• mammasofie

dåligt bemött på förlossningen i Eskilstuna - mälarsjukhuset

Hej på er! Jag tänkte dela med mig av min upplevelse och åsikt om förlossningen på mälarsjukhuset i Eskilstuna. Detta är inte menat att sätta skräck i någon förstföderska eller någon annan heller för den delen, utan jag skulle vilja höra om det är någon mer som blivit dåligt bemött på förlossningen i Eskilstuna? Jag åkte in till förlossningen utan förutfattade åsikter om hur jag skulle bli bemött, hade hört både ros och ris innan! När jag kom in fick vi det sista förlossningsrummet och förlossningsläkaren och barnmorskan presenterade sig. Läkaren frågade vad jag hade tänkt mig för bedövning, jag berättade att jag ville ha massage av min sambo, prova lustgas och sedan få epidural. Sedan gick läkaren och bm ut och värkarna avtog en stund. Vi skulle spela lite kort under tiden vi väntade på fler värkar och vips så smällde det till och jag fick fruktansvärt ont. Jag tryckte på larmknappen och in kom förlossningsläkaren som kopplade på lustgasen och jag testade, tyckte den var vidrig, hemsk, gjorde mig yr och ansiktet domnade bort. Jag la ifrån mig masken och hade så ont, förlossningsläkaren som var kvar inne i rummet bokstavligen skrek på mig "ANDAS I MASKEN, DU MÅSTE ANDAS I MASKEN, VARFÖR ANDAS DU INTE I MASKEN?!" och så fortsatte det, jag ville verkligen inte ha lustgasen och jag sa det upprepade gånger samt att jag ville ha epiduralen. Blev erbjuden morfinspruta, och detta var inget jag nämnt att jag ville bli erbjuden eller ha överhuvudtaget. Jag tackade nej och med bestämda steg gick läkaren ut och jag trodde hon gick för att hämta narkosläkaren eller liknande (jag var öppen tillräckligt för epidural) 2 Timmar senare kommer hon in igen för att undersöka mig och jag har under dessa timmar plågats av hemska värkar, nu plötsligt var jag öppen 9cm och jag frågade om min epidural jag bett om. Fick till svar att "det skulle du sagt till om tidigare, nu är det försent" Plötsligt är det dags att krysta, jag tar i för kung och fosterland. Krystar allt vad jag har och återigen börjar läkaren skrika på mig "KRYSTA NU DÅ, DU KRYSTAR JU INTE ENS" Jag vrålade tillbaka att det gör jag ju visst för faaan! 45 minuter senare kom det ut en stor pojke på 4600g och det var inte konstigt att jag tog i utan framgång.. När allt som tillhör förlossningen var klart släckte de i vårt rum och sa godnatt. Jag hade inte kissat (som man ska göra efter en förlossning), reste mig för att gå och kissa och det forsade blod ner på golvet, det såg ut som någon blivit slaktad i rummet.. Tryckte på larmet och blev totalt nonchalerad, "det är väl bara att gå och kissa" bad om hjälp men det fick jag inte, fick dessutom torka upp blodet inne i förlossningrummet själv efter mitt toalettbesök.. Vi fick ingen sådan vagn till bebisen som bebisen kan sova i utan min sambo fick sova med honom på bröstet i en supersmal säng inne i förlossningsrummet. Dagen efter fick vi komma till bb och där var de sååå mycket bättre, har inget dåligt att säga om bb faktiskt. Men ja, detta var min upplevelse. Någon som varit med om liknande? Eftersom jag inte tog någon bedövning alls var jag helt klar i huvudet under förlossningen och minns allt så väl än idag.. Skulle gärna skriva namnet för att varna er andra men det är olagligt att skriva ut namn. Men allt jag har att säga som tips : BYT om ni inte är nöjda, det hade jag gjort om jag vågat.. Hade jag fött barn tidigare hade jag bytt barnmorska eller stått på mig lite mer. Men som förstföderska är man inte så kaxig tyvärr.. Lycka till alla ni som ska föda barn, och stå på er så att ni kan gå därifrån med ett fint minne av er förlossning! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-26 12:12
    gjorde styckeindelning men det kom inte med här...
    Testar igen.. Samma inlägg:

Hej på er! Jag tänkte dela med mig av min upplevelse och åsikt om förlossningen på mälarsjukhuset i Eskilstuna. Detta är inte menat att sätta skräck i någon förstföderska eller någon annan heller för den delen, utan jag skulle vilja höra om det är någon mer som blivit dåligt bemött på förlossningen i Eskilstuna?

Jag åkte in till förlossningen utan förutfattade åsikter om hur jag skulle bli bemött, hade hört både ros och ris innan!
    När jag kom in fick vi det sista förlossningsrummet och förlossningsläkaren och barnmorskan presenterade sig. Läkaren frågade vad jag hade tänkt mig för bedövning, jag berättade att jag ville ha massage av min sambo, prova lustgas och sedan få epidural.
    Sedan gick läkaren och bm ut och värkarna avtog en stund. Vi skulle spela lite kort under tiden vi väntade på fler värkar och vips så smällde det till och jag fick fruktansvärt ont.

Jag tryckte på larmknappen och in kom förlossningsläkaren som kopplade på lustgasen och jag testade, tyckte den var vidrig, hemsk, gjorde mig yr och ansiktet domnade bort. Jag la ifrån mig masken och hade så ont, förlossningsläkaren som var kvar inne i rummet bokstavligen skrek på mig "ANDAS I MASKEN, DU MÅSTE ANDAS I MASKEN, VARFÖR ANDAS DU INTE I MASKEN?!" och så fortsatte det, jag ville verkligen inte ha lustgasen och jag sa det upprepade gånger samt att jag ville ha epiduralen. Blev erbjuden morfinspruta, och detta var inget jag nämnt att jag ville bli erbjuden eller ha överhuvudtaget. Jag tackade nej och
    med bestämda steg gick läkaren ut och jag trodde hon gick för att hämta narkosläkaren eller liknande (jag var öppen tillräckligt för epidural)

2 Timmar senare kommer hon in igen för att undersöka mig och jag har under dessa timmar plågats av hemska värkar, nu plötsligt var jag öppen 9cm och jag frågade om min epidural jag bett om. Fick till svar att "det skulle du sagt till om tidigare, nu är det försent"
    Plötsligt är det dags att krysta, jag tar i för kung och fosterland. Krystar allt vad jag har och återigen börjar läkaren skrika på mig "KRYSTA NU DÅ, DU KRYSTAR JU INTE ENS"
    Jag vrålade tillbaka att det gör jag ju visst för faaan!
    45 minuter senare kom det ut en stor pojke på 4600g och det var inte konstigt att jag tog i utan framgång..

När allt som tillhör förlossningen var klart släckte de i vårt rum och sa godnatt. Jag hade inte kissat (som man ska göra efter en förlossning), reste mig för att gå och kissa och det forsade blod ner på golvet, det såg ut som någon blivit slaktad i rummet.. Tryckte på larmet och blev totalt nonchalerad, "det är väl bara att gå och kissa" bad om hjälp men det fick jag inte, fick dessutom torka upp blodet inne i förlossningrummet själv efter mitt toalettbesök..
    Vi fick ingen sådan vagn till bebisen som bebisen kan sova i utan min sambo fick sova med honom på bröstet i en supersmal säng inne i förlossningsrummet.

Dagen efter fick vi komma till bb och där var de sååå mycket bättre, har inget dåligt att säga om bb faktiskt.
    Men ja, detta var min upplevelse. Någon som varit med om liknande?

Eftersom jag inte tog någon bedövning alls var jag helt klar i huvudet under förlossningen och minns allt så väl än idag.. Skulle gärna skriva namnet för att varna er andra men det är olagligt att skriva ut namn.
    Men allt jag har att säga som tips : BYT om ni inte är nöjda, det hade jag gjort om jag vågat..
    Hade jag fött barn tidigare hade jag bytt barnmorska eller stått på mig lite mer. Men som förstföderska är man inte så kaxig tyvärr..

Lycka till alla ni som ska föda barn, och stå på er så att ni kan gå därifrån med ett fint minne av er förlossning! :)

• Svar på tråden dåligt bemött på förlossningen i Eskilstuna - mälarsjukhuset
  • viseversa

Men fy. : ( om jag var du hade jag mailat förlossningen med namn på dom som skötte om mig och berättat exakt hur jag blivit behandlad. Kanske kan dom snacka med ansvariga och varna dom.

• mammasofie

har funderat på detta men inte orkat när sonen varit liten, men nu när han börjar blir större ska jag nog skriva något till dem.. Hoppas inte fler blir bemötta på samma sätt..

• viseversa

Ja det tycker jag verkligen att du ska göra. Skriv ner denna berättelse med NAMN på läkaren och skicka det. Och säg att du vill ha svar och en jävligt bra förklaring samt ursäkt då detta är något som sabbat din upplevelse helt. Jag har fött 4 barn och aldrig blivit behandlad så.

• mammasofie

jag får nog ta och göra det.. Nej det här var inte hur man hade tänkt sig att en förlossning skulle se ut.
    Är nästan rädd för att föda igen pga detta. Rädd att bli bemött på samma sätt

• klaun

Jag födde min son på mälarsjukhuset och jag blev mycket bra bemött, tråkigt att det blev så illa för er! Riktigt dålig stil, inte okej alls. Håller med viseversa till fullo!

• JA77

TS: kanske OT, men var det verkligen en förlossningsläkare som tog emot?? Det brukar vara en barnmorska + undersköterska. Läkaren kommer bara om något verkligen avviker.

• LindaLo

Ja, skynda dig och skriv!!!!!! Ska inom kort dit och vill INTE träffa den personen!!

• mammasofie

JA77 : hon var förlossningsläkare, stod på hennes skylt och står i mina journaler. :s för själva förlossningen i sig hade inga komplikationer så det var inte därför hon var där..

okej LindaLo.. Hoppas verkligen inte du får henne!! Var inte rädd för att byta isåfall :)

• FinaElina

Hur kan man ens välja att ha ett socialt arbete om man bara är sur och inte lyssnar överhuvudtaget. Tycker det låter riktigt hemskt! Synd att du fick "fel" läkare. Tycker också att du ska ta upp det här på efterkontrollen (om du inte gjort den?) eller skriva in till Betina, som är chef, och berätta om dina upplevelser!

Jag födde på mälarsjukhuset för två år sedan och hade en superförlossning. Dom lyssnade på vad jag hade att säga etc.
    När jag skulle gå på toa efteråt hjälpte dom mej dit. Höll på att svimma så dom tog emot mej. Frågade hela tiden hur det gick under tiden jag kissade och höll i mej på väg tillbaka till sängen igen. BM kom in och pratade efter några timmar om förlossningen, lite allmänt och var jättetrevlig!
    Hoppas på en sån barnmorska igen! Är i v.39 nu :)

• visa0

Vet att detta är en väldigt gammal tråd... Men tänkte ändå dela min upplevelse av mälarsjukhusets förlossning i maj 2013.

Väntar nu mitt andra barn och har pga hur jag behandlades där, av den personal som arbetade på kvällen, gått på Aurora samtal och fått ett förlossningskontrakt...

Vi skrevs in vid 9 på morgonen och fick lustgas. Vid 12 ville jag att den skulle höjas. Höjningen skedde först vid skiftbytet för kvällen och då hade vi väntat i 2.5t och sagt till vid 3 tillfällen. De som arbetade kvällen var suveräna!

Sen kom nattpersonalen och herregud, de har gett mig men för livet. De lyssnade in på det jag sa, gjorde precis som de själva tyckte var bäst utan att förklara varför för mig. När jag bad dem stanna i rummet pga. smärta och att det kändes som att det snart var dags, snäste de åt mig och var allmänt otrevliga. När det var dags att krysta så vill jag ligga i sidoposition, men de ryckte och slet i mig för att få mig att ligga i gynposition. En position jag absolut inte ville ligga i. Fanns inga indikationer på problem hos barnet, så inte heller var det motiverat ur den synvinkeln. Men de tvingade mig genom att helt enkelt ta tag i mig och "slita mig" upp i gynposition.

De höjde konstant droppet, trots att jag bad dem att sluta eftersom jag knappt kunde andas mellan krystvärkarna. När jag inte ville använda lustgasen i krystfasen, försökte de trots allt envisas med att jag skulle använda den.

Min upplevelse var inte lika illa som TA, men tillräckligt för att ha påverkat mig negativt inför denna FL.

• Majoo

Fy vilka hemska bemötanden ni fått uppleva!!! Jag får rysningar och blir så arg! Så där ska det inte alls vara! Maila gärna era berättelser till berattelser@fodelsevralet.se som just nu samlar in berättelser att dela till politikerna för en bättre förlossningsvård i Sverige.

• Lambda

Blev väl inte dåligt behandlad genom att inte bli lyssnad på eller så. Däremot tyckte jag tiden på förlossningen var konstig jämfört med första som skedde i en annan stad.

Kom dit då vattnet gått. Fick vårt rum och sedan begav jag mig till ett annat rum för att sitta i duschen. Inga konstigheter förutom att ingen undersökte mig? Ingen kom in och kontrollerade hur det gick, inget bälte över magen för att mäta värkar osv. Ingenting.

Efter en tid i duschen blev det svårt som tusan att få på sig kläderna. Fick vänta mellan värkarna. Tog oss tillbaks till vårt rum tillslut. Hade alltså kraftiga värkar. Här kommer jag i säng, ingen undersökning gällande hur öppen/ kontrollera att barn mår bra görs ej. Hinner väl vara tillbaks i rummet tio minuter sedan säger jag till karln att hitta nån för det trycker verkligen på.

Han kommer med nån kvinna och jodå, dags att krysta. Hinner inte byta säng vilket resulterar i solkiga lakan. Denna säng är densamma som man åker med till BB, när jag efterfrågade rena lakan var jag den jobbigaste människan.

Det jag reagerade på är; vart var personalen? Borde det inte göras kontroller, kolla av läget? Man får känna sig glad över att allt var bra med barnet och inga komplikationer. Eller det kanske ska vara så- ingen närvarande.

• micjos

Födde mitt första barn i Eskilstuna är över 13 år sedan. Kände mig väldigt illa bemött. Då det var flesta barnet visste man ju inget mer än det man läst. För det första kom de endast några gå ggr under alla timmar jag hade konstant smärta utan paus, jag fick dödsångest efter första riktigt onda värken och hade det sedan i ca 6h i sträck, de reagerade inte alls på det, de tvingade på mig lustgas fast jag fick ännu mer panik av att ha något för mun/näsan. Sen ville de prova petidin och högg den i skinkan och jag skrek högt då sa de att det ska i te alls göra ont i skinkan eftersom det är en stor muskel. När allt var klart tvingade de upp mig på toa där jag svimmade och blev lagd i en säng där de tvingade isär benen och satte kateter. Jag vill Aldrig föda där igen! Okänsliga, oproffsiga och ingen förståelse för patienten alls.

• visa0
    Lambda skrev 2016-02-17 22:33:06 följande:

Blev väl inte dåligt behandlad genom att inte bli lyssnad på eller så. Däremot tyckte jag tiden på förlossningen var konstig jämfört med första som skedde i en annan stad.

Kom dit då vattnet gått. Fick vårt rum och sedan begav jag mig till ett annat rum för att sitta i duschen. Inga konstigheter förutom att ingen undersökte mig? Ingen kom in och kontrollerade hur det gick, inget bälte över magen för att mäta värkar osv. Ingenting.

Efter en tid i duschen blev det svårt som tusan att få på sig kläderna. Fick vänta mellan värkarna. Tog oss tillbaks till vårt rum tillslut. Hade alltså kraftiga värkar. Här kommer jag i säng, ingen undersökning gällande hur öppen/ kontrollera att barn mår bra görs ej. Hinner väl vara tillbaks i rummet tio minuter sedan säger jag till karln att hitta nån för det trycker verkligen på.

Han kommer med nån kvinna och jodå, dags att krysta. Hinner inte byta säng vilket resulterar i solkiga lakan. Denna säng är densamma som man åker med till BB, när jag efterfrågade rena lakan var jag den jobbigaste människan.

Det jag reagerade på är; vart var personalen? Borde det inte göras kontroller, kolla av läget? Man får känna sig glad över att allt var bra med barnet och inga komplikationer. Eller det kanske ska vara så- ingen närvarande.

Ja det låter ju jättemärkligt! Att mäta värkar brukar ju vara bland det första man gör när man kommer in... Minns inte hur ofta jag blev undersökt, men det gjorde dom åtminstonde och personalen som arbetade mellan 14-23 var jättebra, så det är tur man har någon positiv erfarenhet. De/den häxan som gick på nattskiftet sen var horribelt.
    micjos skrev 2016-02-18 11:52:26 följande:

Födde mitt första barn i Eskilstuna är över 13 år sedan. Kände mig väldigt illa bemött. Då det var flesta barnet visste man ju inget mer än det man läst. För det första kom de endast några gå ggr under alla timmar jag hade konstant smärta utan paus, jag fick dödsångest efter första riktigt onda värken och hade det sedan i ca 6h i sträck, de reagerade inte alls på det, de tvingade på mig lustgas fast jag fick ännu mer panik av att ha något för mun/näsan. Sen ville de prova petidin och högg den i skinkan och jag skrek högt då sa de att det ska i te alls göra ont i skinkan eftersom det är en stor muskel. När allt var klart tvingade de upp mig på toa där jag svimmade och blev lagd i en säng där de tvingade isär benen och satte kateter. Jag vill Aldrig föda där igen! Okänsliga, oproffsiga och ingen förståelse för patienten alls.

Nej de reagerade inte på min skräck heller, den varade inte i 6 timmar (tacka Gud!). Men sista 2 timmarna trodde jag att jag skulle dö, ringde på klockan flera gånger pga. rädsla och smärta, barnmorskan blev sjukt irriterad vilket märktes tydligt. Uppriktigt bad dom "snälla hjälp mig...jag dör", "nej du dör inte, vi har inte tid för dig". Hade även läst på mycket om tekniker som bm kan använda sig av för att minska risken för att spricka. När jag frågade henne om hon använde sig av detta och att jag ville att hon skulle göra det blev hon jätteirriterad och sa "är det du eller jag som jobbar med detta?". Ingen respekt alls för att det var min kropp och min förlossning.

Blev också tvingad till toaletten, förstår.att det är ett måste efter förlossningen för att se att det fungerar osv. Vet inte vad praxis är, men kändes helt förjävligt att tvingas göra det 15 minuter efter att allt "var klart". Vill ALDRIG föda på mälarsjukhusets igen, sån tur är bor jag numera i en helt annan del av Sverige och hoppas på att förlossningen här är betydligt bättre.
  • Mallen18

Min förlossning på Mälarsjukhuset var en mardröm med 27 timmar med värkar från hvetet och ingen hjälp av nonchalanta barnmorskor och läkare. Det resulterade i att när läkaren kom med sugklocka (fast bebis var på tok för högt upp) och skulle försöka ändå, fick jag skrika allt jag hade att jag hellre hoppar ut ur fönstret och att jag begär kejsarsnitt. Läkaren blev jättearg och sa att jag kommer missa en fin upplevelse. Nu i efterhand har jag läst om barn som dött av syrebrist för att en kvinna var TVUNGEN att föda vaginalt. Är så oerhört tacksam att jag som förstagångsföderska insåg att något stod inte rätt till och krävde kejsarsnitt. Ut kom en 4300g frisk pojke, jag kan tillägga att jag är väldigt liten i kroppen. Denna förlossning resulterade i en djup förlossningsdepression, och detta kan jag tacka Mälarsjukhuset för.

Svar på tråden dåligt bemött på förlossningen i Eskilstuna - mälarsjukhuset