• Erfdgt

Dubbla tänder, hur länge ska man vänta?

Vår dotter är ca 6,5år och har inte tappat någon tand ännu. Hon har ingen lös tand heller. Hon har dock fått en ny tand bakom en av framtänderna där nere. Ska man vänta ut tanden framför, att den ska bli lös? Eller ska vi ringa tandläkaren redan nu? Det känns som att det inte är optimalt med två tänder som trängs om samma utrymme.

• Svar på tråden Dubbla tänder, hur länge ska man vänta?
  • Simben

Är tanden framför något lös alls? Vår femårings tänder nere blev så i våras och jag vickade som tusan på de så vi fick loss de själva men då blev de först lite lösa sen fick jag vicka då de andra tänderna inte tryckte bort dom. Tandläkaren sa att man kunde vänta lite och prova så. Gick det inte alls skulle man kontakta dom.

• Mrs Green

Min tjej har haft en lös tand i 2 år och senaste halvåret har det varit dubbelt. Vi har varit hos tandläkaren två gånger och bett dem hjälpa till att dra ut den (den är så pytteliten så det är omöjligt att få något grepp med fingrarna), men de vill inte. De säger att det bara är att fortsätta vicka.

• moohl

Min son hade också dubbla tänder väldigt länge (tror det var ett par månader). Tandläkaren ville inte hjälpa till utan sa bara fortsätt vicka.. Den nya tanden växte upp väldigt långt bak och nu har han haft tandställning för att rätta till det. Jag vet inte om det beror på att han hade dubbla tänder så länge. Han har även haft en av de övre tänderna som växt långt bak/in i munnen så det kan hända att han skulle fått sneda tänder ändå.

Men det skadar inte att ringa tandläkaren och rådfråga hur du ska göra 

• Erfdgt

Nej, det är ju just det, att tanden framför inte är lös alls. Går inte rubba, sitter som berget. Det har varit såhär i ett par månader nu, för vi trodde ju att tanden framför skulle börja bli lös när den bakom dök upp.

Det är ju precis det jag är rädd för, att den ska växa upp och göra sig bofast där bak så att säga, så att hon sedan ska behöva tandställning pga den saken. För den växer ju som inåt i munnen nu, vilket ju inte är så konstigt när det är en annan tand i vägen. Det är ju dock inte lätt att dra ut en tand heller, så.. ja, jag vet inte.

Vi får nog ringa och fråga helt enkelt, ja.

• strojes

Min äldsta tjej fick båda framtänderna i nederkäken innan mjölktänderna lossnade (de var dock lösa). Jag ringde till folktandvården och frågade. Det svaret jag fick var att i och med att de är lösa så kunde vi avvakta ett tag och se (men självklart hade vi fått en undersökningstid direkt om vi velat). Jag har också för mig att hon sa att om de nya tänderna hinner komma upp helt eller till stor del iaf utan att de andra verkae bli lösare skulle vi ringa för tid.
    Det blir ju dessutom svårt att hålla rent mellan tänderna när de nya kommer upp bakom mjölktänderna och de nya är du rätt känsliga i början så att boka en undersökning är nog att rekomendera i ert fall.

Det behöver inte vara så jobbigt att dra ut en tand. En av mina 5-åringar drog ut en skadad tand i höstas. Hon fick först lugnande medicin i flytande form som hon fick dricka. Sedan fick vi vänta i ca 30 min innan vi fick komma in till tandläkaren (jag fick bära dottern från vilorummet till tandläkarens rum, hon var rätt så vinglig). Inne hos tandläkaren fick hon bedövning runt tanden och tandläkaren drog sedan ut tanden med en tång.

• Susanne 977

Vår dotters tänder nedertill växte upp helt och hållet bakom mjölktänderna. Det var ju svårare att vicka då.

Men när väl mjölktänderna trillade ut flyttade sig de nya framåt och sitter perfekt utan tandställning eller annat.
    Jag var oroligt över att det inte skulle ordna sig men det gjorde det ju.

Svar på tråden Dubbla tänder, hur länge ska man vänta?