• Whitetrash86

Provapan

Är det någon här som har erfarenhet av sömntabletten Provapan?
    Fick det utskrivet eftersom jag inte kan somna om natten, tagit dom i snart 1 vecka och dom hjälper inte ett skit! Eller jo lite, jag sover djupare när jag väl domnar men vad hjälper det när jag bara får sova 3-4 timmar?

Klockan är nu 03.30 tog tabletten vid 23 känner inte av ett skit och dom ska ha full effekt efter 1 1/2 timme... Suck säger jag bara jag kommer aldrig att få sova en full natt

• Svar på tråden Provapan
  • Plainsongs

Du tar tabletten alldeles för sent. Hur många tar du? En?
    Två är maxdos, och ganska vanligt bland vuxna.

• Whitetrash86
    Plainsongs skrev 2013-06-26 04:07:16 följande:

Du tar tabletten alldeles för sent. Hur många tar du? En?

Två är maxdos, och ganska vanligt bland vuxna.

Hur då försent? Läkaren sa att jag ska ta den senast 1 1/2 timme innan läggdags. Lägger mig vid 00- 00.30

Tar 1 tablett
  • GrodanHopp

Jag tar en halv tablett senast kl21, helst innan kl20 för att inte bli "bakis".

Dessutom så hjälper dom inte till med själva insomnandet, utan gör att när du sover så sover du djupare.

• Whitetrash86
    GrodanHopp skrev 2013-06-26 09:29:36 följande:

Jag tar en halv tablett senast kl21, helst innan kl20 för att inte bli "bakis".

Dessutom så hjälper dom inte till med själva insomnandet, utan gör att när du sover så sover du djupare.

Okey, jävla läkare då. Sa ju att jag behövde hjälp med att somna in, inte att sova djupare...
  • Sölve

Propavan är skit.
    Jag har imovane, men de får man bara äta max 10 dagar i sträck och det är svårt att få utskrivet. Men jag blir iaf nockad av dem och då har jag provat det mesta som finns. 

• GrodanHopp

Som sagt, Propavane är toppen om man tex vaknar lätt och/eller ofta under natten.
    Men den hjälper INTE till vid insomnandet!!!

• Petrol

Det är ingen insomningstablett, så att du inte somnar är kanske inte så konstigt kan jag tycka.

Jag får personligen bara myrkrypningar och sover inte märkbart bättre av dem iallafall.

• Mineralvatten

förlåt ts man läser inte du bikapsedeln när du får en medicin? Det gör i alla fall jag, inte biverkningarna.

jag har testat propavan och imovane/zopiklon och har nu cirkadin.
    dyr som satan men den fungerar så jag vägrar att byta =).

• Whitetrash86

Jo jag läser det. 

Hur verkar Propavan?
    Propavan har en uttalad centralt dämpande och lugnande effekt. Propavan är inte beroendeframkallande. Vad används Propavan för? Propavan används som sömnmedel vid olika former av sömnrubbningar.

Så det här kan man väl läsa olika, speciellt om läkaren lovar att det ska hjälpa mig att somna in på natten.

Aja, antar att jag lika gärna kan skita i att ta dom eftersom jag nu bara vrider på dygnet eftersom det är omöjligt att väcka mig innan 12
  • Mineralvatten
    Whitetrash86 skrev 2013-06-26 13:56:54 följande:
    Jo jag läser det. 

Hur verkar Propavan?
    Propavan har en uttalad centralt dämpande och lugnande effekt. Propavan är inte beroendeframkallande. Vad används Propavan för? Propavan används som sömnmedel vid olika former av sömnrubbningar.
    Så det här kan man väl läsa olika, speciellt om läkaren lovar att det ska hjälpa mig att somna in på natten.

Aja, antar att jag lika gärna kan skita i att ta dom eftersom jag nu bara vrider på dygnet eftersom det är omöjligt att väcka mig innan 12
    att det är omöjligt att väcka din innan 12 är för att de (vad jag vet i alla fall) har en verkningstid på 12 timmar.

testa cirkadin jag somnar av dem och sover som en liten gris =). Men det tar 1,5-2h för dem att börja verka.
  • Whitetrash86
    Mineralvatten skrev 2013-06-26 14:02:20 följande:
    att det är omöjligt att väcka din innan 12 är för att de (vad jag vet i alla fall) har en verkningstid på 12 timmar.

testa cirkadin jag somnar av dem och sover som en liten gris =). Men det tar 1,5-2h för dem att börja verka.
    Att det tar lite tid att värka gör inget, bara jag slipper ligga och vrida mig i sängen i 4-5 timmar eller gå upp och banka huvudet i väggen.
    Har haft mina sömnbesvär sedan jag var 15-16, så det är 11-12 år nu, börjar bli ganska tröttsamt. 
  • Mineralvatten
    Whitetrash86 skrev 2013-06-26 14:06:06 följande:
    Att det tar lite tid att värka gör inget, bara jag slipper ligga och vrida mig i sängen i 4-5 timmar eller gå upp och banka huvudet i väggen.
    Har haft mina sömnbesvär sedan jag var 15-16, så det är 11-12 år nu, börjar bli ganska tröttsamt. 
    fråga läkaren efter cirkadin den kostar dock runt 200kr för 30 tabletter och ingår inte i högkostnadsskyddet så du vet.
Svar på tråden Provapan