• Levamera

Egenremiss gastric bypass

Hej!
    Jag har äntligen bestämt mig för att våga göra en gastric bypass med allt vad det innebär.
    Väger i dagsläget 119kg till mina 167cm. Efter ett helt liv av bantande så känner jag att det får vara nog!

Problemet just nu är att jag tänkt att skicka en egenremiss. Eftersom det är semestertider så kommer jag inte kunna få någon tid hos husläkaren förens i slutet av aug. Så jag tänkte att egenremiss vore något att prova.
    Tillhör Gävleborgs landsting och varit inne på deras hemsida, men jag vet inte vilken blankett jag ska välja samt vad jag ska skriva.

Någon som skickat en egenremiss som vet hur jag ska gå till väga?

• Svar på tråden Egenremiss gastric bypass
  • MiaIa 90

Hej opererades själv i Hudik i januari i år och jag gick till vc och dom skickade remiss till Hudik. 
    Tror dom har BMI gräns på 35 tror jag.
    Vad har du för BMI?

• Levamera

Ok gick op bra? Och hur har det gått efter?

Jag har ett BMI på 42. Gränsen går vid 40 eller 41 hos oss tror jag.

• MiaIa 90
    Levamera skrev 2013-06-26 19:28:32 följande:
    Ok gick op bra? Och hur har det gått efter?

Jag har ett BMI på 42. Gränsen går vid 40 eller 41 hos oss tror jag.
    Den gick jätte bra gjorde den:).
    De går upp och ner nu ligger jag i ont i magen men åt fel idag:(.
    Men då ska de gå bra ska du se. 
  • Felidae

Jag tillhör inte ditt landsting och det var nu 2,5 år sedan jag gjorde min gastric bypass, men jag använde ingen blankett, utan formulerade min egenremiss på egen hand. Jag beskrev vilka problem min övervikt förde med sig, hur länge jag hade haft den, samt vilka försök jag själv hade gjort för att gå ner i vikt.

På Gävleborgs landstings webbplats har du säkert redan sett den här sidan: http://www.lg.se/Sok-vard/Egen-vardbegaran/  Välj den kirurgmottagning du vill komma till, svara på frågorna i blanketten och beskriv problemet lite mer ingående i rutan för fri text. Lycka till!

• Levamera

Miala 90: Ok, man har ju både hört ris och ros. Men antar att det mesta blir bra med tiden. Vad hade du för BMI vid start och hur mycket har du gått ned hittills? :)

Felidae: tack!! Vilken superhjälp! :) Ska ordna det där och skicka in imorgon. Har hört att några skickat till olika. Funderar på om jag ska skicka till Huddik också.

Hur mår du nu efter det gått ett tag? Har du nått råd som man ska tänka på? :)

• MiaIa 90
    Levamera skrev 2013-06-26 20:19:52 följande:
    Miala 90: Ok, man har ju både hört ris och ros. Men antar att det mesta blir bra med tiden. Vad hade du för BMI vid start och hur mycket har du gått ned hittills? :)

Felidae: tack!! Vilken superhjälp! :) Ska ordna det där och skicka in imorgon. Har hört att några skickat till olika. Funderar på om jag ska skicka till Huddik också.

Jo de kan vara svårt att äta men klarar de rätt bra. 
    Men har haft svårt med maten och äta regelbundet och att äta 6gånger dag är lite svårt.
    Har har gått ner sedan modifast starten 5november har jag gått ner 36kg:).
    Jag hade BMI 52 då när jag blev godkänd för operationen. 
  • Levamera

Miala 90: Ja, det är rätt ofta. Har tom hört att vissa sjukhus säger att man ska äta 7 ggr om dagen. Jisses!
    36kg är inte illa! Härligt! :D

• MiaIa 90
    Levamera skrev 2013-06-26 20:30:05 följande:
    Miala 90: Ja, det är rätt ofta. Har tom hört att vissa sjukhus säger att man ska äta 7 ggr om dagen. Jisses!
    36kg är inte illa! Härligt! :D
    Jo de är mycket skulle inte klarat de själv.
    Oj gud de klarar man inte.
    Men är livrädd för att få tarmvred:/. 
  • Felidae
    Levamera skrev 2013-06-26 20:19:52 följande:
    Jag mår jättebra och har inte haft några komplikationer alls. Det är knappt att jag ens tänker på att jag är opererad numera. Mitt råd är att ha realistiska förväntningar och vara medveten om att man ofta går upp lite efter ett par år. Jag började på BMI 53, gick ner 60 kg och har sedan gått upp fem igen. Jag nådde aldrig "normalvikt",  vilket känns helt okej med tanke på var jag startade.

På tal om antal måltider så äter jag fortfarande 6-7 gånger om dagen, men som måltid räknas ju även ett äpple, ett knäckebröd eller ett kokt ägg.  Här är ett gammalt blogginlägg om hur en matdag kan se ut, med bilder. http://fortsattningfoljer.wordpress.com/2012/01/16/mandagsmat/
  • Levamera

Va skönt att läsa! Jag tror också att det är bra att ha realistiska förväntningar. Skulle jag tex hamna på 80kg som för min längd ändå är övervikt, så skulle detta ändå betyda att jag gått ner ca 40kg, vilket är toppenbra! Jag försöker tänka så. Jag önskar dock att jag får in en bra träningsrutin. Älskar faktiskt att gymma men i dagsläget känns det jobbigt att gå till gymmet rent emotionellt.

Idag skickade jag in remissen! :D Jobbar på själv på sjukhuset, så jag budade över den idag via vår post. Så den ligger där nu. :D så spännande!
    Hur lång tid tog det innan du fick remissbekräftelse?

• Felidae
    Levamera skrev 2013-06-27 12:14:04 följande:
    Va skönt att läsa! Jag tror också att det är bra att ha realistiska förväntningar. Skulle jag tex hamna på 80kg som för min längd ändå är övervikt, så skulle detta ändå betyda att jag gått ner ca 40kg, vilket är toppenbra! Jag försöker tänka så. Jag önskar dock att jag får in en bra träningsrutin. Älskar faktiskt att gymma men i dagsläget känns det jobbigt att gå till gymmet rent emotionellt.

Idag skickade jag in remissen! :D Jobbar på själv på sjukhuset, så jag budade över den idag via vår post. Så den ligger där nu. :D så spännande!
    Hur lång tid tog det innan du fick remissbekräftelse?
    Härligt! Nu är du på väg! Jag minns inte hur lång tid det tog mellan varje steg, men eftersom jag inte åberopade vårdgarantin fick jag vänta exakt ett år från första träffen med kirurgen fram till operationen.
  • Felidae
    Levamera skrev 2013-06-27 13:04:46 följande:
    Aha ok. Hur gör man det då??
    Det minns jag inte riktigt, men det får du säkert information om tillsammans med remissbekräftelsen.
Svar på tråden Egenremiss gastric bypass