• Trizzla

    Denna ständiga väntan. Hur lång tid tar det?

    Hej allihopa!

    Blev medlem här då jag ofta läser i forumen, men känner nu att jag måste skriva av mig.
    Jag har PCOS och jag och min kille har försökt i över 2 år med att få barn. Inte så aktivt men vi har aldrig skyddat oss.
    Jag har PCOS och har väldigt få menstruationer.
    Var hos min gynekolog och fick metformin då jag hört att det kan hjälpa till med en mer regelbunden ägglossning. Efter att ha tagit det ett tag, men slutat lika snabbt.  Fick jag min mens efter några månader. Detta var nu början på juni.

    Sen gick jag och min kille för att får remiss för att föra en fertilitetsutredning då vi verkligen vill ha barn. Har ju förstått att det inte fungera att försöka pricka in en ägglossning.

    Min gynekolog var så optimistisk. "Nu har du ju mens och du kommer säkert att ha det varje månad. Så i september kan ni komma hit för att diskutera vidare om ni inte redan är gravida"
    Men ska jag sitta här nu och tro att jag får regelbunden mens för att jag fick det i början av månaden?
    Min kille fick en remiss till Sahlgrenska för spermatest (han har två barn sedan tidigare)
    Vi har inte fått tid där än heller.

    Ska inte jag få bli undersökt? Kolla äggledarna mm?
    Ska man bara hoppas och tro, trots man har PCOS och kanske 3 menstruationer per år...att man helt plötsligt får en regelbunden mens och bli med barn?

    Hur mycket ska man trycka på eller är det så här?

    Jag har varit nere i så många år för jag har vetat om min PCOS. Ska man behöva vänta ytterligare 2 år? Hur länge ska man vänta?

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-17 16:07
    Nu har jag äntligen kommit till Varbergs kvinnoklinik. Känns som jag kommit i rätta händer. Pergotime är utskriven och satt på kö för IVF. Vi ska försöka med pergotime i tre månaders tid och blir jag inte med barn eller om jag inte får någon mens blir det IVF om 3 månader.

  • Svar på tråden Denna ständiga väntan. Hur lång tid tar det?
  • MrsAmelia

    Hej!

    Vi sitter i nästan samma båt. Försökt i nästan två år, ett missfall i v.13 :(

    Läkarna inom den 'allmänna vården' (bor utomlands) har inte gjort något för mig än så länge. Det har varit blodprover, scans, samtal osv i snart ett år utan att de har kunnat ge mig något. Tydligen så det fungerar här.

    Så jag har gått till en privatläkare och fått Metformin och jag älskar det! Min mens har kommit tillbaka och den är väldigt regelbunden (kommer varje månad, ca 27-29 dagar). Varför slutade du med dina? Fick du för många biverkningar?

    Nu vet jag inte hur vården ser ut i Sverige, men i landet jag bor i är det väääldigt långa köer, fast det är gratis.

    Väntan varje månad på ett litet + och sen besvikelse när mensen dyker upp :( Håll ut, snart är det vår tur!

    :)    

       

                

  • trina

    Trizzla,
    Det är olika beroende på vilken mottagning man gör utredningen på. Själv har jag ingen mens så det var inte så mycket att bråka om. Men min åsikt är att privata kliniker vill göra mer för att de får debitera landstinget. Vår utredning bekostades av landstinget men nu har vi kommit till ett stadie där vi blivit remitterade till Sahlgrenska för Puregon. Så det är väl nackdelen, måste vänta tre månader för att få ett första besök där. 

    Jag har ätit tre omgångar med Provera och Pergotime och fick aldrig mens efter avslutad pergotimekur (fick ju ingen äl så det är inte så konstigt). Men jag har hört om folk som fått Provera utskrivet för enligt deras läkare kan det trigga igång äl. Provera har inget med äl att göra egentligen, det gör att man får en blödning.

    Men, å andra sidan måste man ju lita på sin läkare eftersom man själv inte har medicinsk utbildning..... 


    Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • Venne

    Du kan själv skicka remiss, en egenremiss. Det hade jag gjort om jag var du. Låter lite väl optimistiskt att tro allting ska vara bra helt plötsligt om du faktiskt har pco.

  • Pandamamma79

    Metformin funkar ju inte för alla. Problemet med pcos är ju att mens inte alltid innebär att man haft ägglossning. Jag har mens 3-4 gånger om året. Dock verkar det som att jag aldrig har äl av mig själv.

    Det sägs ofta att man ska försöka ett år innan man går hjälp och det stämmer ju. Dock så kan ju inte vi med pcos och ingen ägglossning försöka. Det är ju ingen mening med det!

    Mitt tips är att söka till privat klinik där läkarna är experter på olika "svårt att få barn" diagnoser. Där brukar det också finnas ivf. Att gå till en vanlig gyn på en vanlig allmän Kvinnoklinik kan vara lurigt för oss. En gynekolog jag var hos kunde inte se med vaginalt UL att jag ens hade pcos...konstigt när jag redan fått detta konstaterat av en expert!!!

    Så för att försöka måste du ha äl och det är alltså inte säkert du har för att du har mens.

  • Trizzla

    Oj! Hej allihopa och tack för ni har skrivit. Jag har inte riktigt lärt mig denna sidan än men såg nu att ni har svarat. 

    Det har varit en lång väntan för att vad som helst skall hända.

    Jag slutade med metforminet pga att jag har lite svårt för att ta tabletter. Jag bestämde mig för att träna i stället och gick på gymmet. Jag gick med viljekraft ner 7 kilo och sedan dess har jag haft mer blödningar regelbundet. Så jag tror säkert metformin skulle hjälpa mig men jag valde en annan väg. Sen är det bra att för en eventuell IVF, väga så normalt som möjligt. Nu ligger jag under BMI 30 och det gjorde jag inte innan.  

    Jag gick till en klinik som heter Qvinnolivet i Kungsbacka. Jag fick ta näven i bordet och säga att jag vill ha vidare hjälp. Nu har vi hamnat i Varberg och allt går nu i ett. Jag har valt att helt vara i Varberg och de på Qvinnolivet fick sin chans att hjälpa mig. 
    Det som gjorde mig upprörd var att min nya gynekolog undrade varför min förre gynekolog aldrig kollade om jag verkligen hade ägglossning då jag fick tillbaka min mens. För det är inte säkert att jag haft ägglossning alls.

    Nu har jag fått pergotime och stå på kö för IVF. Väntar bara på nästa mens så jag kan ta tabletter. Då min kille är betydligt mycket äldre än mig vill vi inte vänta i all evighet på ett plus med pergotime och det höll barnmoskan med om. Så är jag inte med barn inom 3 månader  så blir det IVF. Och jag är så glad just nu. Gjorde en äggledarspolning och precis allt såg fint ut, bra äggreserv fina ledare mm. Det är nog bara denna ägglossning som saknas. Så jag hoppas att detta skall gå vägen nu.

    MrsAmelia: Hur har det gått för dig? 

    Trina: Hur gick det för dig efter pergotime? Blev du med barn eller behövde du vidare hjälp?

    Man vill ju att alla ska få ett efterlängtat plus. :)

    Min gynekolog som jag fick nu verkar mycket erfaren och bra. Hon sa saker ingen annan sagt till mig. Sedan sa hon att pergotime oftast bara fungera på de kvinnor med PCO äggstockar. Kan det stämma? Hon sa att man ge alla andra det också i brist på andra åtgärder eller i väntan på en IVF. Någon som upplevt detta?

    Nu har jag ju dock PCO men itressant att veta hur alla gynekologer/läkare gör.
     

  • MrsAmelia

    Trizzla,

    skönt att höra att du fått hjälp! Håller alla mina tummar att IVF fungerar. Hur gick/går du ner i vikt? Jag har försökt i flera år men det står bara still. Enligt mitt BMI är jag normalviktig men 'behöver' nog gå ner ett par (6kg kanske) innan jag är nöjd. Tränar du också?

    Jag fick tyvärr ett till missfall i vecka 5 för två månader sedan, och efter det slutade jag med Metformin (var bara på 500mg om dagen) men trots det så har jag fått ägglossning för igår plussade jag på stickan igen. Hoppas verkligen att det går hela vägen nu... Stannar bebisen så är jag ca 14 veckor runt jul när min familj kommer hit. Hade varit en kul överraskning för dem :)

    Lycka till allihopa!       

         

Svar på tråden Denna ständiga väntan. Hur lång tid tar det?