• bergisaksson

Hur gör man när man gillar en vän mer än bara "en vän"?

Hej!

Detta delikata problem har jag stött på tidigare och det slutade inte alls bra, därför tänkte jag ta "experthjälp" från er.

Jag kan ta det från början. Tidigare gillade jag min bästa vän (hon tjej jag kille om det inte gick fram), vi gick i samma klass på gymnasiet och umgicks väldigt mkt. Problemet var alltid att hon aldrig var singel. Förrän sommaren efter vi tog studenten. Då tog jag tillfället i akt och slog till, sa som det var och hoppades innerligt att det skulle bli vi två. Hon körde med den välkända frasen "jag ser dig bara som en vän", vilket sved ordentligt.

Många som såg oss tillsammans tog för givet att vi redan var tillsammans, eftersom vi var så pass tajta. Jag hade väl i min vildaste fantasi  hoppats på att hon gillade mig tillbaka men så var inte fallet. Det hela slutade med att vi inte umgicks mer, mest för att jag inte kunde stå ut med att se henne jaga andra killar (det var ju mig hon skulle vara med, i mina ögon). Nu har vi inte setts på ett par år och hon har barn och sambo så det är helt körd i det loppet för min del. 

Så, nu till det aktuella: Jag har en tjejkompis som jag känt nu i 3-4 år. Vi är inte alls lika tajta som jag och den förra tjejen, men ändå bra vänner. Nu senaste tiden har jag börjat inse att "fan, det borde vara vi två". Vi vill båda samma sak här i livet och har väldigt roligt tillsammans. Hon är singel, jag är singel - där finns som inga problem - det är bara att köra! Nej då, så enkelt är det inte. Hon måste ju ha samma känslor för mig som jag har för henne. Nu är problemet att hon "bara ser mig som en kompis" enligt säkra källor. Hur ska jag bära mig åt? När vi nu umgås så får jag samma känsla som sist, jag klarar helt enkelt inte av att se henne "med någon annan".

Ska jag säga som det är även fast jag vet vad hon kommer svara? Ska jag "dissa" henne och sedan försöka komma över henne? Eller ska jag fortsätta gå omkring och hoppas och sedan må dåligt varje gång vi ses?

Jag förstår er som inte orkade läsa igenom detta inlägg men jag uppskattar verkligen er som gjorde det och om ni nu svarar så tack tack, hoppas ni har några bra råd.

/Ledsen kille. 

• Svar på tråden Hur gör man när man gillar en vän mer än bara "en vän"?
  • maggank

Jag tycker att du ska göra tvärtom vad som enligt din hjärna är resonligt. Din hjärna vill att du ska ignorera henne för att du "vet" att det inte kommer gå vägen. Men du kan inte veta det. Skulle jag ha varit i hennes sits och fått reda på på omvägar att en killkompis är intresserad av mig så skulle mitt automatiska svar bli "men jag ser honom bara som en kompis". Och sen skulle jag tycka att det var konstigt att kompisen aldrig sa någonting till mig.

Prata med henne. Se vad som händer. Spring inte händelser i förväg och få för dig att det bara kommer gå åt skogen innan du ens provat, bara för att du har den erfarenheten sen tidigare.

Visserligen kanske du förlorar en vän, men annars kommer du få undra hela livet hur det skulle ha kunnat bli.

• Kaffekopp

Ta en mysig filmkväll, lite vin och visa att du vill ha henne! Då märker du snabbt om hon är intresserad eller inte. Med "visa" menar jag nu att på ett snyggt sätt låta henne förstå att du vill mer, men inte så övertydligt att hon känner sig pressad.

• Anonym (kär)

En av mina bästa killkompisar kläckte i början av året ur sig att han hade känslor för mig. Jag har varit väldigt anti känslor alls pga saker som hänt tidigare i mitt liv, vilket han vet om. Så att kunna ge honom ett svar med en gång var inget alternativ... Jag visste att jag tyckte om honom, frågan var bara hur... Vi började träffas på ett annat sätt; ensamma, pratade mycket, kollade hur han gick ihop med min dotter, pratade om drömmar och erfarenheter och allt vad man nu pratar om.

Nu har vi varit ett par officiellt i lite mer än en månad, dejtat i fyra och jag har fortfarande fjärilar i magen dagligen!!

Säg till henne att du tycker väldigt mycket om henne, och att det kanske finns något mer från din sida. Så får du se vad hon säger. Frågar du inte så får du inte veta. Men då vet du i alla fall var hon står!!

Lycka till!! 

Svar på tråden Hur gör man när man gillar en vän mer än bara "en vän"?