Böcker av John Gray ("Män är från mars kvinnor är från venus")
Har du läst fler böcker av honom och vad tycker du om dom?
Har du läst fler böcker av honom och vad tycker du om dom?
John Gray borde nogsamt låsas in så att han inte publicerar mer av sin kvasipsykologiska dynga! "Män är från Mars" är en av de vansinnigaste böcker jag har läst. Vilken generalisering! Och själv känner jag att OM han har rätt så är det fel på mig för jag beter mig mer som männen från Mars än som en kvinna från Venus, är jag rädd.
Tja alla är ju inte lika och tur är väl det. Känner igen mig i mycket och har fått hjälp av boken och det var kanske mest såna som tycker som jag som jag sökte.
Jag har läst delar av den och anser att det är nonsens!!! Jag anser personligen att de skillnader som finns mellan män och kvinnor beror på miljön, dvs uppfostran och konstruerade könsroller som vi ständigt förstärker. Skulle inte läsa om den! Men det är min åsikt...:)
Varför skriva som om du vill ha genuina åsikter då om du bara vill ha en sida av saken?
Jag håller 100% med Elisia och tycker att Gray hör hemma i Aftonbladets horoskop. Men tricket funkade ju som födkrok till honom själv ett tag i alla fall, även om hans recensioner från Broadway inte var direkt lysande:
"It might have been preferable to fight with your lover than attend Gray's flinchingly embarrassing stage version of his best-selling guide to understanding the opposite sex. The 45-year-old marriage counselor attempted to forge the therapy-theater genre with more than two hours of bland sermonizing and inane chatter among a curious assortment of guests, including Frederique the Victoria's Secret model, soap star Linda Dano and rapper Q-Tip. With his loony live infomercial, Gray proves that he just may be the one who's from outer space."
www.infoplease.com/ipea/A0196128.html
Om man stryker _alla_ ord som män/man/kvinnor/kvinna osv. från boken så kan den vara vettig.
Jag tycker att han på ett bra sätt ger exempel på hur_en del människor_ reagerar på problem, konflikter osv. och ger bra exempel på hur man då ska tolka dem. På det sättet är det en bra bok, för den kan ge en förklaring till hur olika människor kan se på saken, och varför de gör som de gör.
problemet är att han hävdar att det beror på att vi än män och kvinnor, samt att det på något sätt skulle vara univerisellt. Det är där hans problem ligger. Om han bara slutade sätta män mot kvinnor i sin bok så skulle den ha värde. Men som den är nu så brukar de göra människor ännu mera förvirrade, eftersom de slutar lyssna på varandra och istället bara rakt av utgår från att alla män och kvinnor är som i Greys bok, och att dte är så det ska vara.
Förstår hur du menar, Miss Cee och visst är det så; det handlar om INDIVIDER och inte om män eller kvinnor. Visst finns det genetiska skillnader mellan män och kvinnor men så hårt generaliserande som John Gray är... ja, vad säger man? Det hör hemma i Rickie Lake Show.