• moontrip

Hyr dyrt hus kan vi köpa?

Hej!

Jag är verkligen helt novis vad gäller detta med husköp och lånekostnader. Har alltid bott i hyresrätt.
    Det jag undrar är, på ett ungefär, hur dyrt hus vi skulle kunna köpa om vi kan lägga ca 15.000 på boende/månad?
    Dvs hur högt lån kan vi ta? (Självklart måste banken också anse att vi har råd med den månadskostnaden, men om vi förutsätter det).

Vi har ca 150.000 kontant. Vet att man måste ta hänsyn till eventuella ränteförändringar osv, men visst kan man väl binda räntan för ganska lång tid?

/Hemskt tacksam för svar!

• Svar på tråden Hyr dyrt hus kan vi köpa?
  • DandelionDust

Vad räknar du i boende? Bara lånet och amortering, eller är det el, vatten, sopor etc inräknat också?

• DandelionDust

Menar såklart ränta och amortering...

• Tirem

Många banker kräver 85% kontant + kostnader för pantbrev och lagfart... Har ni bara 150 000 blir det inget dyrt hus. 800 000-900 000 kanske!

• Rani

Det ni måste ha kontant är 15% av köpesumman plus kostnad för lagfart och pantbrev. Vissa banker kan låna ut till del av kontantinsatsen men då till en högre ränta.

Gå in på sbab.se. Där kan du knappa in olika summor och räntor och se hur kostnaden blir. Tänk på att räntan just nu är väldigt låg så man bör räkna med att klara en betydligt högre ränta.

Hur mycket banken kan tänka sig att låna ut baseras på era inkomster, övriga lån och sparande.

• Rani

Just det...ser nu att du skriver bara ränta och amorteringar. Räkna också med en driftskostnad på ca 25 000-35 000 per år beroende på hus.

• moontrip
    Tirem skrev 2013-06-25 23:49:36 följande:
    Många banker kräver 85% kontant + kostnader för pantbrev och lagfart... Har ni bara 150 000 blir det inget dyrt hus. 800 000-900 000 kanske!
    Jag antar att du slant på tangenterna här. 85% kontant?
  • moontrip

Jag förstår att 150.000 inte räcker så långt, räknar med att vi skulle behöva låna till kontantinsatsen också!

Svar på tråden Hyr dyrt hus kan vi köpa?