• Saule

6-åring med ''låg'' ITPA-testresultat

Hej, alla duktiga föräldrar, 

behöver tröst och support... Min son (född 061106) har på inrådan av förskolleklassfröken gjort ITPA-test med medelstanine på 3,5 som resultat.För mig har han alltid varit lite svår att förstå sig på: väldigt social, men ändå avvaktande, nyfiken, men inte så villig att prova nya saker.
    ITPA-testresultat visade (öppnade mina ögon, faktiskt!) att han har svårt att både berätta nya saker och återberätta något som jag berättat. Man hör väldigt ofta: ''Jag kommer inte ihåg''. Han är född sent på året, alla hans förskolekompisar har för flera månader sen fyllt 7.

Han kan läsa, inte så flytande, men det går OK. Problemet är ibland, att han glömmer vad första ordet i meningen var, när han kommer till slutet.

Jag upplever honom som långsam i tanken (inte i benen :) ).

Nu till min fråga: har någon erfarenhet av ITPA testresultat och hur har det gått vidare? Jag är så orolig för stundande 12 mardrömslika skolår med specialpedagoger, extraresurser och allt vad det heter... Vet någon om utvecklingen kan ta fart, eller är man så att säga, ''dömd''? Kan någon dela med sig sina erfarenheter, så vore jag mycket tacksam.      

• Svar på tråden 6-åring med ''låg'' ITPA-testresultat
  • SIN74

Man får aldrig döma ut någon på grund av ett testresultat! Med rätt stöttning och hjälp kan man komma långt. Vi har alla olika inlärningstakt. 
    Det är toppenbra att  tester är startade redan nu. Då vet skolan redan till ettan att de måste lägga resurser på ditt barn. Man kan inte avfärda det som att "det är bara omognad, det kommer igång snart..."
    Ge det lite tid och se hur han svarar på undervisningen i höst.  

• blubbblubb

Jag känner inte till det testet. Jag har dock en 5-åring flicka med språkstörning så jag har genomgått ett antal test genom året. Jag tycker bilden man kan få fram av ett test är förvånsvärt bra, men att ensaka delar går bättre eller sämre än vad de brukar göra.

Vi ska göra en ADHD-utredning i höst just för att få svårigheter svart på vitt inför skolstarten. Jag tror det är bra och ha för att få till en insats innan saker är akut och hjälplöst efter.

Har du inte tidigare uppmärksammat att han är dålig på att återberätta kan det ju faktiskt vara så att lite extra träning under sommaren skulle kunna förändra mycket. Att han kan läsa är ju strålande. Att inte minnas första ordet är nog inte unikt, det går väl åt så mycket fokus till att läsa de enskilda orden. Den delen skulle jag faktiskt tro kommer med läsvanan, även om korttidsminnet skulle vara dåligt. 

Min dotter har problemet att hon säger ingenting eller allt. Och om man säger allt i en mening, (dessutom med dåligt uttal) så kan det vara svårt (obegripligt)  att förstå.

Jag har ett par tips om du vill träna hemma. 
    1. Ta en bok känd eller okänd och träna på att berätta vad som händer på bilderna .
    ( och fokusera på bilden, inte berättelsen)
    2. Ta samma bok med låt barnet berätta händelsen, med hjälp av bilden.  

Punkt 1 brukar bli mycket preposioner (på, under), riktingar, färger medan punkt 2 blir mer händelser. Punkt 2 brukar kunna bli uttantill texter på ett annat sätt än punkt 1. Och uttantilltexter är bra på sitt sätt men tränar inte direkt berättande.

3. Ta bilder från t.ex memory och lägg ut på bordet. 1 ex av varje bild. Sen får man ta två bilder och säga varför de passar ihop. Det tränar fria tankar på ett ganska intressant sätt.  Det finns heller inget facit. Jordgubben kan höra ihop med huset för att bägge är röda, med apelsinen för att bägge är frukt, med blomman för att det är sommar eller med glassen för att det är gott. Ha olika bilder olika gånger.

4. Beskriv ord, gissa och turas om. Ökar både ordkunskap och förmåga att berätta /visa. Hur beskriver man diska?, hoppa? Hemma hos oss får man beskriva ord genom aktivitet (t.ex hoppa) med det är ju upp till var och en.

Svar på tråden 6-åring med ''låg'' ITPA-testresultat