• Kriztin

Hur mycket bör man lägga på ett bröllop?

Hej
    Jag och min sambo har funderat på att gifta oss länge nu men har fått skjuta på det hela tiden då pengarna inte verka räcka till.
    Gifter vi oss vill jag att min släkt ska komma och det är blir 50 personer medan min sambo bara vill bjuda typ 10 personer från hans familj. Varken han eller jag vill ha ett stort bröllop men börjar man bjuda en så blir det en till och så vidare, det är helt enkel svårt att utesluta någon.
    Och de flesta som vet om våra planer räknar med ett fint bröllop med en fest. Så känner man en press på sig. och när vi räknar på bara ett litet bröllop är vi uppe i cirka 30 000 och då har vi begränsat oss mycket, tänka sig vad ett stort skulle kosta! =/
    Vi tycker det inte är så viktigt med det traditionella och regelrätta bröllopet, men samtidigt gifter man sig en gång och då kanske man inte vill gifta sig direkt i stadshuset. Man känner sig lite kluven. Ska man satsa på det lite mer påkostade och finare bröllop och bjuda släktingar eller ska man tänka på sig själv, lägga så lite pengar som möjligt och gifta sig typ en eftermiddag i stadshuset.

Vad är en rimligt summa tycker ni? vore mycket tacksam för synpunkter och ideér.
    Kan man komma undan billigt och ändå få ett fint bröllop?

• Svar på tråden Hur mycket bör man lägga på ett bröllop?
  • Jefa

Ni ska gifta er som NI vill och där NI vill.
    Jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket skuldkänslor inblandat när man skulle gifta sig! Det är jättejobbigt med inbjudningar, vem ska vi ta bort? Ta med? Glömt någon? Ta med pojk/flickvänner man aldrig träffat osv.
    Men i slutändan måste man tänka på vilka man vill ha där själva. Inte vilka gästerna vill ha där.

Vi lade ca 40.000 på vårt bröllop. Men då gick ca 10.000 till resan.
    Vi var ca 55 gäster och vi hade verkligen allt vi ville ha! Ny klänning, mat från restaurang, festen på en fin villa från 1800-talet, fin bukett natt på hotell osv.
    Allt handlar om hur mycket man är villig att lägga ned på att hitta de billigatse alternativen. (Dyrast är INTE alltid bäst) Det skiljer så mycket från ställe till ställe.
    Ta brudbuketten tex, på ett ställe kostade den ca 1500 och på ett annat ställe (mitt favoritställe där jag alltid köper blommor) kostade SAMMA bukett 600 kronor.

Tårtan där vi kollade först: 2400 kronor. Där vi köpte: 1500 (Kanongod!)
    Vet inte hur många tusen vi sparade på att kolla både en och två gånger.

Lycka till med bröllopet!
    (Och ja, det ÄR värt varenda krona!)
    En del vill inte lägga pengar på fotograf. Många tänker "ja, men mamma och oster Anna tar ju bilder i kyrkan". Det är lååååångt ifrån samma sak. För oss var nog pengarna på fotografen det bästa vi ladevpengar på. Jättefina bilder!

• JCA

Förl¨t, jag orkar inte skriva så mycket... (Urförkyld)

Ville bara skriva att ett litet bröllop kan bli minst lika fin upplevelse som ett stort. Vi gifte oss i samband med att sonen döptes. Eller 2 timmar innan faktiskt, med bara vittnen närvarande. Gästerna hade ingen aning om att vi hade gift oss förren tårtan kom fram Det blev en stor överraskning för alla men framför allt blev det ett minne för livet som bara är mellan mig och min man. Och ett fint minne dessutom utan stress över vem man ska bjuda, maten och hit och dit. Vi bjöd de som vi hade bjudit till dotterns dop, vi hade smörgåstårta och bröllopstårta och sen var det inget mer med det. Brudbuketten ville jag ha väldigt enkel eftersom jag inte skulle ha klänning så den kostade bara 100 kronor (En stor vit gerbera med grönt runtom och hjärtan på snöre) Ringen och maten var väl det som blev dyrast skulle jag tro.

• halstabletten

Jag tänkte bara göra att mini-inlägg om att man kan gifta sig i kyrkan även om man väljer att ha ett litet bröllop. Det kostar ju inte något att gifta sig där förutsatt att ni är medlem i svenska kyrkan...

• Kriztin

Tack för svaren, jag får försöka trixa och fundera hur jag vill göra, men i kyrkan vill jag nog gifta mig, och man kan ju fösöka göra det så litet som möjligt =), men blire i kyrkan vill man ha en fin klänning och blommor och så vidare, och då drar det iväg...=/ känner mig rätt förtvivlad...

• jajja

Vi hade 85 gäster och bjöd på allt.
    det gick på 30000
    med kläder lokal,mat sprit,ringar,övernattning för oss och liten kryssning med svit.
    egen buffe till barnen och tårtor till oss och egen tårta till barnen. mm.....

• jajja

Mina föräldrar hade ca 40 pers på sitt bröllop,det var mat och tårta till alla(buffé).Vigseln var i trädgården och festen me...
    allt som allt gick det på 10000.
    Ett bröllop behöver inte vara "enkelt " bara för det är billigare än andra.

Lycka till

• micki

Ett tips, säg till de i blomsterhandlen att ni vill ha en vacker bukett helt enkelt.
    säger ni att det är till ett bröllop så kan de dubblera priserna har jag hört

• jajja

och man kan prata med catering firman och kasnke förhandla bort momsen....

• Amatea

Jajja, HUR kunde ni bjuda på allt till 85 gäster och komma undan med 30 000 för hela bröllopet inkl. kryssning???

Vi hade 65 gäster, 3-rättersmiddag, brudklänning och hela köret (kostade ca 75000 utan resa för 3 år sedan) och trots att jag som person varken är festprisse eller den som brukar spendera en massa pengar så är vår bröllopsdag en av de bästa dagarna i vårt liv! Det var jättekul att vara prinsessa för en dag, och jag hade gjort på samma sätt idag om det var ekonomiskt möjligt. Vi bjöd både släktingar och vänner.

Men visst kan man ha fint kyrkobröllop med klänning och så men med färre gäster. Maten kan man göra själv och man kan försöka hitta en lokal där man kan ha egen sprit. Vi hade vårt på restaurang så då blev allt dyrare, men vi betalade gärna för att slippa fixa själva.

Sen tycker jag ni kan bjuda precis vilka ni vill men göra det någorlunda jämnt. Bjuder man en moster bör man kanske bjuda den andra mostern också men kanske inte alla 12 kusinerna, om du förstår vad jag menar.

Jag hade inte velat gifta mig i stadshuset men det är jag.
    Hoppas ni kommer fram till ett bra beslut & lycka till!

• jajja

Jo,Min klänning var på rea 2500 skorna köpte jag i italien på semestern(600)
    Håruppsättningen var gratis.
    Makens kläder och allt till 4000
    vi fick bort momsen på maten(hade 15 olika rätter), gjorde barnens buffe själva.(8000)sammanlagt
    Vi körde gästerna från bogesunds slott till festen med Turist tåget i vaxholm,fotbollskillarna fick pengarna.(det är fotbolls förreningen som kör tåget)
    Vi köpte bara tårta till ca 40 gäster och en 12 bitars tårta till barnen.Vi hade massor av tårta över ändå.
    2 fotografer,jätte duktiga hobby fotografer.
    Spriten köpte vi i danmark med benisin och allt gick det på 5000,vi har förtfarande vin och skumpa kvar(vi gifte oss i augusti 04)
    Ringen kostade 4000
    Kryssningen kostade 2400 med en bastu hytt på viking line 50 kvm.
    Men champange och frukt till.Även Champange frukost.Vi övernattade på vaxholms kastell kostade 1100 för oss båda + champange och frukost.

och så alla små grejer

• Jessica24

Först och främst; En rimlig summa är vad man har råd med, dvs vad ens ekonomi tillåter.

Vi gifte oss i november som gick och vi hade vårt drömbröllop.
    Vi bjöd enbart dom som vi verkligen vill ha där och dom som vi umgås med.
    Vi la alla "måsten" åt sidan och tänkte bara på hur vi ville ha vår dag.

Vi hade en underbar bröllopsdag med allt; designad klänning uppsydd bara för mig, fotograf, limousine, hår och MakeUp hos proffs, fixade naglar, nya smycken, min dröm vigselring, fest på resturang med; välkomstdrink, 3-rätters middag + tårta, nattamat, groggbord = all dryck/sprit bjöd vi på, dekorationer, coursage och brudbukett från florist och mycket mer.

Vi hade ca 22 gäster och hela bröllopet gick på ca 45.000 kr (utan resa).

Självklart kan man få ett jättefint bröllop för en mindre summa, det gäller bara att kolla upp priser och olika alternativ + se var man kan spara in på saker som inte känns så viktiga.
    Bara för att man drar iväg med många gäster och priset på allt, så betyder INTE det att bröllopet bli finare eller mer minnesvärt.
    Det är nämligen oftast så att man minns de små detaljerna och arbetet bakom, inte de stora blomsterdekorationerna eller brudens ring för 35.000 kr.

Lycka till!
    /Jessica24

• milimina

bör och bör.... man lägger så mycket man kan och vill helt enkelt. färsök fundera på vad NI vill, inte vad ni tror att man"måste" ha. välj bort det som bara består av tradition men inte är viktigt för er, det klipper en hel del kostnader.

sen kan du också skippa brudbuketten och bara ha en vanlig bukett blommor. på det sättet får du ett stort fång vackra blommor för inga pengar alls, jämfört med att få en bunden bukett. min kostade 300kr och den var magnifik.

kolla om du kan få klänning uppsydd av någon kompis eller släkting, leta ett fint mönster och ett vackert tyg. en enkel brudklänning i butik är dyr i både inköp och hyra, och du kan få många meter fint tyg för de pengarna istället. kanske är någon annan jätteduktig på håruppsättningar?

buffé är billigare än serverad middag. försök hitta en billig lokal, hembygdgård eller loge där ni kan ha era egna alkoholdrycker vilket blir billigare än om lokalen ska tillhandahålla. ha inte fri bar. bröllopstårtor är jättedyra, kanske kan någon hjälpa er att baka egna eller ge er i bröllopspresent?

vi gifte oss själva i stadshuset och hade en jättefin dag. hela bröllopet var hemligt förutom för våra fem gäster, och att gifta sej där betyder inte att man inte kan ha fin klänning eller middag efteråt. men vill du ha kyrkligt börllop tycker jag du ska satsa på det!

• halstabletten

En tumregel är förresten att bröllop kostar ca 1000 kr/ inbjuden person exklusive resa...har jag hört iaf.

• Morbid Mistress

Ni ska givetvis tänka på er själva och utforma dagen som ni vill ha det. Strunta i att ha fest för att det förväntas av er om ni inte vill ha det. Vad som är en rimlig summa är upp till er. Det finns inga rätt eller fel.

Vi kommer gifta oss på Arlanda tillsammans med våra närmsta (som ändå blir omkr 40 gäster om alla kommer). Efter vigseln bjuder vi på tårta och skumpa. Sedan åker vi iväg på en weekendresa till Budapest och rår om varandra under ett par dagar. Detcär ett upplägg som passar oss ypperligt eftersom vi itne vill ha någon fest men ändå vill ha med våra nära och kära. Om det då är någon som blir sur över detta är det deras problem, inte vårt.

• zazzi

Ett bröllop behöver inte kosta så mycket som alla verkar tro!! Alla mina vänner och även släktingar säger att de aldrig kommer att ha råd att gifta sig. Vilket är helt fel !!!

Vårat bröllop skulle hållas litet och lätt vilket slutade med 55 gäster och tre rätters mat. Vi bjöd på all dryck och ändå låg vi nog runt 10 000:- när allt var betalt (då är ej bröllopsresan med).

* En vän till oss (kock) gjorde maten åt oss igen gäll hjälpte gubben att sätta in hans nya kök. Jag tror att maten låg runt 1000 kr för förrätt och varmrätt. Som dessert hade vi bröllopstårta kostade 1000 kr.

*Klänningen hade jag köpt begagnad för 2500 kr (en underbart vacker klänning tycker jag. Hade kostat 13 000 ny)

* Skorna köpte jag ett par billiga sandaletter då klänningen passade mig precis 150kr (är ändå ingen som ser dem på hela tiden).

*Sminkningen gjorde svägerskan och hår uppsättningen kostade mig 1000 kr

* Gubben använde sin kostym och min pappa köpte martschande slipsar billigt i danmark 3 st för 150 kr.

* Brudbuketten + brud tärnornans buket + en lite korg till min dotter 2500 kr

* Som bords dekoration köpte vi ljuslycktor röda för 5 kr styck ca 15 st. (75 kr) sedan köpte vi miniroser+ krukor á 35 kr ca 7st = 245 + "trassel" (kommer inte på vad det heter är iallafalll färgat träull) 20kr + lite röda stjärnor att ha på bordet 30 kr. Sedan köpte vi martschande serveterr 60 kr och gillanger i taket ca femtio kr (rea). Så dekorationerna kostade ca. 410kr tillsammans.

* Drycken var vi till tyskland och köpte kommer inte riktigt ihåg vad den kosta men så himmla dyrt var det inte. Och bland drickan köpte vi billigt på willys. kan tänka mig att all dryck gick på 2500kr.

Jag har säkert glömt något...hummm Jo hotell sviten.. kostade 1200:- nu tror jag nog nästan allt är med.. Förutom bröllops resan. Den önskade vi i bröllopspresent av alla gästerna vilket funkade utmärkt och resan blev underbar. (När den tillslut blevav. Hände lite tragiska grejer i mellan men till slut så)

Kom ihåg att det finns inga måsten om hur ett bröllop skall vara. Alla gästerna är glada och nöjda vad det än bjuds på. Det kan räcka med tårta och kaffe. I baren på kvällen kan man ta en symbolisk summa för drycken. Det är ingen som blir sur och grinig för det.

Ett bröllop är något man gör för kärleken inte med plångboken...

• zazzi

Glömde ringen.... Jag fick själv välja ut vilken ring jag ville ha. Är ingen glimm, glimm tjej. Så jag fastnade för en mycket enkel ring (lite för enkelt när man tänker på priset). Hade tänkt att göra en hel del jobb med den men guldsmeden av rådde mig så den kostade runt 1500 (på rea tror det var typ 50 % ) Men gud vad glad jag är för den. Den är helt lagom för mig inte mycket glimm, glimm och jag känner att jag kan ha den till vardags utan att vara orolig att jag skall ha sönder den eller fastna i den...

• Kriztin

Tack för alla svaren, och jag sitter och tar in era tips och ideer och tänker och tänker. =)Uppskattar verkligen detta, det gör allt lite lättare, känner inte personligen så många som är gifta så det är jätta bra att man kan få en annan vinkel än den man har =)

Svar på tråden Hur mycket bör man lägga på ett bröllop?