• zingoalla

rimligt pris för begagnad friggebod

vi har fått erbjudande om att köpa en friggebod. Den är 10 kvadrat vinterisolerad och med tegeltak. men vad är rimligt pris? Har kollat lite på nätet men hittar inte riktigt pris för en helt klar stuga

• Svar på tråden rimligt pris för begagnad friggebod
  • stormfågel

Är den i fint skick? Hur mycket kommer det kosta för er att flytta den? Är den i fint skick?

Är den ungefär motsvarande den här? http://www.polhus.se/produkter/Friggebod-Idö_155   

Vi har precis byggt en lekstuga (också från polhus.se) och då kostade grunden och färg ungefär 3000 kr ytterligare än själva huset (och sen hade vi tegel sen förut). I fallet ovan skulle även isolering tillkomma.

Jag skulle kunna tänka mig att betala halva nypriset kanske, så jag skulle räkna på:

ny friggebod: 20 000
    Isolering: 1000
    Tegel 1000:
    Färg: 2000

Alltså ungefär 24 000 kr minus flyttkostanden på gissningsvis 5000 kr.

Sen skulle jag betala ungefär hälften av det, alltså 10 000, kanske max 12 000kr.           

• zingoalla

ja den är i jättefint skick. Flyttkostnad har vi ej kollat än, tänkte vi ville bestämma om vi ville ha den först

ser väl ut ungefär som på bilden ja...men dom ska ha betydligt mer.... 

• stormfågel

Men så svårt är det inte att bygga en själv ( i en sån där byggsats). Och man får ju jobbet med grunden hur som helst - som är det lite krångliga och tråkiga tycker jag. 

Och köper man den från t.ex. polhus är det gratis frakt tror jag.

Så runt 25 000 borde ni kunna få den för ny. Så sen får ni väl fundera på hur mycket ni tycker att det är värt att få den färdigbyggd.

Vad begär de för den?     

• premis mamma

Men varför ska säljaren betala flyttkostnaden, borde inte köparen göra det. Beräknas kostnaden för friggeboden vara ca 25.000 så skulle jag som säljare begära 16-17 tusen med viss prutmån. Vad begärde själva?

• stormfågel

Frågade du mig? Nä, jag menar inte att säljaren ska betala flyttkostanden, men man betalar ju bara vad man tycker att det är värt.

Kan man få frakten "gratis" (eller inbakat i priset) från en  byggfirma vill man ju inte betala så att det blir dyrare att köpa privat om du förstår vad jag menar.

T.ex. så om säljaren ovan vill ha 16 000 kr för boden ovan och så kostar det 10 000 kr att flytta den, då blir det ju dyrare än en ny. Då skulle jag som köpare aldrig tycka att det var värt det.

Och det är ju frivilligt att köpa  

• zingoalla

ja alltså bygga själv är uteslutet då vi verkligen har tummen mitt i hand

• stormfågel
    zingoalla skrev 2013-06-26 21:04:19 följande:
    ja alltså bygga själv är uteslutet då vi verkligen har tummen mitt i hand

Hm, ja då får ni väl tänka att det är värt att betala för jobbet ni slipper. Vad det är värt blir ju mera känslomässigt.

Men jag tycker faktiskt att det nästan verkar vara svårare att lyfta en stuga till en grund så att det blir stadigt än göra det från början (en sån där byggsats är ungefär som lego - men man måste ju kunna skriva i en skruv förstås   )
Svar på tråden rimligt pris för begagnad friggebod