• sarek

Få igång amning igen ?

Någon som vet ett bra sätt att få igång amningen/mjölken igen ?
    Tyvärr fick jag lite problem med amningen efter flytten och har sedan dess inte fått igång det ordentligt igen. Pojken kan ligga och småsnutta på brösten men han blir inte riktigt mätt, förrutom på tidiga morgonen då det verkar vara som mest mjölk i brösten.
    Har sedan dess kört med både amning men mest tillägg till honom.

Har hört att man kan intensivamma..någon som har testat detta ? Funderar även att köpa en pump att komplettera amningen med (pumpem ska väl också stimulera mjölkbildningen?)
    Någon som har erfarenhet utav detta ?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Få igång amning igen ?
  • mammatilldig

ge så lite tilläg som möjligt. och INTE med flaska envänd ett tillmatninsset helst annars kopp eller sked. Och bara lite, precis så han klarar sig EFTER amning. Amma först från båda brösten flera ggr. Amma ofta, flera ggr i timmen. drick mycket, ät och ta det lugnt.

hur gammal är han??

• sarek

mammatilldig
    Han är 3 mån gammal. Lägger man honom till bröstet, så kan han snutta lite sedan börjar han gallskrika.

• mammatilldig

sarek- troligen för att han blivit tuttförvirrad. Ring amningshjälpen. jag skriver senare igen när jag får tid.Men det går att lösa

• Marlene

Om du vill öka produktionen så är det amma, amma, amma, amma som gäller.
    Förbered dig på ett par dygn då din huvudsyssla är att amma, sätt din sambo/man på att serva er. Försök lägga bort flaskan och ge ersättning med drickskål eller sked. Amma först ett bröst och sen nästa, när du har gjort det så ger du det första igen... alltså ska du amma på varje bröst 2 gånger. Sen försöker du trösta på annat sätt i 10 minuter sen ger du båda brösten en gång till då har det hunnit bildats en slurk till. Sen kan du ge ersättning, men bara lite lite så att han precis blir mätt. Håll koll på att han pinkar ordentligt (5-6 fulla blöjor per dag) och är pigg och vaken när han är vaken (alltså som han brukar vara)

• Alfhild

Bra tråd!
    Jag föröker åxå ökaproduktionen som gick ner kraftigt när vår bebis låg på sjukhus. Hon orkade inte suga på ca 3 dygn. Hon hade sond. Jag pumpade var annan timme på båda sidor å varje gång kom det bara mindre å mindre... Jobbigt... Som tur var så hade jag mkt bröstmjölk i frysen så vi klarade oss utan tillägg.

Produktionen har ökat lite men inte tillräkligt... Så jag försöker hitta lite råd här.

kramelikram

• Lovamor

ja det är ju bara att amma så mycket det går, ge aldrig ersättning först utan BÅDA brösten ska sugas tomma först, låt det inte gå mer än 2-3 timmar mellan amningarna för då är brösten helt fulla och om du ammar ofta ökar mjölkmängden snabbt!

kom ihåg att du VILL amma, särskilt kvällstid, för då vill barnet ha bröstet heeela tiden, mjölken är ju tunnast då och ska dessutom räcka ett tag.

Lycka till

• Lovamor

hmmm, du skrev nåt om att han skriker efter ett tag vid bröstet!
    det är ju betydligt mycket mer bekvämt att få flaska, allt bara rinner ner av sig självt, bröstet ska krusas och smekas *haha* klart han blir förbannad, "jäkla tant som ska göra det jobbigt" *L*

• nilam2005

sarek: min mjölk sinade pga min kropp var helt utmattad. Jag tog ett dygn med bara vila, mindre men täta mål (+ allt gott jag kunde tänka mig = en hel del godis) och mycket vatten. Han fick inte suga på mig under hela dygnet utan fick bara tillägg. Snacka om att jag hade mat efter ett dygn, och efter det har det varit minst 3-4 timmar mellan målen.

Men det beror väl lite på vad orsaken är till att mjölken sinar - men det fungerade för mig i alla fall!

Lycka till!!!

• MalinilaM

Jag har intensiv ammat när mjölken började sina och det funkade jätte bra, jag klockade och ammade honom var tredje timma, blev han ledsen la jag honom vid bröstet osv. om det går så ge honom inte flaskan. Det är mycket lättare att äta ur nappflaska än ur bröstet, han får jobba mer för att få ur mjölk ur bröstet än ur flaskan. ifall han behöver ersättning kanske du kan skeda i honom den?

hoppas det går bra!

• mammatilldig

nilam- toppen att det funkade för er men det är inte att rekomendera till andra. då det viktigaste är att just amma!

• sarek

Tack för alla goda råd..idag har han sugit på bägge brösten på morgonen. Jag kommer att kämpa på under dagen. Vill så gärna att det ska fungera, men skam den som ger sig.

Svar på tråden Få igång amning igen ?