• Anonym (Bio/bonusförälde)

Hur gör man egentligen?

Vi är en familj där det finns både bio och bonusbarn, dock inga gemensamma.
    Jag som förälder är väldigt noga med mat tex. Undviker alla former av halvfabrikat, socker och salt. Mitt barn har alltid ätit lagad mat och tycker om "riktig" mat med mycket grönsaker osv.
    Sambons barn är mer van vid mamma scans och snabbmakaroner så de rynkar väldigt ofta på näsan är det är mat. Nu senast var det tex hemmagjord rostbiff och varm nypotatissallad som inte var "gott". (gårdagens middag då detta händer nästan dagligen)
    Mitt barn MÅSTE smaka och äta en del av allt som ligger på tallriken. Hen får inte bara ta av det hen tycker om utan allt skall som sagt inte bara smakas på utan det skall även ätas en del.
    Sambons barn brukar ofta istället peta i maten och välja vad de ska äta.

Hur hantera?

• Svar på tråden Hur gör man egentligen?
  • stjärnmamman

Ändra regeln till tittportion..

Allt ska ligga på tallriken men man behöver inte smaka..

En vacker dag kanske man vågar

Regeln ska gälla alla

• sextiotalist
    Anonym (Bio/bonusförälde) skrev 2013-06-26 13:02:03 följande:
    Vi är en familj där det finns både bio och bonusbarn, dock inga gemensamma.
    Jag som förälder är väldigt noga med mat tex. Undviker alla former av halvfabrikat, socker och salt. Mitt barn har alltid ätit lagad mat och tycker om "riktig" mat med mycket grönsaker osv.
    Sambons barn är mer van vid mamma scans och snabbmakaroner så de rynkar väldigt ofta på näsan är det är mat. Nu senast var det tex hemmagjord rostbiff och varm nypotatissallad som inte var "gott". (gårdagens middag då detta händer nästan dagligen)
    Mitt barn MÅSTE smaka och äta en del av allt som ligger på tallriken. Hen får inte bara ta av det hen tycker om utan allt skall som sagt inte bara smakas på utan det skall även ätas en del.
    Sambons barn brukar ofta istället peta i maten och välja vad de ska äta.

Hur hantera?

Släpper kraven, för i min värld så har du för rigida krav. Är uppvuxen själv med detta och det har inte gjort att jag ätit allt, snarare tvärtom, det jag blev tvingad i som barn äter jag ännu inte.
    stjärnmamman skrev 2013-06-26 13:04:42 följande:
    Ändra regeln till tittportion..

Allt ska ligga på tallriken men man behöver inte smaka..

En vacker dag kanske man vågar

Regeln ska gälla alla
    Glömde nämna att mitt barn är under fem och sambons över 10 så det är även en viss åldersskillnad.
    Det blir dock lite konstigt när man betänker att det mindre barnet är det som äter "mest"

Sambons barn är vana att äta vad de vill dvs bestämmer de sig för att något inte är gott så behöver de inte äta det utan kan få något annat. Inte här dock utan hos sin andra förälder.
    Nu sist blev det stor turbulens då jag sa till det ena barnet att äta upp de två centimeterlånga bitar sparris som låg på tallriken......

sextiotalist skrev 2013-06-26 13:07:55 följande:

Släpper kraven, för i min värld så har du för rigida krav. Är uppvuxen själv med detta och det har inte gjort att jag ätit allt, snarare tvärtom, det jag blev tvingad i som barn äter jag ännu inte.
    Jag är uppvuxen med att man äter det som står på bordet annars får man ingenting.
    Samma sak gäller mitt barn.

• Sweet life

Tittmat. lite av allt ska ligga på tallriken. Vid varje måltid. Det skapar nyfikenhet och till slut brukar barnen äta.

Man kan INTE tvinga nån att äta, det skapar ovilja och negativitet kring matstunden som helhet.

Sweet life skrev 2013-06-26 13:11:11 följande:
    Tittmat. lite av allt ska ligga på tallriken. Vid varje måltid. Det skapar nyfikenhet och till slut brukar barnen äta.

Man kan INTE tvinga nån att äta, det skapar ovilja och negativitet kring matstunden som helhet.
    Funkar detta även då barnet är över 10?
    Minstingen äter i regel allt, ja utom paprika som hen asvkyr :)
    Men de äldre är nästan tvärt emot.... de äter paprika och svamp, resten är rena pesten enligt dem.

(om vi snackar grönsaker tex)
  • Sweet life
    Anonym (Bio/bonusförälde) skrev 2013-06-26 13:14:28 följande:
    Funkar detta även då barnet är över 10?
    Minstingen äter i regel allt, ja utom paprika som hen asvkyr :)
    Men de äldre är nästan tvärt emot.... de äter paprika och svamp, resten är rena pesten enligt dem.

(om vi snackar grönsaker tex)
    Ja, det har funkat här hemma iaf på mina bonusbarn. 13 och 5 år.
    Sweet life skrev 2013-06-26 13:16:45 följande:
    Ja, det har funkat här hemma iaf på mina bonusbarn. 13 och 5 år.
    Tack för tipset!
    Ska testas direkt!
  • Sweet life
    Anonym (Bio/bonusförälde) skrev 2013-06-26 13:17:56 följande:
    Tack för tipset!
    Ska testas direkt!
    Men då gäller det som sagt alla, även föräldrar måste lägga upp allt på tallrikern.. :)
    Sweet life skrev 2013-06-26 13:19:36 följande:
    Men då gäller det som sagt alla, även föräldrar måste lägga upp allt på tallrikern.. :)
    Det är ingen fara!
    Både jag och sambon äter allt :)
Svar på tråden Hur gör man egentligen?