa andra behöver hjälp mer än mig. Jag har bara sådan panik och tycker att mitt liv är piss just nu! :(( Tack för ditt svar.

• Jimman

Det beror knappast på studsmattan

• mamaleona

Det är många som inte tror då jag säger att ex efter förlossning kan man få framfall om man springer, går på spinning el tränar för hårt på gym för tidigt. Enl många oss bm bör man vänta i 4-5 MÅNADER. Besvären märks inte ens genast utan kan börja ge sig till känna först ÅR efteråt. Gå o kolla upp saken hos en gynekolog så får du säkert vad som hänt.

• Jimman

Efter förlossning ja ! Men inte om man inte har barn o studsar studsmatta

• Anonym (Neeej!!!)

Vad jobbigt att ni inte tror mig Gråter Jag vet ju att det var studsmattan, hur kan det annars bara ske från en dag till en annan?? Jag gjorde inget annat annorlunda den dagen, det enda var att hoppa studsmatta... Jag tvättar ju mig noga varje dag när jag duschar, jag kände ju skillnaden med en gång... Det MÅSTE vara studsmattan, jag kan inte komma på vad det skulle vara annars??

• Pissenisse
    Anonym (Neeej!!!) skrev 2013-06-25 21:02:10 följande:
    Jag känner min kropp väldigt väl och märker jättetydligt att något VERKLIGEN ändrats. Den knöggliga ytan där de säger att g-punkten skall sitta har alltid suttit ca 5 cm in i slidan på mig, men nu är det knöggliga området precis i slidöppningen och "hålet" är liksom dolt. Jag får lirka in fingret, som jag inte behövt göra innan. Hålet är liksom täckt av g-punktsområdet... Inget ökat tryck eller så, "bara" detta... Sen känner jag att livmodertappen kommit betydligt närmare slidöppningen, innan så satt den ju väldigt långt in... :( Jag vet att jag måste ringa gyn, men vad kan de göra liksom? Jag kommer att få gå med det här, det är ju inget akut och en massa andra behöver hjälp mer än mig. Jag har bara sådan panik och tycker att mitt liv är piss just nu! :(( Tack för ditt svar.
    Ja det låter ju som det vore nåt sånt.. Väldigt märkligt iallafall. Jag vet inte hur prioriterad du skulle bli men man tycker ju att om man säger att något håller på att trilla ur slidan så borde man komma ganska högt upp på listan.
  • Anonym (Sant)

Barnmorskan jag gick hos sa att det var väldigt vanligt att kvinnor fick framfall av att hoppa studsmatta. Det ska man undvika. Nu jobbar hon som friskvårdsansvarig på ett stort träningscenter.

• Anonym (n)

Jag har läst flera gånger här på fl att man kan just få framfall av studsmatta! Och tyvärr opererar de inte kvinnor under 50 år, tragiskt. Även efter operation är risken stor för återfall. :(

Svar på tråden Jag fick framfall av att hoppa på brorsbarnets studsmatta!