• gunghäst

Godaste halloumiburgaren? Tillbehör?

Köpte hem de nya "halloumiburgarna". Vad har ni för tillbehör till en sån. Hamburgerdressing känns ju liksom inte som rätt val.

• Svar på tråden Godaste halloumiburgaren? Tillbehör?
  • Näckrosen

Vad är halloumiburgare? Köps det färdigt? Äter man det i hamburgerbröd?

Jag älskar halloumi och äter den helst grillad ihop med kött.

• gunghäst

Halloumiost, rund som en burgare o passar till hamburgerbröd. Men vilken dressing blir godast? Jag tänker mig grillade zucciniskivor o kanske grillad paprika på också. Tzatziki, kanske?

• EnAnonumius
    gunghäst skrev 2013-07-02 17:09:53 följande:
    Halloumiost, rund som en burgare o passar till hamburgerbröd. Men vilken dressing blir godast? Jag tänker mig grillade zucciniskivor o kanske grillad paprika på också. Tzatziki, kanske?
    Ja du inte gav det mycket info detta heller till frågan vad en halloumiburgare är för något...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Näckrosen skrev 2013-06-25 23:41:03 följande:
    Vad är halloumiburgare? Köps det färdigt? Äter man det i hamburgerbröd?

Jag älskar halloumi och äter den helst grillad ihop med kött.
    "Halloumiburgare"  är kort och gott en form av vegetarisk burgare.

Inget jag har testa dock men är inte främmande för att göra det trots att jag är en omnivore.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kjellgren

Är det alltså en helt vanlig halloumiost fast den är större och rund som en hamburgare? 

• gunghäst

Jamen herregud, vad är en laxburgare, vad är en kycklingburhare, vad är en vegoburgare???? Det är förstås halloumiost så som namnet "halloumi" antyder. Att göra hamburgare av fast minus köttburgaren. Men strunt i det, för den här tråden handlar om tillbehören!

• gunghäst

Svaret var till EnAnnorlunda...

• gunghäst

Platt och rund som en hamburgare.

• Omogen citron
    EnAnonumius skrev 2013-07-02 17:12:46 följande:
    Ja du inte gav det mycket info detta heller till frågan vad en halloumiburgare är för något...

Det är en hamburgare gjord av hallomiost. Jag vet inte vad mer man ska säga.
  • Kjellgren
    gunghäst skrev 2013-07-02 17:18:00 följande:
    Jamen herregud, vad är en laxburgare, vad är en kycklingburhare, vad är en vegoburgare???? Det är förstås halloumiost så som namnet "halloumi" antyder. Att göra hamburgare av fast minus köttburgaren. Men strunt i det, för den här tråden handlar om tillbehören!
    Okej okej, har inte stött på halloumiburgare förut. 

Nu är jag inte mycket av en sås-människa utan föredrar "torr" mat men jag hade hellre valt tzatziki än hamburgerdessing (macdonaldstyle). Men ännu hellre hade jag gjort en god potatissallad till, halloumin smakar inte så mycket i sig själv och smaken riskerar att drunkna i bröd och dressing.

Det finns för övrigt halloumi som är smaksatta med basilika och annat. Eller marinera osten innan du grillar den, då blir det också lite mer smak.
  • Omogen citron

Jag brukar köpa max friscobröd, och ha babyspenat eller ruccola, någon skiva tomat och hamburgerdressing. (Ja, jag tycker det passar.)

• mammatilltvå85

kan tänka mig att den kalla smaksatta cremefraichen (som även går koka) med smak av fetaost och soltorkadtomat skulle vara grymt god till....även smaksatt cremefraich "tomat basilika" lite italienska smaker tror jag är gott till!

Eller varför inte en kall röra på tex tapenad blandad med cremefraich? 

• Musetti
    Musetti skrev 2013-07-02 19:10:29 följande:
    Chilli-aioli är mitt tips som dressing iaf. Avocado är gott på också.
    Finns på tub. Aiolin alltså.
  • Näckrosen

Jag frågade vad halloumiburgare är då jag aldrig hört det och älskar "vanlig" halloumi.

Jag grillar (eller möjligen steker) halloumi tills den blir lite knaprig. Inte bränd !

Bacon är gott till. Och någon inte allt för smakrik dressing.

• Cecilia 851

Halloumiburgare låter väldigt konstigt, aldrig hört om det. Dock så är jag beroende av chilihaloumi. Utgår från att det smakar som vanlig halloumiost, haha.

Skulle då servera den i bröd med en massa sallad och grillad paprika, zucchini och rödlök  samt kanske tomatskiva? Servera det med tzatziki.

Svar på tråden Godaste halloumiburgaren? Tillbehör?