• Anonym (Ner i vikt)

Shape up appe eller viktväktarna?

Har provat viktväktarna ett tag men har en tendens till att dra i väg på pointsen och då speciellt när det gäller veckobonusen och sen äter jag ganska mycket frukt. Går inte ner och funderade på att prova shape up. Där är inte frukt "gratis" och man måste (om man vill äta något gott) motionera i hop för att kunna äta. Jag HATAR att motionera och får en fruktansvärd ångest när jag tränar så det är väldigt jobbigt.  Kan inte sova när jag vet att jag ska göra något så enkelt som en promenad + att jag får dödsångest men vet att man borde... 
    Någon som provat appen och vet om den är bra?

MVH
    Helena

• Svar på tråden Shape up appe eller viktväktarna?
  • Anonym (blabla)

Motionen är ju en STOR grej går ju inte direkt att gå ner i vikt om du inte motionerar..

Maten är 80% och börja äta normal husmanskost i stället och byt tallrik till en assiet så tar du inte för mycket.. det är ju ändå en livstil du ska leva med resterande livet ingen snabbfix sen börja äta vanlig igen så ta tag i kosten först med att äta husmanskost på en assiet ett par veckor och att äta regelbundet 
    frukost
    mellanmål
    lunch
    mellanmål
    middag
    kvällsmål 

• Shapeup05

Jag kör Shape-up och tycker den är kanon! Kör gratisversionen och har koll på antalet kalorier samt fördelningen av dessa på kolhydrater, fett och proteiner. Det räcker för mig. Matdatabasen är imponerande. Den verkar ha allt.

Men, Shape-up appen i sig kommer inte hjälpa dig gå ner i vikt.

TS, i all vämening, du verkar ha djupare problem än så om en vanlig promenad gör att du får sömnproblem. Sök hjälp för din ångest och ta tag i din inställning till mat/motion/ på ett djupare plan.  Prova också att kontakta vårdcentralen. De har dietister och kan också erbjuda annat stöd i form av samtalsterapi.    

• Anonym (..)
    Anonym (blabla) skrev 2013-06-27 09:59:45 följande:
    Motionen är ju en STOR grej går ju inte direkt att gå ner i vikt om du inte motionerar..

Maten är 80% och börja äta normal husmanskost i stället och byt tallrik till en assiet så tar du inte för mycket.. det är ju ändå en livstil du ska leva med resterande livet ingen snabbfix sen börja äta vanlig igen så ta tag i kosten först med att äta husmanskost på en assiet ett par veckor och att äta regelbundet 
    frukost
    mellanmål
    lunch
    mellanmål
    middag
    kvällsmål 

I fråga om att gå ner i vikt är motion en liten del i det! Maten är A och O! TS ligg på minus kalorier, ja så går du ned i vikt!
  • Anonym (Ner i vikt)

Har gått hos dietist och hon tycker inte hon hade så mycket att tillföra då jag äter bra mat. Hon tyckte att jag åt lite för sällan i stället och skulle in med fler mellanmål.

Har varit till HC för detta och de skrev ut antidepp och så fick jag gå i KBT och KPT... har gjort detta i flera omgångar och provat olika sorters medicin. Går upp massor i vikt av dom (15-20 kg) och blir inte bättre. KBT och KPT hjälpte nada....

• Shapeup05

Ok, du kanske skulle prova något radikalt? Åk på hälsohem med total avgiftning och raw food en vecka eller två?  

Det är oerhört svårt att försöka ge råd för din situation i ett större livsförändrande grepp. Jag väljer gå tillbaka till ursprungsfrågan, viktväktarna eller shape-up. Fördelen med viktväktarna måste ju vara att där träffar man människor. Eller?? Med shape-up är man ensam med sin app. Den kommer inte peppa dig när du överäter. Den visar bara en röd stapel som man kan välj att ignorera. Om man nu har den inställningen till röda staplar.

• Anonym (Ner i vikt)

Tack för råden...jag är inte månadsmedlem utan online medlem på vv. Var månadsmedlem men det hjälpte inte heller....
    Känns lite surt att betala 170 kr månaden och så går man inte ner.. provar nog shape up ändå.

• Anonym (Siaglass)

Jag tycker Shape up är kanon! Jag kan äta precis vad som helst, bara jag håller mig inom ramen för mina kalorier. Brukar variera kalorimängden också och äta mindre 1-2 dagar i veckan och en dag i veckan då jag äter mer "lagom" för att undvika att hamna på en viktplatå.

• Anonym (blabla)
    Anonym (..) skrev 2013-06-27 10:25:00 följande:

I fråga om att gå ner i vikt är motion en liten del i det! Maten är A och O! TS ligg på minus kalorier, ja så går du ned i vikt!
    läs om läs rätt
    skrev att maten är 80% 
  • Anonym (..)

"Motionen är ju en STOR grej går ju inte direkt att gå ner i vikt om du inte motionerar.." Det va detta jag kommenterade!

Anonym (blabla) skrev 2013-06-28 08:05:09 följande:
    läs om läs rätt skrev att maten är 80% 

• marie86

Shape up är asbra. Ja har gått ner 2,5 kg på 11 dagar å har inte tränat. Väger nu 94. Har satt delmål på 90.

Svar på tråden Shape up appe eller viktväktarna?