Har folk verkligen så dåligt ekonomiskt sinne?!
Senast idag blev jag helt chockad när jag diskuterade med en kollega på rasten, vi pratade om hur det blir när man säger upp sig själv och hur lång tid det dröjer innan man får ersättning. Vi kom fram till att det dröjer 2 månader (vad vi båda har hört) och då säger kollegan; "det skulle aldrig jag klara!". Förstod inte riktigt vad hon menade så jag sa att man ju borde kunna klara sig på 20.000 om man lever snålt (vi båda bor själva) och då säger hon att det skulle ta jätte lång tid för henne att få ihop de pengarna så hon skulle aldrig kunna säga upp sig pga det. Jag förstod fortfarande inte hur hon kunde mena att det skulle ta flera år för henne, och när hon rabblar upp sina utgifter lever hon kanske 1.500 kronor (när det gäller fasta utgifter) dyrare än mig. Vi har samma lön, båda är timanställda, jag är 26, hon 32.
Jag har jobbat 1 år, har 60.000 sparat, hon har jobbat 5 år och har 0 kronor sparat. HUR kan man ha så dåligt ekonomiskt sinne? Hur kan man slösa bort hela sin lön månad efter månad utan att reflektera inför framtiden eller om något händer? Hon är absolut inte den första jag träffat som helt verkar sakna känsla för ekonomi, jag förstår inte hur de kan sova gott om nätterna? VAD är det som gör att man inte kan spara ens 500 kronor/månad? Jag kan inte heller förstå vad hon lägger sina pengar på, hon har inga dyra kläder, inget dyrt smink (sinkar sig sällan), inga flashiga elektronikprylar, inga nya saker alls!
Jag förstår helt ärligt inte hur man kan sätta sig i en situation där man blir helt utsatt om något händer, och vad jag har uppfattat det som skulle hon INTE klara sig på a-kassa om hon fick sparken. Finns det fler här som min kollega? Hjälp mig att förstå!