Väldigt väldigt ängslig 7-åring - början till psyk. problem?
Min dotter är 7 år och har alltid varit väldigt änglig av sig. Men på senare tiden börjar jag bli orolig.
Hon har alltid varit svår att lämna, både på dagis och skolan - gråt och ont i magen,
utan egentliga problem. När jag väl lämnat och åkt därifrån brukar det gå bra.
Lärarna har berättat att hon är även så rädd att inte förstå, att när de förklarar nåt nytt på tavlan och min dotter inte förstår direkt så börjar hon att gråta.
Sedan circa 1-2 månader har hon nu en "fobi" för smuts, tvättar händerna stup i kvarten. Vill inte ha nåt blött på sig, frågar om hon har nåt i ögat, nåt i örat, fel på hjärtat, ecc ecc.
Olika varje gång, men säkert 7-10 gånger om dan frågar hon om det är nåt fel nånstans.
Hon har väldigt lätt för sig i skolan, fick högsta betyg i alla ämnen (vi bor i italien, man får betyg redan i första klass) så hennes oro är obefogad vad gäller att hon inte förstår.
Hon förstår redan alldeles för mycket.
Lite bakgrund vad kan vara botten till oron...
Jag blev akut inlagd på sjukhus och opererad för en hjärntumör när dottern var 2 1/2 år gammal. Jag försvann under 3 veckor och låg på intensiven och små barn tillåts inte besöka där (helt rätt eftersom jag låg med slangar och var halvt medvetslös).
Nu mår jag bra, kan jag tillägga. Men kanske det traumat kan ligga till botten för hennes rädsla för allt.
Jag vill INTE ta med henne till nån psykolog - då känner hon sig bara ÄNNU mer annorlunda. Jag vill istället be om RÅD vad JAG kan göra för att avstyra det här beteendet, innan det blir ett problem vi inte kan hantera.
När hon leker med vänner glömmer hon bort att ställa alla konstiga frågor och tvättar inte händerna. Det är när leken är över och hon är ensam med mig och pappan som hon börjar att fundera.
Tack för råd - och NEJ, min dotter har inte nån diagnos (nåt som verkar vara ett väldigt populärt svar)