6-åring med ''låg'' ITPA-testresultat
Hej, alla duktiga föräldrar,
behöver tröst och support... Min son (född 061106) har på inrådan av förskolleklassfröken gjort ITPA-test med medelstanine på 3,5 som resultat.För mig har han alltid varit lite svår att förstå sig på: väldigt social, men ändå avvaktande, nyfiken, men inte så villig att prova nya saker.
ITPA-testresultat visade (öppnade mina ögon, faktiskt!) att han har svårt att både berätta nya saker och återberätta något som jag berättat. Man hör väldigt ofta: ''Jag kommer inte ihåg''. Han är född sent på året, alla hans förskolekompisar har för flera månader sen fyllt 7.
Han kan läsa, inte så flytande, men det går OK. Problemet är ibland, att han glömmer vad första ordet i meningen var, när han kommer till slutet.
Jag upplever honom som långsam i tanken (inte i benen :) ).
Nu till min fråga: har någon erfarenhet av ITPA testresultat och hur har det gått vidare? Jag är så orolig för stundande 12 mardrömslika skolår med specialpedagoger, extraresurser och allt vad det heter... Vet någon om utvecklingen kan ta fart, eller är man så att säga, ''dömd''? Kan någon dela med sig sina erfarenheter, så vore jag mycket tacksam.